• Anonym (Hon)

Min pojkvän tycker min förmåga att ljuga är läskig

Jag är npf:are och min pojkvän har bilden att en sådan är oförmögen att ljuga. Jag är ingen lögnaktig person, men jag vet mycket väl att jag kan om jag känner behovet. Nåväl. 1 april skämtade jag om några oskyldiga saker och sen glömde jag bort dem. Idag tog han upp det och trodde att jag menat allvar och nu säger han att min förmåga att ljuga skrämmer honom och att han inte känner att han kan lita på mig på samma sätt längre!?

• Svar på tråden Min pojkvän tycker min förmåga att ljuga är läskig
  • Anonym (hej)
    Anonym (Hon) skrev 2025-04-10 12:59:48 följande:
    Och det får du ut av att jag tycker det är löjligt att bli upprörd över att jag skämtade om vädret?
    Ja, plus att jag inte tycker skämtet verkade så kul, plus att du har en rätt hård ton generellt i dina inlägg. Jag tolkar det som rätt osoft. Han verkar inte så mycket bättre när han blir upprörd (i flera dagar?) över en liten grej. Om det här är jargongen ofta mellan er kanske ni inte är mogna för ett förhållande?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (hej) skrev 2025-04-10 13:08:07 följande:
    Ja, plus att jag inte tycker skämtet verkade så kul, plus att du har en rätt hård ton generellt i dina inlägg. Jag tolkar det som rätt osoft. Han verkar inte så mycket bättre när han blir upprörd (i flera dagar?) över en liten grej. Om det här är jargongen ofta mellan er kanske ni inte är mogna för ett förhållande?
    Som jag sa, det var inte menat att vara "kul", det var för att se om han gick på det. Han skulle ut den dagen och pratade om hur härligt det är med vår. Han kollade inte ens vädret, han bara utgick ifrån att det stämde.

Min ton är inte hård, jag blir bara less på att upprepa samma sak.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Hon) skrev 2025-04-10 13:15:26 följande:
    Som jag sa, det var inte menat att vara "kul", det var för att se om han gick på det. 
    Och du tycker att det är ett helt okej och normalt sätt att behandla sin pojkvän på?
  • burleskburkläsk
    Anonym (Moa) skrev 2025-04-10 13:31:55 följande:
    Och du tycker att det är ett helt okej och normalt sätt att behandla sin pojkvän på?
    Det var väl fortfarande ett skämt om vädret.

Är han så urbota korkad att gå på ett så simpelt och lättsamt skämt och på förste april samt inte kollar fakta, sen blir putt och ser henne som en stor lögnare nog att brotta omkull en lögnapparat...

Kom igen.

Hon skämtade på första april och han stämplar henne som en stor lögnare!
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Moa) skrev 2025-04-10 13:31:55 följande:
    Varför inte? Vad är det som är så allvarligt med det?
  • burleskburkläsk
    Anonym (Hon) skrev 2025-04-10 13:44:05 följande:
    Varför inte? Vad är det som är så allvarligt med det?
    Jävla bra fråga...du skämtade, den första April...ett Aprilskämt om vädret...bry dig inte om...vissa går in här och vill att folk skall må dåligt.

Jag har också gått på simpla skämt...det är vad det är...Aprilskämt 👍
  • Anonym (fel sätt)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-10 13:51:19 följande:
    Jävla bra fråga...du skämtade, den första April...ett Aprilskämt om vädret...bry dig inte om...vissa går in här och vill att folk skall må dåligt.

Jag har också gått på simpla skämt...det är vad det är...Aprilskämt 👍

¨Fast vad du och en del andra (inklusive ts) inte riktigt verkar inse/förstå/fästa något avseende vid, är ju att om man verkligen ägnar sig åt aprilskämtande - så ingår ALLTID att precis efter personen gått på skämtet/lögnen säga: "April, april, din dumma sill! Jag kan lura dig vart jag vill!" 

Gör man inte det, så är det liksom inget aprilskämt. Det är gängse - det vill säga hör till traditionen - att göra på sättet ovan.

Annars är det bara ett konstigt skämt/märklig lögn man levererat. Oavsett datum. 

Själv anser jag mig både ha humor och vara duktig på att "läsa" människor (har partner och många vänner, har haft många sociala kontakter i jobbet, osv) men jag skulle absolut ha trott på min partner om hen (i början av april) påstått att det skulle blivit snöstorm i helgen. Det kan ju liksom hända.

Aprilväder, kallas de snabba skiftningarna i väderlek som kan inträffa just i april. 

Jag gissar att du är autistisk, ts. Det säger jag inte för att vara elak eller trycka ner dig, men du verkar ha svårt att se det hela från någon annans/din pojkväns synvinkel. Du verkar heller inte riktigt ha förstått hur ett aprilskämt faktiskt går till. 

Så istället för att bara tycka din pojkvän är.. ja, jag kommer inte ihåg exakt vad du kallade hans sätt att reagera, men det var ingen komplimang Flört så kan du be om ursäkt för att det blev fel, och säga att du nästa gång du möjligen får för dig att leverera ett aprilskämt ska göra det på "rätt" sätt. Annars är det alltså inte ett aprilskämt. 

