• Adam44Sten

Regler för föräldraledighet driver mamman att vara ledig mer

Hej,

Kanske konstigt tema/fråga i dessa tider av jämställdhet, ni får väl säga till om jag är korkad Glad. Men vi har tänkt vara föräldralediga lite längre (inskolning vid 2-3 års ålder). Och mamman har vi tänkt ska vara föräldraledig först, för att gynna/förenkla ammningen.

Utöver det skulle vi gärna dela lika på föräldraledigheten, och ha lite föräldraledighet kvar till framtida sommrar osv. Men som reglerna är utformade känns det svårt då föräldradagarna kanske inte riktigt räcker till, och vi måste ta obetalda dagar. Då man bara kan göra det under första året med SGI skyddad så hamnar det alltså på mamman.

Hur tänker ni, har jag missförstått allt eller är reglerna utformade för att mamman (eller egentligen den som är ledig först) ska vara borta från jobbet mest? Svårt för pappan att amma i början....

Söker argument, eller mest konkreta förklaringar, till hur vi ska planera det så pappan kan ta 50% av ledigheten utan vi som helhet får sämre ersättning för ledigheten.

Om det bidrar så har ungefär lika lön, och vi båda har kollekivavtal som ger föräldralön, men bara under en sammanhängande period på föräldraledigheten.

Mvh,

• Svar på tråden Regler för föräldraledighet driver mamman att vara ledig mer
  • Anotherone

Vi hade tur så att en av oss hade kollektivavtal som räknade dagar (makens) och inte krävde sammanhängande period. Annars hade vi behövt tänka om.

Men vi skolade in vid ca 2 år 4 mån.
    Det kanske inte var planen men förskolan tog emot främst efter sommaren  så då hann barnet bli så pass gammalt (annars hade man kanske fått tacka ja till en plats på en annan förskola för att behöva köra en ny inskolning och det ville vi inte).

Jag (mamma) var hemma helt i  15 mån varav föräldralön i 6 mån. Tog ut minimalt med dagar, men 5 dagar per vecka efter ettårsdagen. 
    Pappan jobbar i snitt 7-8 dygn i månaden så han har alltid haft mycket tid hemma oavsett om han varit i tjänst så vi har inte känt att han "behövt" vara mer ledig. 

Från 15 mån och ett år framåt jobbade jag 40% och maken heltid. Vi anpassade helt och hållet mitt schema utifrån hans så vi gick lite omlott men det var det värt. Vi hade väl kunnat pressa in 60% jobb för mig men det hade blivit lite väl mycket "Familjen AB" så det ville vi inte. 
    Under den tiden tog jag ut fp resterande dagar, så i snitt 2 dagar jobb  + 3 dagar fp per vecka. 

Pappan har nyttjat sina dagar främst till längre semestrar. Upplägget brukar vara att han är ledig 6-7v och 4 av dem är jag också ledig så då är vi tillsammans. Någon vecka är han själv med dem eller drar till sina föräldrar eller så åker vi till landet så kan jag jobba någon av mina veckor på distans. 

Vid fyra år hade vi 94 dagar tror jag och de flesta låg på honom vilket ju blir effekten när mamman tar mest i början. I år blir barnet åtta år och vi har runt 80 dagar kvar. I sommar kommer nog 20st att gå åt. 

• Anonym (Tja)

Alltså det finns väl ingenstans att föräldraledigheten ska vara lagstadgad så att man ska kunna vara ledig lika mycket och få samma icke ekonomiska bortfall men ändå skola in så pass sent som 2,5 år är? Det är ju väldigt få som gör det.

Vi har delat helt lika, 50/50, och skolat in barnen vid 1,5 år. Det har funkat bra. Jag har dock kunnat jobba hemma och amma vid behov (som man har lagstöd för att få göra).  Då har vi tagit ut ungefär lika mycket, pappan några fler dagar för att skydda SGI, men då jag har haft en förmånligare föräldrastödsits från jobbet har det inte blivit något vi känt av.

Eftersom vi fick barnen tätt fick också stora vara hemma på halvtid från förskolan nästan från början och till över 3 års ålder. 

• Anonym (M)

Det går ju att föra över många av sina dagar så om mamman är hemma obetalt första året så för hon över alla dagar som går till pappan sedan. Man har 480 dagar (390 sgi-dagar, varav 90 är låsta till vardera vårdnadshavare).

365 dagar mamman hemma obetalt.
    10 dagar med pappadagar vid födseln.
    300 dagar pappan hemma med SGI.
    65 dagar pappan hemma med lägsta nivå.
    90 dagar mamman hemma med SGI.
    25 dagar pappan hemma med lägsta nivå.

455 dagar mamman.
    400 dagar pappan.

Vill man jämna ut det ytterligare så är mamman bara hemma obetalt 11 månader och pappan tar 1 obetald månad.

Ni får dela på era inkomster under denna period.
    Nu har ni dock gjort av med alla era dagar.
    Kan vara värt att vara hemma kortare tid för att spara några.
    Tex gå ner i tid till 75 % jobb en period för ena/båda föräldrarna.

• Anonym (Mamma)

Inte svar på frågan men ett tips från en skolbarnsförälder: det är guld värt att ha kvar fl-dagar för att klara skollov, stängningsdagar mm. Det är svårt att få ihop med bara semesterdagar. Särskilt om föräldrarna vill kunna ha lite semester tillsammans. 

• Adam44Sten

Tack för svar!

@anotherone låter ju super om kollektivavtalet räknade dagar! Så har jag inte förstått våra dock. Bra tips i övrigt också, ni verkar ha löst det bra!

