• Anonym (Mimmi)

Känns som alla har det så lyxigt, villa med pool och fina bilar överallt

Jag vrider och vänder och sparar jättemycket så mycket jag kan. Har en helt ok lön men är ensamstående. Såklart jag har mindre inkomst än mina kollegor som är gifta med två löner. 
    Flera på mitt jobb ha stora villor, de kostar runt 7-15 miljoner kronor. De har pool, fina bilar och åker alltid på semester utomlands på sommaren också. Jag fattar inte hur de har råd, de har samma utbildnign som jag och jag har 10-15 000 kvar när alal räkningar är betalda. Av det går nästan all till mat och bensin.

Jag har en bil som snart är 15 år gammal. Den har rost i kanterna och jag lagar den varje år då det är billigare än att köpa en ny.
    Jag lagar allt själv hemma som går sönder och jag får inget lån för att köpa ett hus - trots att det skulle bli billigare i månaden än det jag betalar nu med allt. 

Jag har aldrig varit svartsjuk men nu vet jag inte vad som hänt. Helt pltöslig börjar jag känna mig avis på mina kollegors pooler och stora villor med tomtar, glänsande bilar och liksom obrydda över ekonomin som det känns. 

jag vet inte varför ja gkänner så , har ju aldrig brytt mig förr. Men kankse är trött på att allt blivit dyrar på sista tiden och att jag också skulle vilja ligga vid poolen efter jobbet istället för i min lägenhet som inte har balkong.

Vet inte vad jag vill med inlägget och det är väl tötntigt att vilja ha pool och villa när det finns de som inte ens har en bostad. Men hur har folk så mycket

• Svar på tråden Känns som alla har det så lyxigt, villa med pool och fina bilar överallt
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-03-13 18:10:47 följande:
     gifta med två löner. 

Visste inte att man kan vara gift med lönen,  t.o.m 2 löner!
  • Raggartjejen

Man måste inte ha pool, TS!
    Visserligen har vi pool men det är sån som är köpt på Rusta.

• Anonym (nja)
    Anonym (Q) skrev 2025-03-14 11:17:41 följande:

Du beskriver en systemisk fråga och inte en individuell en. Du lever i en ekonomi där de som redan har resurser får fler möjligheter, medan de som står utanför halkar efter mer och mer.

Många av villorna, poolerna och bilarna är inte finansierade av en lön, eller ens två, utan av tillgångar, arv eller möjligheter att ta lån när räntorna var rekordlåga. Många av de som köpte bostäder för 10 + år sedan har sett dem öka i värde med miljoner - pengar som de sedan har köpt dyrare hus eller andra investeringar med. Deras rikedom kommer inte från att de sparade eller arbetade hårdare än du gör, utan från en strukturell fördel som du inte fått tillgång till.

Systemet är riggat och tyvärr inte till din fördel. Du jobbar och sparar men kommer aldrig att komma ikapp de som har tillgångar.

Det måste inte vara så här, men lösningen är politisk och inte så populär bland de som är vinnare, eller tror att de kan bli vinnare, i det nuvarande systemet.

Japp. Mina föräldrar köpte ett hus 01 - året innan jag föddes, i ett ganska normalt villaområde utanför Stockholm. De hade då löner strax över och unde snittet eller ca 50k tillsammans före skatt, och huset kostade 850 000 kronor. 

Idag är snittlönen 60% högre, bostadspriserna i området, tja, det billigaste som ligger ute just nu på hemnet äär satt till 6,5 miljoner., så 665% ungefär. Och då har priserna gått ner ungefär 6% de senaste 3 åren.

Min morbror var med i utförsäljningsrushen inne i stan. Han köpte sin hyresrätt för nästan inga pengar, sålde den nästan direkt får mångdubbelt, köpte en ny, bodde där i typ 2 år, sålde igen osv. 
  • Anonym (Gen X)
    Anonym (nja) skrev 2025-03-13 18:30:07 följande:

Vi Gen Z-ers har i princip inga utsikter till att få det där. Det är äldre Millenials och Gen X-ers som har. Undantaget om man lyckas få något i arv. Jag känner ingen under 35 som har tjänat ihop till lyxvillor med pool och fina bilar. Inte ens med lån över taknocken.

Gen X är födda på 60- och 70-talet.

Det vore väl f-n om inte de som jobbat hela livet och nu närmar sig pension skulle ha råd med mer saker än Gen Z som inte ens fyllt 30 än.

Om 20-30 år är det Gen Z som kommer att pekas ut som "de som har råd"
  • Anonym (nja)
    Anonym (Gen X) skrev 2025-03-14 12:43:09 följande:

Det vore väl f-n om inte de som jobbat hela livet och nu närmar sig pension skulle ha råd med mer saker än Gen Z som inte ens fyllt 30 än.

