• Anonym (TS)

Jobba på kollo med barn?

Jag är utbildad lärare och är sugen på att söka jobb någon sommar som kolloledare men vill ha Med mina egna barn på kollot som deltagare. 

Någon som vet om detta är möjligt? 

• Svar på tråden Jobba på kollo med barn?
  • Aliona

Jag vet inte om det finns något kollo som ev skulle acceptera det, men det låter inte vidare görbart. Att vara på kollo i sex veckor låter som väldigt lång tid för ett barn. Vet inte ens om man får ha sina barn så länge. Hos oss är det extremt hög efterfrågan så man är glad om man får plats allt, och dina barn skulle ta upp kolloplatser i flera omgångar. Eller är kollot du tänker på så långt? 

Och även om ni skulle vara på samma kollo så skulle du inte vara direkt tillgänglig för dina barn, för du kommer vara uppragen mer eller mindre dygnet runt i din grupp, och dina barn har sitt. Kan tänka att det tom skulle bli jobbigt för barnen att kanske ha hemlängtan och längta efter mamma och se henne, men hon är inte tillgäbglig eftersom hon jobbar med andra barn. På kollo här får man inte ens ringa sina barn de första tre dygnen för att det stör processen att komma in i gruppen och spär på hemlängtan. 

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 21:26:18 följande:
    Inget barn klarar sig själv i sex veckor utan sin förälder. Det handlar ju om att man bor på en kursgård som en stor familj och måste vara fysiskt på plats under 6 veckor långt hemifrån. 
    Ja, och då skrev personen i fråga att jobbet nog inte passar för dig som har barn i en ålder där de inte klarar sig själva. Hen var säkert helt medveten om att barn fungerar så.
  • Anonym (Troligen)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 21:12:36 följande:
    Pratar du om att jag inte skulle ha råd med avgiften? 
    Troligen tror hen det för kommunen lär endast subventionera 2 veckor per barn. Tex Stockholm subventionerar inte om man inte bor inom kommunen. Bor man i annan kommun så kan man köpa en osubventionerad plats för 17780 kr för 2 veckor och om man vill ha mer än 2 veckor så får man nog punga ut med den summan. Dvs i Ts fall 17780 X 2 X 2.
  • Anonym (nej)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 17:22:42 följande:
    Jobba på kollo med barn?

Jag är utbildad lärare och är sugen på att söka jobb någon sommar som kolloledare men vill ha Med mina egna barn på kollot som deltagare. 

Någon som vet om detta är möjligt? 

Det tror jag att de helst inte vill. Just för att ledarna ska kunna vara professionella och ta hand om alla barn, inte bara sina egna eller misstänkas premiera de egna barnen.

Möjligen i så fall om kollot har olika grupper och du är ledare i en annan grupp än dina barn. 
  • Anonym (nej)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 20:15:31 följande:

Jag tänker att mina barn inte behöver vara just med den gruppen jag har på kollot men att jag ändå är där. 

Har en kollega som undervisar i slöjd som måste undervisa båda sina barn i skolan. Det finns liksom ingen annan slöjdlärare och den här relationen märks inte av alls. Eleverna vet inte ens att det är barnens mamma. 

En öppen verksamhet kanske blir lite annorlunda. 

Då är det en nödlösning för att de bara finns den skolan. Ingen önskvärd situation. Plus att det kommer att vara några få år som lärarens barn går på skolan, och man ser läraren som en mer långsiktig person.

Men ett kollo där man söker under just de förutsättningarna, nä, det skulle nog sorteras bort. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 21:26:18 följande:
    Inget barn klarar sig själv i sex veckor utan sin förälder. Det handlar ju om att man bor på en kursgård som en stor familj och måste vara fysiskt på plats under 6 veckor långt hemifrån. 
    Har barnen bara en förälder?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 21:49:37 följande:
    Nu handlade inte om att jag ska hänga med mina barn hela dagarna eller att barnen inte kan vara med någon annan. Detta är mer en principsak. Jag försvinner inte i hela sex veckor, helt utan att träffa barnen alls. Det gör jag inte. Jag är vuxen och gör inte ens så med mina egna föräldrar generellt? Så det handlar om att jag ibland vill se mina barn? inte att jag ska ha dom i min grupp utan att dom åtminstone är i närheten och får träffa nya vänner och ha kul. För mig är det inte heller ett måste att jobba av ekonomiska skäl. Jag tycker upplevelsen vore väldigt kul. 
    Fast då är du väl vuxen nog att förstå att det inte alltid går att göra det man tycker är kul. 
  • Anonym (nej)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 20:53:42 följande:
    Jag får svårt att åka hemifrån och bo borta i 6 veckor helt utan barnen. Jag behöver självklart inte ha mina barn i min grupp. Men jag kan inte lämna barnen så länge även om jag tycker att jobbet skulle vara riktigt givande. 
    Men skulle dina barn alltså vara på kollot i sex veckor då? Det lär ju inte godkännas, antal platser är väl begränsade, inte låter man samma barn ha flera lägerveckor.
  • Anonym (nej)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-22 21:49:37 följande:
    Nu handlade inte om att jag ska hänga med mina barn hela dagarna eller att barnen inte kan vara med någon annan. Detta är mer en principsak. Jag försvinner inte i hela sex veckor, helt utan att träffa barnen alls. Det gör jag inte. Jag är vuxen och gör inte ens så med mina egna föräldrar generellt? Så det handlar om att jag ibland vill se mina barn? inte att jag ska ha dom i min grupp utan att dom åtminstone är i närheten och får träffa nya vänner och ha kul. För mig är det inte heller ett måste att jobba av ekonomiska skäl. Jag tycker upplevelsen vore väldigt kul. 
    Och då kan du inte heller jobba på kollo. Det är ju rätt enkelt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (nej) skrev 2025-03-25 16:18:27 följande:
    Men skulle dina barn alltså vara på kollot i sex veckor då? Det lär ju inte godkännas, antal platser är väl begränsade, inte låter man samma barn ha flera lägerveckor.
    Nja mer att dom kanske är där 3 veckor och sedan åker hem ser jag väl som realistiskt. Men då är jag kvar i 3 veckor utan dom.
  • Ezmeraldah
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 17:38:06 följande:
    Nja mer att dom kanske är där 3 veckor och sedan åker hem ser jag väl som realistiskt. Men då är jag kvar i 3 veckor utan dom.
    Hur gamla är dina barn?
  • Anonym (nej)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-25 17:38:06 följande:
    Inget av det du beskriver är realistiskt. Du får nog fundera på andra sommarplaner tills dina barn är stora nog att vara ifrån dig under så långa tider. 
Svar på tråden Jobba på kollo med barn?