• Anonym (B)

Nekat tillträde lgh

Jag skulle flytta 1/4. Har betalat hyran till denne lgh.

Mitt körkort blev stulet och jag har börjat processen att ansöka om nytt. Vilket kommer ta tid då jag även behöver ansöka om undantag för att visa leg vid förnyelsen då jag ej hade annan id än körkortet. 

De kräver id på kort för att lämna ut nyckeln till lägenheten. De går ej med på att jag tar med någon som intygar att jag är jag. De godkänner ej bank id eller något annat. 

Är det verkligen skäligt att neka tillträde är jag har betalat hyran? Vad är oddsen att jag skulle lura dem? Jag har tex mitt namn på bank kortet. Och kan ta med familj som intygar. 

• Svar på tråden Nekat tillträde lgh
  • Anonym (J)

De måste ju såklart gå efter regler. 

• Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2025-03-25 12:14:38 följande:

De måste ju såklart gå efter regler. 

Ja folk har ju ingen empati så inga problem att göra någon hemlös. 
  • Anonym (Love)

Det är ju helt rimligt att dom inte kan lämna ut nycklar till din lägenhet till vem som helst? 

Därför ser man självklart till som vuxen att ha minst 2 olika identitetshandlingar, som inte ligger på samma periodicitet, och som inte förvaras tillsammans. 

• Anonym (Love)
    Bibbidi skrev 2025-03-25 12:31:54 följande:

Kanske kan skaffa ett provisoriskt pass? Den får du på några dagar.

Då måste man ha en bokad resa har jag för mig.
  • mammaåten

Boka tid för pass, det går fort att få! Med lite tur bara en eller två arbetsdagar. Du behöver ha med dig anhörig som kan intyga att du är du.

• Anonym (F)
    Anonym (B) skrev 2025-03-25 12:21:28 följande:
    Om du sätter på dig hatten som hyresvärd förstår du nog bättre. Det har inte med empati att göra. 
    Om folk tidigare hade kunnat uppföra sig och alltid ha goda avsikter hade det inte behövts. Det är de personerna du ska bli förbannad på.
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (B) skrev 2025-03-25 11:57:41 följande:
    Nekat tillträde lgh B Jag skulle flytta 1/4. Har betalat hyran till denne lgh.

Mitt körkort blev stulet och jag har börjat processen att ansöka om nytt. Vilket kommer ta tid då jag även behöver ansöka om undantag för att visa leg vid förnyelsen då jag ej hade annan id än körkortet. 

De kräver id på kort för att lämna ut nyckeln till lägenheten. De går ej med på att jag tar med någon som intygar att jag är jag. De godkänner ej bank id eller något annat. 

Är det verkligen skäligt att neka tillträde är jag har betalat hyran? Vad är oddsen att jag skulle lura dem? Jag har tex mitt namn på bank kortet. Och kan ta med familj som intygar. 

Även om det suger måste dom ju kunna vara säkra på att du är du. Det är ju en trist situation, men de måste ju följa de regler de har. 
  • Anonym (-)
    Anonym (B) skrev 2025-03-25 12:21:28 följande:
    Det tolkar jag som att du vore ok ifall en hemlös som inte är du fick lägenheten? Att det räcker att den hemlöse säger att han är du? Annat vore väl empatilöst?
  • Anonym (?)
    Anonym (B) skrev 2025-03-25 11:57:41 följande:
    Nekat tillträde lgh B Jag skulle flytta 1/4. Har betalat hyran till denne lgh.

Kolla med hyresgästföreningen
  • Anonym (fl)

Om din familj kan intyga att du är du hos hyresvärden, varför kunde de inte intyga om det hos Polisen?

• Mia448
    Anonym (Love) skrev 2025-03-25 12:35:57 följande:

Det är ju helt rimligt att dom inte kan lämna ut nycklar till din lägenhet till vem som helst? 

Därför ser man självklart till som vuxen att ha minst 2 olika identitetshandlingar, som inte ligger på samma periodicitet, och som inte förvaras tillsammans. 

Tror faktiskt det inte är så vanligt att ha 2 olika. Speciellt inte om man aldrig rest så att man ej har ett pass. Känner många som endast har sitt körkort. 
  • Anonym (B)
    Anonym (fl) skrev 2025-03-25 13:36:48 följande:

Om din familj kan intyga att du är du hos hyresvärden, varför kunde de inte intyga om det hos Polisen?

Det är tvärtom. Familj kan intyga hos polisen för att ansöka om id kort. Men de på hyresföretaget går ej med på att familj intygar. De har alltså högre krav på identifikation än vad som krävs för att skaffa ett nationellt id kort. 
  • Anonym (balubas)

Reglerna finns för att om du t.ex. hade hamnat på sjukhus hastigt nu och en oseriös släkting flyttat in i lgh så hade värden fått ett helt helvete att bli av med den personen och du hade varit utan bostad.

Var glad att de kollar och skärp dig med att ha ett giltigt pass också förutom ID-kort.

Det var allt.

• Anonym (123456)
    Anonym (B) skrev 2025-03-31 18:49:34 följande:
    Det är tvärtom. Familj kan intyga hos polisen för att ansöka om id kort. Men de på hyresföretaget går ej med på att familj intygar. De har alltså högre krav på identifikation än vad som krävs för att skaffa ett nationellt id kort. 
    Polisen kan kolla upp att ni är släkt. Det kan inte hyresvärden. 
  • Anonym (fl)
    Anonym (B) skrev 2025-03-31 18:49:34 följande:

"Vilket kommer ta tid då jag även behöver ansöka om undantag för att visa leg vid förnyelsen då jag ej hade annan id än körkortet. "
    Processen ska inte ta längre tid om anhörig är med, därav min förvirring

• Anonym (Love)
    Mia448 skrev 2025-03-31 18:47:32 följande:
    Tror faktiskt det inte är så vanligt att ha 2 olika. Speciellt inte om man aldrig rest så att man ej har ett pass. Känner många som endast har sitt körkort. 

Jag tror faktiskt att det är väldigt vanligt att ha både pass och tex körkort. 

Oavsett så är det ju så att det ingår att vara lite förutseende när man är vuxen. Vad händer om jag tappar min plånbok? Kan livet ändå fungera? Kan jag köpa mat tills jag får nya kort? osv osv. 

Men alla gör givetvis som man vill, men har man tänkt lite i förväg så hamnar man sällan i sådana situationer som ts nu är i.

Svar på tråden Nekat tillträde lgh