• Anonym (Sandra)

Bostadsbidrag andra hand

Har förstått att man kan få det. Alltså bostadsbidrag för barnfamiljer, är ensamstående med ett barn. Men kan man få det om man har kvar en lägenhet med förstahandskontrakt som man hyr ut? En släkting som jag pratade med trodde inte att man kan det. Om man kan få det, vet någon vad man behöver visa isåfall? Kontrakt , hyresavi? Pratar de med den jag hyr av? Vill helst inte att de ska tänka att jag har dålig ekonomi.. kommer självklart betala hyran i tid om jag flyttar dit, det är första prioritet. 

Ska ringa Försäkringskassan på måndag också och fråga. 

Vill inte skriva mycket mer om alla omständigheter ,varför jag ska flytta och varför jag inte kan byta eller hyra i första hand (svårt att bli godkänd som det ser ut nu tyvärr) för att jag inte vill att det ska kännas igen men just nu är det här nog den enda lösningen och i värsta fall får jag kanske säga upp förstahandskontraktet, kan inte bo kvar just här av personliga skäl.. det finns någon jag verkligen inte vill bo nära och jag får inte hjälp med det. 

Så är jättetacksam om någon vet svar på frågorna om bostadsbidrag och andra hand ,  gärna inte tips på vad jag borde göra istället, har redan försökt och tänkt på allt annat..  Tänker alltså att allt ska vara med tillstånd från värden förhoppningsvis, den jag har tittat på har tillstånd men jag kan inte ansöka förrän jag har hittat en hyresgäst. 

Och som sagt vill jag inte att det känns igen så om någon tycker att ni känner igen något från någon annan tråd , är tacksam om ni inte skriver : Var det du som det och det för isåfall behöver jag ta bort den här tråden.. är i en svår situation just nu. 

• Svar på tråden Bostadsbidrag andra hand
  • Anonym (Bobi)

Ja, du kan få bostadsbidrag för ditt boende i andra hand. Din andra lägenhet som du har förstahandskontrakt spelar ingen roll, Fk tittar på och bedömer bostadsbidraget utifrån ditt boende där du är folkbokförd och har kontrakt. Det du ska bifoga är ditt andrahandskontrakt samt godkännandet att din hyresvärd tillåter andrahandsuthyrningen dvs från din blivande hyresvärd.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Bobi) skrev 2025-03-29 12:42:37 följande:

Ja, du kan få bostadsbidrag för ditt boende i andra hand. Din andra lägenhet som du har förstahandskontrakt spelar ingen roll, Fk tittar på och bedömer bostadsbidraget utifrån ditt boende där du är folkbokförd och har kontrakt. Det du ska bifoga är ditt andrahandskontrakt samt godkännandet att din hyresvärd tillåter andrahandsuthyrningen dvs från din blivande hyresvärd.

Tack så mycket för svar!
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Bobi) skrev 2025-03-29 12:42:37 följande:

Vet du om de pratar med hyresvärden eller bara kollar på de jag har skickat in? Alltså den jag ska hyra av i andrahand.
    Tänkte att det är lite pinsamt och vill inte att de ska tänka att jag är beroende av bidrag för att klara hyran. 
  • Anonym (Bobi)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-03-29 13:16:31 följande:
    Vet du om de pratar med hyresvärden eller bara kollar på de jag har skickat in? Alltså den jag ska hyra av i andrahand.
    Tänkte att det är lite pinsamt och vill inte att de ska tänka att jag är beroende av bidrag för att klara hyran. 
    Nej, de pratar inte med hyresvärden, varför skulle de göra det?

men även om de skulle så är det inget pinsamt med det, det är inget konstigt med bostadsbidrag eller som antyder att man är beroende av bidrag. Det är ju bara en rättighet vi har.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Bobi) skrev 2025-03-29 13:33:07 följande:
    Nej, de pratar inte med hyresvärden, varför skulle de göra det?

men även om de skulle så är det inget pinsamt med det, det är inget konstigt med bostadsbidrag eller som antyder att man är beroende av bidrag. Det är ju bara en rättighet vi har.
    Tack för svar! Nej det är sant.. Tänkte om de ville dubbelkolla att det stämmer det som man har skickat in men de har ju aldrig gjort det när jag har hyrt i första hand
Svar på tråden Bostadsbidrag andra hand