Anonym (Hjälp) skrev 2025-03-16 09:49:50 följande:
Jag har skickat flera påminelser till personen. Och jag vill inte vänta längre eftersom personen ringde mig för några dagar sedan och sa ?jag swishar tillbaks dina pengar idag?, och enda sedan det samtalet har personen ignorerat mig så hen har ju uppenbarligen inga planer på att betala tillbaks. Personen vet att jag inte har råd att ligga ute med denna summa, så jag känner varför ska detta drabba mig egentligen? Sätter det eld i baken på personen får det göra det
Superviktigt att spara bevis på att det faktiskt är ett lån och inte en gåva som mottagaren kan hävda vid en process. Att personen lovat att swisha tillbaka innebär ju att den erkänner att det finns en skuld.
Steg två är att veta om personen har pengar överhuvudtaget? Det är inga problem att lämna ärendet till kronofogden, men du får ju betala avgiften, som läggs på skulden, men finns inga pengar att mäta ut så slutar det ju bara med att du får betala avgift år efter år.
Börja med att säga att du går till kronofogden ett visst datum. Kanske det ökar motivationen att betala tillbaka?