• Anonym (Trött på det här nu)

Gikt, förmodligen förstört mitt liv

Har sökt väldigt många gånger sjukvård för mystiska besvär med inflammationer i framförallt högerfoten. 

Det började redan när jag var ung. Vet att man tror att endast äldre får det. Iallafall vad jag har fått sagt till mig på vårdcentral. Man har inte hittat att det skulle handla om gikt hos mig. 

Men nu har jag dragits med problemet i ungefär 23 år. Och nu är jag är helt säker på att jag faktiskt har gikt. 

Tydligen finns det förebyggande läkemedel. Varför provade man inte att ge mig detta när jag har berättat om att jag har så ont under foten och ibland fötterna att jag under gymnasietiden fick krypa och stå på knäna för att laga min mat? 

Vart kan man vända sig för att få detta läkemedel? Jag är konstant trött. Har nu på senare tid även fått hudförändringar som inte är cancer (har kollat upp det) o läkarna vet inte vad det beror på. Har även haft vitiligo vid könet. Dök upp runt 20 års åldern. Och har som sagt skiftat från litet till otroligt stort men sedan nu gått tillbaka till litet igen. 

Har konstig inflammation även i högra bröstet som kommer och går i samband med problem under fötterna. 

Är konstant trött. 

Har t om varit o kollat uringången med kamera, där dom inte kunde hitta något konstigt, förutom att sjukvården tycker att jag har varit konstig då unga inte drabbas av gikt och att de inte finner något för det på sina provresultat. Samtidigt ska det ju sägas att när tiden blir på vårdcentralen (några dagar senare ca 3-5 dagar senare) så har det hela lagt sig. 

Har varit återkommande mönster hela tiden. Får det av öl, gluten, curry osv. Idag vågar jag inte äta någonting i princip förutom ris och kyckling. 

Det har lugnat ner sig sista tiden, inte lika allvarligt men då har jag i princip slutat med gluten. 

Fråga:

Finns det något som hindrar sjukvården att ge mig den förebyggande medicinen? 

• Svar på tråden Gikt, förmodligen förstört mitt liv

Hittade nu listan om puriner. 

Inte konstigt att jag inte vågar äta någonting.. 
    O kaffe dricker jag inte. Annars hade jag väl levt på det. 

Har även allergier mot laktos samt nötkött, tomat, lax osv som har komplicerat till det. 

Men även andra saker som var lågt på listan klarar jag inte, t ex laktos då. De mörka fläckarna har nog kommit i samband med att jag bytt ut smöret till becel när jag tänker efter. Då de dök upp för 2 år sedan och det var då jag började med det också. 

Kyckling var högt på listan ändå. :( Inte märkt något av det egentligen. Är även komplicerad i magen o måste äta lite pasta för att släppa på förstoppningen av det vita riset. 

Blir otroligt trött efter att ha ätit. Ibland har jag däckat o sovit 2-6 timmar efter matintag. 

• Såontany

Är det konstaterad gikt (blodprov där man ser konstaterat förhöjt uratvärde, eller annat prov typ att de går in i ledvätskan eller nåt sånt), ska du få förebyggande medicin. Det finns olika mediciner, allupurinol tex. Om du äter andra mediciner som inte funkar med allipurinol får du annan förebyggande. Det finns en facebok-grupp som heter Gikt där medlemmarna tipsar varandra. Allmänsjukvården är jättedåliga på att upplysa om hur patienten ska göra när man fått gikt  och de glömmer bort att det är ärftliga faktorer också som bidrar till gikt.

Sedan ska du ha medicin hemma som du sätter in direkt om du känner av ett begynnande giktanfall. Finns olika mediciner där också. Då häver du anfallet och du slipper ha ont. Jag har kolkicin. 

När du börjar med förebyggande medicin, är det en process där du börjar med 100 mg/dag och ökar tills du fått din individuella dos. Det ser man på uratprov som du får ta på vc. Läkaren ökar din dos. Uratprovet ska ligga under ett visst värde. När du börjar med den förebyggande medicinen, kan du få upprepade giktanfall, då kristaller frigörs. Jag tog en kolkicintablett varje dag när jag började med allipurinolen. Då hävde jag giktanfallen och fick endast känning i foten. 

Nu har jag inte haft giktanfall på ett år. Har kolkicin hemma just in case. Tar uratprov varje halvår på vc för att kolla så det är under gränsvärdet. Min individuella allipurinoldos är 100mg/dag. Vissa har mer. 

Allt detta har jag lärt mig i gikt-gruppen på facebok och jag har själv fått informera läkaren på vc. Kriga på och lyssnar inte läkaren, byt.

Lycka till!

