• Anonym (Hjälp)

Driva in skuld privatperson

Jag har lånat ut pengar till en person som skulle berala tillbaks pengarna för flera dagar sen, och nu har personen slutat svara mig. Hur funkar det om jag ska driva in skulden via inkasso eller kronofogden? Går det snabbare att göra det via inkasso? Vad händer om personen vägrar betala tillbaks? Jag vill vara helt säker på att jag får tillbaks hela summan jag har lånat ut

• Svar på tråden Driva in skuld privatperson
  • Anonym

Inkasso blir ju bara aktuellt om du har sålt skulden dit och då får du självklart inte det fulla beloppet. Tror du att inkassobolag bedriver välgörenhet och hjälper folk att samla in pengar bara?

Är skulden bevisad och fastställd så får du väl gå till KFM men även där finns ju en liten avgift.

• Anonym (Hjälp)
    Anonym skrev 2025-03-16 00:12:27 följande:

Inkasso blir ju bara aktuellt om du har sålt skulden dit och då får du självklart inte det fulla beloppet. Tror du att inkassobolag bedriver välgörenhet och hjälper folk att samla in pengar bara?

Är skulden bevisad och fastställd så får du väl gå till KFM men även där finns ju en liten avgift.

Nej såklart jag inte trodde det. Jag har läst om andra privatpersoner som tagit hjälp av inkassobolag för att driva in skulder och därför blev jag nyfiken och undrade över det alternativet
  • Anonym

Du kan använda ett inkassobolag med naturligtvis kostar det som sagt, och de ställer ju en del krav på skuldens fastställande etc innan de vill ta i det alls.

• Anonym (F)

Anmäl till Kronofogden. Avgifterna finns här:

https://kronofogden.se/kontakta-oss/avgifter-och-kostnader

J
    ag har gjort detta mot en privatperson (andrahandshyresgäst som inte betalade).

Avtslet mellan oss var tydligt, däremot var personens betalningsförmåga klen. Efter 3 år med dåvarande avgift 500kr/år gav jag upp.

Du kan aldrig vara säker på att få tillbaka dina pengar. Att låna ut till privatpersoner är ett risktagande.

• Mkay

förlåt men personen skulle ha betalat tillbaka ?för flera dagar sedan?? Till och med företag ger en påminnelse och en/två månad extra att betala tillbaka en skuld innan de skickar till inkasso. Nu vet jag inte hur länge personen stått i skuld till dig, hur personens situation eller dynamiken er emellan ser ut men spontant tycker jag att du kan avvakta lite mer innan du skickar till inkasso? Och när du väl tänker göra det så kan du förvarna personen om det lite innan, det kan sätta eld i baken på personen. 

• Anonym (Elisa)

Jag har varit med om samma att jag lånade ut en summa som skulle betalas tillbaka inom ett visst datum, i vårat fall i samband med skatteåterbäringen.
    Fick aldrig några pengar och personen slutade helt att svara på mina samtal.
    Jag skrev brev( innan mobilernas tid) och fick flertalet brev tillbaka med lögner och även bevis på att hen fått ( hon nekade att det var ett lån ??!!) pengar av mig.
    Jag samlade bevisen ( breven) och talade om att om inte pengar kommer inom sinom tid kommer jag att driva detta till ett civilmål.
    Gav hen 2 månader.
    Så blev det och en dag innan vi skulle mötas i rätten ringde min advokat och meddelade mig att vederbörande hade kontaktat hen om att återbetalning skulle ske på dagen.
    Låntagaren fick stå för alla kostnader, inte jag.

kolla upp hur det fungerar med civilmål och spara bevis om det blir någon korrespondens mellan er.

• Anonym (Hjälp)
    Mkay skrev 2025-03-16 06:23:18 följande:

förlåt men personen skulle ha betalat tillbaka ?för flera dagar sedan?? Till och med företag ger en påminnelse och en/två månad extra att betala tillbaka en skuld innan de skickar till inkasso. Nu vet jag inte hur länge personen stått i skuld till dig, hur personens situation eller dynamiken er emellan ser ut men spontant tycker jag att du kan avvakta lite mer innan du skickar till inkasso? Och när du väl tänker göra det så kan du förvarna personen om det lite innan, det kan sätta eld i baken på personen. 

