Anonym (Anhörig) skrev 2025-03-11 21:11:36 följande:
Hur är det förresten med att ta semester för att hjälpa en anhörig och lämna på dagis? Vet inte om det är ok, men jag kan inte ta med lillen på vårdbesöken. Känns väldigt svårt att få ihop detta. Är det någon som är eller har varit i liknande situation? Det är ju lättare om man har stora barn när föräldrarna behöver en, men vi har en sladdis.
Det är ju egentligen inte okej. Är du semesterledig har du generellt sett inget behov av barnomsorg.
Men jag tycker du behöver dra ner på vårdbesöken. Jag har en pappa som haft bl.a x antal hjärtinfarkter, har diabetes etc och jag är bara med där jag verkligen måste och då har vi också bokat de mötena tillsammans utifrån när jag kan. Det har varit mitt krav. Han kan inte komma på 2v varsel och säga att den här dagen kl 14 ska vi till läkaren, jag kan inte få ledigt på det viset.
Och det har funkat, det är lite ge och ta. Och sen har vi kunnat ha digitala möten vid ett par tillfällen.
Om det är för att din förälder inte kan ta in vad läkaren säger eller har frågor som inte blir ställda så kan man förbereda genom att skriva ner. Då får föräldern läsa som från ett manus. En gång har läkare gått med på att ringa mig efter vårdmöte så att vi kan prata igenom vad som sas och vad som kommer att ske. Det finns förmodligen regler kring det om GDPR och integritet och sekretess men det behövdes verkligen så det var tacksamt att det gick att ordna.