• Såontany

Matångesten känns igen. Vågade knappt äta någonting till slut och lusläste purinlistan. Med förebyggande medicin tex allipurinol kan du i stort sett kasta purinlistan. Undvik öl, så är du på säkra sidan. Vissa personer i Gikthruppen på facebook  dricker till och med öl, men det vågar inte jag testa.

Anonym (Trött på det här nu) skrev 2025-03-18 03:50:14 följande:

Hittade nu listan om puriner. 

Inte konstigt att jag inte vågar äta någonting.. 
    O kaffe dricker jag inte. Annars hade jag väl levt på det. 

Har även allergier mot laktos samt nötkött, tomat, lax osv som har komplicerat till det. 

Men även andra saker som var lågt på listan klarar jag inte, t ex laktos då. De mörka fläckarna har nog kommit i samband med att jag bytt ut smöret till becel när jag tänker efter. Då de dök upp för 2 år sedan och det var då jag började med det också. 

Kyckling var högt på listan ändå. :( Inte märkt något av det egentligen. Är även komplicerad i magen o måste äta lite pasta för att släppa på förstoppningen av det vita riset. 

Blir otroligt trött efter att ha ätit. Ibland har jag däckat o sovit 2-6 timmar efter matintag. 

Man har inte lyckats konstatera någonting överhuvudtaget hos mig.

Varken gikt, varken gluten (har dock varit rädd för en utredning då jag har kopplat det till brutal smärta i foten.) Och inte laktos intolerans. Men det får jag så ont i magen utav att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Man blir ledsen, detta påverkade min skolgång då jag inte kunde stå på fötterna, arbetsgivare har varit fly förbannade på en då man verkade frisk tidigare för att sedan inte kunna stå på fötterna på dagar.

Har även blivit ohyggligt behandlad av 2 läkare, som båda arbetar/arbetade på VC. Varav den ena enbart var en kompis pappa som misstrodde mig otroligt hårt utan att försöka hjälpa mig på något sätt. Har alltså haft problem sedan jag var 15 år. 

Det har även påverkat kompisrelation till att inte existera idag (för jag har ju varit så konstig med min smärta) och inte har kunnat följa med på saker och ting och varit så trött och tung i kroppen. Folk har slängt ur sig ADHD diagnoser, autism på mig, fast jag inte har något av det heller. Har mått dåligt konstant av det här även mellan perioderna när jag har haft så ont, så har man ju varit rädd för att äta.

Senare i livet så började jag röka cannabis, märkte att det hjälpte väldigt bra mot inflammationerna, men då satte den andra läkaren en diagnos från höften på mig och skrev allt dåligt den kunde om mig bland anteckningar bl a om haschpsykos (utan någon som helst utredning) samt skrev ner andra väldigt känsla uppgifter för alla inom sjukvården att läsa det.

Här så började man tro att man kanske hade diabetes, men kom närmare fram till koppling med gluten.

Ingen har någonsin nämnt purin listan för mig. Jag fann den nu i natt.

Känner mig så uppgiven och ledsen då det har förstört mitt liv och fått så mycket agg mot mig från alla håll.

Som sagt så har inte proverna visat något då de alltid har tagits dagar senare. Dock har man konstaterat att man har sett svullnad och rodnad under fötterna och även vid högra bröstet. Men vad gällande fötterna så var vc tvärsäkra på att det var p ga mina fötter eller sulor i skorna. Men det fungerade inte alls då smärtan blev värre med "anpassade" sulor! 

Jag har inga vänner idag, då ingen har orkat med att jag har haft ont och upplevts konstig och överdrivet känslig fysiskt.

Detta har alltså förstört mitt liv och hindrat mig från att leva normalt.
    Idag är jag närmare 40 år! Och sjukvården har inte klarat av att hjälpa mig överhuvudtaget!!! Man blir ju arg med tanke på hur många gånger jag har sökt hjälp och blivit sedd med konstiga ögon så det har varit pinsamt (som urinvägs undersökningen.)

Jag litar inte på svensk sjukvård från och med nu. 
    Jag ska försöka gå efter den Japanska modellen.

Skönt att höra att någon delade min  upplevelse om mat oro. Försökte få till en kontakt nyligen med en dietist på vc, men de har inte tid. Och ärligt talat så sitter personen och fnittrar åt det jag berättar och beskriver om min symptom i relation till vad jag har ätit. 

Man har gått med stela muskler, orkar ingenting vid träning osv.
    Ett tag undrade man (då man inte visste något och fick aldrig något svar från någonstans) att man kanske hade för lågt testosterone. Men tror inte längre att jag har det. Det är gikten som har spökat och förstört för mig under det som skulle ha varit mina bästa år! 