Inte utan en riktig bostadskrash och deflation. Hänvisar till mitt inlägg ovan. 
  • Anonym (Alexandra)

Det är ingen poäng med att jämföra sig med andra på det sättet. Alla har olika förutsättningar och börjar på olika platser. Bara en sån sak som att slippa behöva betala hemma efter gymnasiet eller få körkortet betalt är ju en grej som ger unga olika ekonomier och förutsättningar.

Lägg till större grejer på det som dubbla löner, stora arv eller gåvor från föräldrar. Att någon t.ex. får första lägenheten från mamma och pappa ger ju en oändligt stort försprång jämfört med någon som behövt spara ihop till allt själv.

Sen gör ju alla olika livsval. Nån som jobbat sen gymnasiet och levt snålt kommer förhoppningsvis ha betydligt större sparkonto än någon som spenderat 5-6 år på universitet, eller tagit nåt sabbatsår resande genom Asien eller vad som helst. Nån som fick barn som 22-åring kommer ha behövt prioritera annorlunda än någon som var singel till 30-årsåldern etc.

• Anonym (Gen X)
    Anonym (nja) skrev 2025-03-14 12:55:27 följande:
    Inte utan en riktig bostadskrash och deflation. Hänvisar till mitt inlägg ovan. 
    Fail.

Gen Z kommer alltid att ha ett försprång över sina barn.

Gen Z kommer att ärva sina föräldrar i Gen X Grattis till Gen Z säger vi

Då kan Gen Z bo i sina hus med pool hur mycket som helst och deras barn som inte ens fyll 30 kommer att tycka att livet är orättvist för att inte de får ha samma saker som mamma och pappa kämpat till sig
  • Anonym (Göran)

Jag skulle tro att många av dessa har skulder.  

inget att avundas.   

• Anonym (nja)
    Anonym (Gen X) skrev 2025-03-14 12:43:09 följande:

Poängen är ju att de hade råd innan de fyllde 30, utan att behöva förlita sig på att deras föräldrar skulle trilla av pinn först. 
  • Anonym (Gen X)
    Anonym (nja) skrev 2025-03-14 14:32:46 följande:
    Poängen är ju att de hade råd innan de fyllde 30, utan att behöva förlita sig på att deras föräldrar skulle trilla av pinn först. 

Det hade "de" inte.

Jag är Gen X och välutbildad och relativt välbetald och har vänner i samma sits som mig.

Min första lön på 90-talet (efter fem års studier) var relativt hög och den var på 18000 i månaden och en liten lägenhet i Stockholm gick redan då på över en miljon om man vill köpa

Jag fick hyra en trea i ett av Stockholms sämsta områden för runt 4600 i månaden. Drygt en tredejdel av lönen efter skatt gick åt till bara hyran med nästan en timme till jobbet.

Andra som ville bo mer centralt fick bo i tredje-hand och betala än mer.

De enda av mina bekanta som "hade råd" köpte ett hus för drygt två miljoner med stöd av hennes föräldrar som gick in och ägde halva huset.

Vi andra tyckte det var totalt vansinne att lägga två miljoner på ett hus och binda upp sig på miljonlån med 7-8-9% ränta.
    .

Mina barn är Gen Z

Självklart har jag en bättre levnadsstandard än dem

Och det finns inget nytt med att dagens ungdom måste kämpa med sin boendesituation.
  • Sonora
    Anonym (nja) skrev 2025-03-14 14:32:46 följande:
    Nja
    60-talisterna som var i 30-års åldern (ung. 1990-1995) Då Sverige gick in i en långdragen ekonomisk kris. Arbetslösheten steg till rekordnivåer och utlåningsräntor på uppemot 10% gjorde att det var  få 60-talister som faktiskt klarade av att ta steget och kunde bära kostnaderna för lånet.

Det var också samma år som bostads-och villapriserna sjönk som en sten som tog lång tid att återhämta sig.

Problemet idag är att fastighetsbeståndet har ökat i pris så mycket att det krävs extremt goda inkomster (x2) runt storstäderna samt marginaler för att att få ett lån.

• Anonym (U)

Jag var rikt gift i nästan 20 år, bodde i ett stort lyxhus med flera bilar och hade allt jag kunde önska mig. Men kände mig aldrig lycklig. Skiljde mig och nu har jag betydligt mindre, är verkligen inte rik längre men är så mycket mer lycklig. För mycket saker ger mig stress och när allt blir för lätt så känns det så meningslöst. Numera jobbar jag hårt och mycket och uppskattar allt jag har och trivs som fisken i vattnet i mitt lilla hus. 

• Anonym (Gift mig rikt)

Jag har gift mig till det där. Inte gjort mig förtjänt av det på något sätt själv egentligen. Pool är verkligen lyx. 

Jag visste inte att min pojkvän (numera man) var rik, jag borde tydligen ha sett det på bilen men jag kan inget om bilar så att se villan och poolen för första gången var "wtf??"

Svar på tråden Känns som alla har det så lyxigt, villa med pool och fina bilar överallt