Överföra dagar är ju bra tanke också (och dela på det ekonomiska) har inte räknat på det exakt men låter korrekt som du skriver att mamman då kanske tar 55 dagar mer, kanske inte så mycket i slutändan.

• Studentpappa

Våra var hemma ca 18 mån. Vi ville inte blåsa alla dgr, de behövs som redan nämnts sen för somrar och lov. Vi har idag en 9-åring och en tonåring och använder dagar fortsatt, jag behöver ett gäng i jul och sambon för att säkert veta att hon får ledigt i höst när vi ska utomlands.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Semikolon)
    Adam44Sten skrev 2025-03-20 14:50:20 följande:
    Regler för föräldraledighet driver mamman att vara ledig mer

Hej,

Kanske konstigt tema/fråga i dessa tider av jämställdhet, ni får väl säga till om jag är korkad Glad. Men vi har tänkt vara föräldralediga lite längre (inskolning vid 2-3 års ålder). Och mamman har vi tänkt ska vara föräldraledig först, för att gynna/förenkla ammningen.

Utöver det skulle vi gärna dela lika på föräldraledigheten, och ha lite föräldraledighet kvar till framtida sommrar osv. Men som reglerna är utformade känns det svårt då föräldradagarna kanske inte riktigt räcker till, och vi måste ta obetalda dagar. Då man bara kan göra det under första året med SGI skyddad så hamnar det alltså på mamman.

Hur tänker ni, har jag missförstått allt eller är reglerna utformade för att mamman (eller egentligen den som är ledig först) ska vara borta från jobbet mest? Svårt för pappan att amma i början....

Söker argument, eller mest konkreta förklaringar, till hur vi ska planera det så pappan kan ta 50% av ledigheten utan vi som helhet får sämre ersättning för ledigheten.

Om det bidrar så har ungefär lika lön, och vi båda har kollekivavtal som ger föräldralön, men bara under en sammanhängande period på föräldraledigheten.

Mvh,

Tycker föräldraledigheten ska förkortas markant. Föräldraledighetens upplägg har blivit ett hinder för att kvinnor ska lyckas på arbetsmarknaden.
  • Anotherone
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-20 17:13:37 följande:

Inte svar på frågan men ett tips från en skolbarnsförälder: det är guld värt att ha kvar fl-dagar för att klara skollov, stängningsdagar mm. Det är svårt att få ihop med bara semesterdagar. Särskilt om föräldrarna vill kunna ha lite semester tillsammans. 

Jag håller med. De behövs!
    Nu löser vi mkt genom makens schema, han kan byta pass med någon och vips gör det inget att det var studiedag och fritids stängt. Men jag har inte möjlighet att få semester beviljad till 100% utöver lagstadgad sommarsemester så vi kan inte förlita oss på att jag verkligen får ledigt även om jag vet ett halvår i förväg när studiedagen infaller. Så då är det guld att kunna ta ut föräldrapenning. 
  • Anonym (Pelle)
    Anonym (Semikolon) skrev 2025-03-20 17:54:08 följande:
    Tycker föräldraledigheten ska förkortas markant. Föräldraledighetens upplägg har blivit ett hinder för att kvinnor ska lyckas på arbetsmarknaden.
    Det håller jag inte riktigt med om. För de familjerna tar ut alla sina dagar år ett ( alltså kvinnan tar alla som är hennes och som går att föra över, resten hamnar på mannen) och så börjar barnet förskolan relativt tidigt. Där finns inte på kartan att spara dagar och inte ta ut en enda första året för att förlänga ledigheten eller ha dagar till kommande sommarlov.  Så de kvinnor som eventuellt skulle hindras av föräldraledigheten är inte i den kategorin.
    Utan det är kvinnor med god ekonomi och som redan har ett arbete och en god arbetssituation som kan planera och budgetera på det sätt som beskrivs i tråden. Möjligen att löneutvecklingen hindras men det får dem inte att stanna hemma och sen bli kvar där.
  • Anonym (Semikolon)
    Anonym (Pelle) skrev 2025-03-20 21:55:04 följande:
    Det håller jag inte riktigt med om. För de familjerna tar ut alla sina dagar år ett ( alltså kvinnan tar alla som är hennes och som går att föra över, resten hamnar på mannen) och så börjar barnet förskolan relativt tidigt. Där finns inte på kartan att spara dagar och inte ta ut en enda första året för att förlänga ledigheten eller ha dagar till kommande sommarlov.  Så de kvinnor som eventuellt skulle hindras av föräldraledigheten är inte i den kategorin.
    Utan det är kvinnor med god ekonomi och som redan har ett arbete och en god arbetssituation som kan planera och budgetera på det sätt som beskrivs i tråden. Möjligen att löneutvecklingen hindras men det får dem inte att stanna hemma och sen bli kvar där.

Barn kan starta på förskola betydligt tidigare. Barn kan vara på förskola under sommaren också. Där är ju Sverige bra som kan tillhandahålla (i princip gratis) förskola.

Det går inte ihop att företag ska hindras från att diskriminera gravida kvinnor eller kvinnor i fertil ålder med eventuella barn, när det finns en reell anledning till den diskrimineringen. Det ska låtsas som att det inte är en faktor.

Det drabbar även kvinnor som vill göra karriär. Inte män. Arbetsgivaren har en uppfattning att kvinnan kommer att vara borta (för att det är så det ser ut)

Svar på tråden Regler för föräldraledighet driver mamman att vara ledig mer