Känner mig uppgiven ärligt talat. 

Tack för att du skrev! 

Såontany skrev 2025-03-18 04:12:20 följande:

Matångesten känns igen. Vågade knappt äta någonting till slut och lusläste purinlistan. Med förebyggande medicin tex allipurinol kan du i stort sett kasta purinlistan. Undvik öl, så är du på säkra sidan. Vissa personer i Gikthruppen på facebook  dricker till och med öl, men det vågar inte jag testa.

Kan inte ens dricka alkoholfri öl utan att det kryper som tusen myror och blir stel i höger fot och benmuskler upp till mitten av baksida lår. Förutom självaste problemen i självaste fötterna så har jag haft som en känsla av att en råtta har gnagat mig på framsidan av smalbenet. 

Lan inte äta svartpeppar, blir trött av chocklad, kan inte äta curry som jag älskar, och vågar inte äta bröd. Men idag gjorde jag ett undantag och köpte mig glutenfritt bröt(nyttigt till och med! Med fibrer i) och nu kryper det i foten och den är känslig för tryck. Har inte ont  och ingen extrem smärta men tusen myror igen.

Känner även nu pulsen i både fötter och händer.

När jag var 19 så upptäckte man hjärtfel på mig så man fick pacemaker, men man förstod inte vad som var  orsaken till felet. Har nu även dragit på mig plack i blodådrorna. Ska alltså äta medicin som gamlingar äter p ga det här!

Nu känner jag hur det börjar byggas upp inflammation i foten. 

Å precis 3 mackor för ca 20 min sen.

• Anonym (M)

Har du fått medicin mot gikt då?

• Anonym (Olf)

Har vården någonsin erbjudit dig en samtalskontakt och arbetsterapeut? Det låter som att du behöver det. Inte för att du skulle vara inbillningssjuk alltså utan för att få hjälp att leva med de besvär du har. Dina besvär verkar helt ta över ditt liv på ett sätt de inte borde behöva göra. 

Jag kan tyvärr inget om dina sjukdomssymptom, men vet hur viktigt det är att hitta det friska när man inte är frisk och att acceptera sånt som måste accepteras. 

Be om hjälp med den biten. 

• Anonym (M)

Om du har mycket inflammationer skulle höga doser av melatonin kunna vara värt att testa då det är mycket antiinflammatoriskt. 

• Anonym (allergiker deluxe)

Har du läst om histaminintolerans och SIGHI-skalan för histamin i mat?

Flera av de saker du skriver att du mår dåligt av är höga i histamin-
    typiskt svartpeppar, rödvin, tomater, choklad, lax, curry. Nötkött kunde jag inte heller äta när jag var som sämst, det gick bara med fågel, vilt och vitfisk (torsk, spätta och så).

Andra säkra livsmedel för mig då var blåbär, mango, broccoli och rotsaker samt rödlök, (som innehåller ett ämne som hjälper kroppen metabolisera histamin). Bara rena örtkryddor och lite vitpeppar, ingen chili eller kryddmixar. Histaminintoleranta tål smör grädde och mjölk men allt som är fermenterat eller långlagrat är rena döden. Enda undantaget var lite rysk yoghurt, Salakis.

Citrusfrukter innehåller inte histamin men de innehåller ämnen som gör att kroppen frisläpper mer histamin, därför kan det också bli dåligt. 

Här är länk till SIGHI-listan, finns även grupper på facebook för detta:

www.mastzellaktivierung.info/downloads/foodlist/21_FoodList_EN_alphabetic_withCateg.pdf

Här är en tjej som kan mycket om histaminträsket:

www.histaminmy.se/

Jag var tvungen att äta antihistamintabletter varje dag då, och jag hjälpte min kropp med ett tillskott som heter Daofood plus och innehåller det enzym (DAO, diaminoxidas) som många har för lite av när man har histaminintolerans.

Tillskottet är helt enkelt samma enzym extraherat ur njuren på en gris, så det är inget hokuspokus på något vis alls. Men DAO hjälper inte alla eftersom det finns andra delar i den komplexa mekanismen man kan ha fel på också.

Jag har också veteallergi (inte glutenintolerans) och det fick jag ont i leder och svullnade under fötterna av+ jättetrött innan jag lyckades utesluta det helt.
    Då äter man Naturligt Glutenfritt- 0 ppm (se facebookgrupp)

Eftersom jag var snabb med att utreda mig själv både med histamin och plötsligt allergi vete/soja (som slog till med fyra år mellan) blev jag bättre inom några månader, kroppen kunde tagga ner när de inflammationsskapande ämnena togs bort. Men det tog mig fyra år att komma tillbaka till normalt ätande med avseende på histamin. Om man inte förstår vad man behöver utesluta utan fortsätter provocera kan kroppen fastna i inflammationstilllståndet och då blir det klart svårare.

