• Anonym (Tulatula)

HPV och Gardasil 9, någon som vet?

Hade ganska svåra cellförändringar och fick göra en konisering. Frågade läkaren om han tyckte att jag skulle vaccinera mig och han sa att det trots allt är en god idé.

Jag är 33 år och singel. 

Idag gick jag och vaccinerade mig. För det första kostade vaccinet 2250kr, och för det andra behövs tydligen 3 doser av detta vilket såklart kommer svida i plånboken.

Nu satt jag och googlade lite och det verkar som att det inte verkar vara nån vits med att vaccinera sig när man varit sexuellt aktiv så länge då det ju inte hjälper dom eventuella HPV virus man redan har? Och jag har ju uppenbarligen HPV?

min fråga är alltså om det är värt att fortsätta vaccinationen och lägga totalt 6750 kr på detta?

• Svar på tråden HPV och Gardasil 9, någon som vet?
  • Anonym (Hpv)

Be läkaren skriva ut sprutan på recept. Då hämtar du ut den på apoteket och går till Barnmorskan som ger dig den. På recept kostar den 1600kr 

Der finns många olika sorters Hpv som den skyddar mot. 

Enligt min läkare kan sprutan hjälpa läkningsprocessen. 

• Anonym (Tulatula)

Tack för svar! 

Men vad surt, undra varför dom inte sa något om att det gick att göra så för att det skulle bli billigare?
    Det är jättemycket pengar för mig som ensamstående :(

vet du om det behövs en eller flera sprutor? Hon som vaccinerade mig sa att det bara behövdes 1 men på nätet står det 3?

Läkaren sa även det till mig - att det kunde hjälpa läkningsprocessen i det fall man redan har HPV. Men jag hittar ingen evidens för det på 1177 och Folkhälsomyndighete? så undrar om det stämmer?

• Anonym (Hpv)

Dåligt att de inte sa något. Kontakta kvinnokliniken och be dem skriva ut de sista två sprutorna på recept. Sen får du väga för och emot om du tar dem eller inte. 
    Min Bm sa att den sista ska tas inom ett år efter den första, så du har tid att tänka.

Jag är tyvärr inte kunnig inom området utan litar på min läkare och vet att jag nu kommer vara skyddad mot de andra HPV-varianterna som ingår i sprutan. Och med förhoppningen att de hjälper att läka ut den nuvarande HPVn

• Anonym (Hpv)

Gick du till ett sådan ställe där de säljer alla möjliga vaccin? De har nog inte tillräckligt kunskap om allt så det kanske var därför hon sa att det bara behövs en. 

• Anonym (Sc)

Jag blir 41 i år och valde att vaccinera mig med Gardasil 9 2023. Det är totalt 3 sprutor som skall tas. Jag betalade 6000 kr och hade cellförändringar 2009 och blev koniserad. Haft normala prov sedan dess men tänkte att jag väljer att göra detta. Vaccinet skyddar inte mot pågående hpv infektion, men skyddar mot de typer sv hpv som man inte haft. Det som är provocerande är ju att alla kvinnor som vill inte får det gratis, det blir ju en klassfråga, men det är ju politikerna som bestämmer detta. 

Svar på tråden HPV och Gardasil 9, någon som vet?