Lycka till med relation och det fortsatta skämtandet! Glad

• Anonym (Hon)
    Anonym (fel sätt) skrev 2025-04-10 17:18:21 följande:

¨Fast vad du och en del andra (inklusive ts) inte riktigt verkar inse/förstå/fästa något avseende vid, är ju att om man verkligen ägnar sig åt aprilskämtande - så ingår ALLTID att precis efter personen gått på skämtet/lögnen säga: "April, april, din dumma sill! Jag kan lura dig vart jag vill!" 

Gör man inte det, så är det liksom inget aprilskämt. Det är gängse - det vill säga hör till traditionen - att göra på sättet ovan.

Annars är det bara ett konstigt skämt/märklig lögn man levererat. Oavsett datum. 

Själv anser jag mig både ha humor och vara duktig på att "läsa" människor (har partner och många vänner, har haft många sociala kontakter i jobbet, osv) men jag skulle absolut ha trott på min partner om hen (i början av april) påstått att det skulle blivit snöstorm i helgen. Det kan ju liksom hända.

Aprilväder, kallas de snabba skiftningarna i väderlek som kan inträffa just i april. 

Jag gissar att du är autistisk, ts. Det säger jag inte för att vara elak eller trycka ner dig, men du verkar ha svårt att se det hela från någon annans/din pojkväns synvinkel. Du verkar heller inte riktigt ha förstått hur ett aprilskämt faktiskt går till. 

Så istället för att bara tycka din pojkvän är.. ja, jag kommer inte ihåg exakt vad du kallade hans sätt att reagera, men det var ingen komplimang Flört så kan du be om ursäkt för att det blev fel, och säga att du nästa gång du möjligen får för dig att leverera ett aprilskämt ska göra det på "rätt" sätt. Annars är det alltså inte ett aprilskämt. 

Som jag sagt typ nittioelva gånger nu så var det inte ett "aprilskämt" i den bemärkelsen, det råkade bara vara den dagen och det faktumet gjorde mig mer överraskad att han faktiskt bara gick på det. Som sagt, här minns jag inte sist det snöade i april, inte mer än på sin höjd blötsnö som försvinner direkt.

Och ja, jag säger redan i ts att jag är npfare. Det han är upprörd över är att han insett att npfare visst kan "ljuga".
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Hon) skrev 2025-04-10 11:14:18 följande:
    Det var inte menat att vara roligt, det var nåt jag sa i stunden för att se om han skulle tro på det. Snöstorm här i april är väldigt osannolikt.
    Då antar jag att du inte bor i norra Sverige, där jag bor har vi nämligen full snöstorm just nu 😁

Nästa gång du skämtar så säg "april april" precis som många andra redan sagt. Det är liksom det som är poängen med aprilskämt.
  • Anonym (a)
    Anonym (fel sätt) skrev 2025-04-10 17:18:21 följande:

Ja, TS erkänner det i trådstarten. Alla skämt avslutas inte med aprilapril även om de sker 1 april. Var nog ett vanligt skämt helt enkelt. Det som är svårt att se någon som helst poäng med är inte ett skämt utan att någon kan vara så okunnig att den tror att autister inte kan "ljuga" och sedan bli arg&besviken över det... Löjligt.
  • ResanTillMelonia

Folk som blir kränkta när de har fel har något allvarligt fel på sig.

folk med autism brukar är inte manipulativa nej. Och klarar av att säga saker utan att obekvämt behöva linda in det, som andra brukar göra.

låter som att någon har blivit allvarligt stött här, och måste ha massa ursäkter inför andra för att visa att man minsann inte alls har ett tveksamt beteende och blivit dissad för det. Am i right? räcker väl med att säga att autisten ville leva själv, oavsett vilken utomordentligt bra person den kunde ha haft chansen med, så är autisten dum nog att vilja leva själv. Helt ofattbart alltså! Låt sedan samtalsämnet glida bort från det där.

• Anonym (Iela)
    ResanTillMelonia skrev 2025-04-23 01:13:22 följande:

Folk som blir kränkta när de har fel har något allvarligt fel på sig.

folk med autism brukar är inte manipulativa nej. Och klarar av att säga saker utan att obekvämt behöva linda in det, som andra brukar göra.

låter som att någon har blivit allvarligt stött här, och måste ha massa ursäkter inför andra för att visa att man minsann inte alls har ett tveksamt beteende och blivit dissad för det. Am i right? räcker väl med att säga att autisten ville leva själv, oavsett vilken utomordentligt bra person den kunde ha haft chansen med, så är autisten dum nog att vilja leva själv. Helt ofattbart alltså! Låt sedan samtalsämnet glida bort från det där.

Det finns en massa personer med autism som lever i förhållanden.

Om man ser till hela gruppen så vill de ha kontakt med andra, men behöver  också mer tid för sig själva än vad ett genomsnitt av människor har. 

De kan visst manipulera, men ofta är de lite klumpigare än  andra i sitt sätt när de gör det. Men inte alltid, har de en hög intelligens så når de långt mad den. Men de har på det hela taget svårt att känna sig in i en annan persons situation, om de inte själva har varit i den.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Hon) skrev 2025-04-08 07:34:57 följande:
    Det var ett fånigt skämt, tycker det är fruktansvärt löjligt att han gjort en sån grej av det.
    jo,  något löjligt men att dra några skämt 1 april som inte är aprilskämt låter korkat
    och om man då också glömmer bort dem så blir det inga riktiga skämt, har du också gjort något fel?
    Jag hade också haft lite svårt att lita på någon som glömmer bort skämt, om det upprepas.
Svar på tråden Min pojkvän tycker min förmåga att ljuga är läskig