Jag har skickat flera påminelser till personen. Och jag vill inte vänta längre eftersom personen ringde mig för några dagar sedan och sa ?jag swishar tillbaks dina pengar idag?, och enda sedan det samtalet har personen ignorerat mig så hen har ju uppenbarligen inga planer på att betala tillbaks. Personen vet att jag inte har råd att ligga ute med denna summa, så jag känner varför ska detta drabba mig egentligen? Sätter det eld i baken på personen får det göra det
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Elisa) skrev 2025-03-16 09:33:44 följande:

Jag har varit med om samma att jag lånade ut en summa som skulle betalas tillbaka inom ett visst datum, i vårat fall i samband med skatteåterbäringen.
    Fick aldrig några pengar och personen slutade helt att svara på mina samtal.
    Jag skrev brev( innan mobilernas tid) och fick flertalet brev tillbaka med lögner och även bevis på att hen fått ( hon nekade att det var ett lån ??!!) pengar av mig.
    Jag samlade bevisen ( breven) och talade om att om inte pengar kommer inom sinom tid kommer jag att driva detta till ett civilmål.
    Gav hen 2 månader.
    Så blev det och en dag innan vi skulle mötas i rätten ringde min advokat och meddelade mig att vederbörande hade kontaktat hen om att återbetalning skulle ske på dagen.
    Låntagaren fick stå för alla kostnader, inte jag.

kolla upp hur det fungerar med civilmål och spara bevis om det blir någon korrespondens mellan er.

Tack! Skönt att du fick dina pengar tillslut. Alltså vi kom överrens om detta muntligt, så de enda skriftliga bevisen jag har egentligen är att personen skrivit att hen ska skicka tillbaks pengarna men att jag ännu inte fått något, och bevis på att jag flera gånger skrivit till personen och uppmanat hen att skicka tillbaks pengarna och det vi kommit överrens om men utan något svar.
  • Anonym (Elisa)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-03-16 09:55:53 följande:
    Tack! Skönt att du fick dina pengar tillslut. Alltså vi kom överrens om detta muntligt, så de enda skriftliga bevisen jag har egentligen är att personen skrivit att hen ska skicka tillbaks pengarna men att jag ännu inte fått något, och bevis på att jag flera gånger skrivit till personen och uppmanat hen att skicka tillbaks pengarna och det vi kommit överrens om men utan något svar.

Ja det var jätteskönt att jag fick tillbaka mina pengar men tråkigt att en 25 åring vänskap gick i graven.
    Vi kom också muntligt överens om lånet för trodde aldrig att jag kunde bli blåst av denna nära vän.
    Skriftliga bevis har du ( sms) och du har ju även fått bekräftat att personen i fråga vet om sin skuld till dig.
    Bra! 

Något jag har lärt mig är att aldrig mer låna ut mer än jag är beredd att förlora. 
    Hoppas det går vägen för dig.

• Anonym (Ted)

känner du inte nån stor stark man som har suttit på kåken, som du kan skicka dit? 

• Noname00

Skapa ett ärende hos kronofogden, lägg på avgifterna i skulden.
    Det är inte så avancerat.

• Anonym (JO)

Jag har också lånat ut pengar via Riquest med skuldebrev och fick tillbaka dem utan problem. Tyvärr finns det alltid en risk när man lånar ut pengar. Om låntagaren inte betalar tillbaka kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att fastställa skulden. Om personen fortfarande inte betalar efter detta kan Kronofogden hjälpa till att driva in skulden genom utmätning.

• Egon den stora
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-03-16 09:49:50 följande:
    Jag har skickat flera påminelser till personen. Och jag vill inte vänta längre eftersom personen ringde mig för några dagar sedan och sa ?jag swishar tillbaks dina pengar idag?, och enda sedan det samtalet har personen ignorerat mig så hen har ju uppenbarligen inga planer på att betala tillbaks. Personen vet att jag inte har råd att ligga ute med denna summa, så jag känner varför ska detta drabba mig egentligen? Sätter det eld i baken på personen får det göra det
    Superviktigt att spara bevis på att det faktiskt är ett lån och inte en gåva som mottagaren kan hävda vid en process.  Att personen lovat att swisha tillbaka innebär ju att den erkänner att det finns en skuld. 
    Steg två är att veta om personen har pengar överhuvudtaget?  Det är inga problem att lämna ärendet till kronofogden, men du får ju betala avgiften,  som läggs på skulden,  men finns inga pengar att mäta ut så slutar det ju bara med att du får betala avgift år efter år. 

Börja med att säga att du går till kronofogden ett visst datum.  Kanske det ökar motivationen att betala tillbaka? 
Svar på tråden Driva in skuld privatperson