Hoppas jag har gett dig några nya funderingar att prova. Ät så färsk mat som möjligt, för histamin bildas i all mat medan den åldras och lagras- det sämsta man kan äta en fredagkväll är rödvin, långlagrad ost och chark, och sen mörk choklad på det. Då reagerar även de flesta som bara är lite känsliga.

• Anonym (allergiker deluxe)
    Anonym (Olf) skrev 2025-03-18 07:09:23 följande:

Har vården någonsin erbjudit dig en samtalskontakt och arbetsterapeut? Det låter som att du behöver det. Inte för att du skulle vara inbillningssjuk alltså utan för att få hjälp att leva med de besvär du har. Dina besvär verkar helt ta över ditt liv på ett sätt de inte borde behöva göra. 

Jag kan tyvärr inget om dina sjukdomssymptom, men vet hur viktigt det är att hitta det friska när man inte är frisk och att acceptera sånt som måste accepteras. 

Be om hjälp med den biten. 

Jag har haft livspåverkande immunhändelser tre gånger i livet och ingen gång har vården ställt rätt diagnos i tid, eller ibland alls. Senast fick jag bråka och överklaga till VC:s ledning för att de skulle ta ett prov som visade att jag hade helt rätt. Igen.

Dock har jag blivit frisk och fungerande igen varje gång, trots att läkare har sagt att jag "bara får acceptera att det är så här". De har även sagt detsamma till min son, som hade jätteont i magen ofta och inte fick sova, så han blev helt apatisk och inte orkade gå i skolan. Han hade dock en sällsynt cysta i urinvägarna och fick opereras på barnsjukhus efter att jag ställt till med helvete och vägrade lämna barnakuten. Men tänk om jag inte hade gjort det då...?

Vården är alltså inte mycket att hänga i granen vad gäller diffusa åkommor överlag, och inte de som kräver utredning av kost och komplexa metaboliska samband heller. Kunskapen om ovanligare allergier och överkänsligheter är också usel- många VC-läkare vet inte ens att det finns, eller vilken provtagning som finns.

I Schweiz är de 20 år före oss på detta och har både relevanta kostråd och utredningsråd i vården.
  • Anonym (M)
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2025-03-18 07:42:16 följande:
    Jag har haft livspåverkande immunhändelser tre gånger i livet och ingen gång har vården ställt rätt diagnos i tid, eller ibland alls. Senast fick jag bråka och överklaga till VC:s ledning för att de skulle ta ett prov som visade att jag hade helt rätt. Igen.

Dock har jag blivit frisk och fungerande igen varje gång, trots att läkare har sagt att jag "bara får acceptera att det är så här". De har även sagt detsamma till min son, som hade jätteont i magen ofta och inte fick sova, så han blev helt apatisk och inte orkade gå i skolan. Han hade dock en sällsynt cysta i urinvägarna och fick opereras på barnsjukhus efter att jag ställt till med helvete och vägrade lämna barnakuten. Men tänk om jag inte hade gjort det då...?

Vården är alltså inte mycket att hänga i granen vad gäller diffusa åkommor överlag, och inte de som kräver utredning av kost och komplexa metaboliska samband heller. Kunskapen om ovanligare allergier och överkänsligheter är också usel- många VC-läkare vet inte ens att det finns, eller vilken provtagning som finns.

I Schweiz är de 20 år före oss på detta och har både relevanta kostråd och utredningsråd i vården.
    Verkligen. De är underbemannade känns det som, alltid stressade och i tidsnöd. Tog ett ultraljud nyligen som gick på mindre än 2 minuter, gubben var så stressad. Det är som att syststemet är riggat för att bli ett misslyckande.

Tack för era svar!

Mycket att gå igenom som ni har skrivit. Har tyvärr mycket just nu i livet. Är helt slut och känner att jag inte orkar med något längre. Uppskattar era svar enormt mycket! Får försöka  arbeta vidare med allt. 

Kanske svarar er senare i sommar när jag förhoppningsvis inte har lika fullspäckat schema! 

• burleskburkläsk
    Tow2Mater skrev 2025-03-18 19:37:59 följande:

Känner två som svär att körsbärsjuice hjälper deras gikt. Förstår du har stora problem, men vill ändå säga det. Antar du provat det mesta också.

www.healthline.com/health/cherry-juice-for-gout

Körsbärsjuice är bra till mycket.

Tycker det är fint att du nämner det, jag har själv inte gikt men hade jag haft så hade jag gladeligen provat!
Svar på tråden Gikt, förmodligen förstört mitt liv