• Anonym (Milo)

Åldersskillnad - Drar du öronen åt dig?

Om du får veta att mannen du dejtars exfru är tio år yngre än honom och att hon inte ens fyllt 16 när de blev tillsammans, skulle det störa dig? De träffades på nätet och kände inte varandra innan det om det är relevant. De flyttade ihop när hon var 17 och hon blev gravid med första barnet strax efter hon fyllt 18.

• Svar på tråden Åldersskillnad - Drar du öronen åt dig?
  • Anonym (Bghkkfegj)

Det beror på. Min brors fru är 11 år yngre än han och han blev kär i henne när hon var 16. 

Dock tog det ett tag innan de blev ett par och flyttade ihop, han väntade in henne så att säga. De är perfekta för varandra. 

Så, hur är hon som person? Hur är han som person? Var de ett par länge, har de en god relation idag? 

• Sonora

Jag känner ett par (han en gammal vän) där åldersskillnaden är nästan 25 år. Fast då ska man ha i åtanke att tjejen som är yngre står helt enkelt inte ut med killar i hennes egen ålder som hon tycker är besvärligt barnsliga.

Dom har varit ihop i 6 år, och sällan har man mött ett mer kompatibelt par jämfört med de jag kan jämföra med.

• Anonym (Glam)
    Sonora skrev 2025-03-03 10:06:02 följande:

Jag känner ett par (han en gammal vän) där åldersskillnaden är nästan 25 år. Fast då ska man ha i åtanke att tjejen som är yngre står helt enkelt inte ut med killar i hennes egen ålder som hon tycker är besvärligt barnsliga.

Dom har varit ihop i 6 år, och sällan har man mött ett mer kompatibelt par jämfört med de jag kan jämföra med.

Hur gamla är de?
  • Sonora
    Anonym (Glam) skrev 2025-03-03 14:59:45 följande:
    Hur gamla är de?
    Hon var 27 och han fyllde 50 när dom träffades
  • Anonym (Glam)
    Sonora skrev 2025-03-03 15:11:19 följande:
    Tack.
    Då är de 33 och 56 idag då. Förstår om det ännu funkar men tänker att det kan blir svårt i framtiden.
    Åldersskillnaden blir ju mer och mer markerande med tiden. 
  • Anonym (Milo)
    Lite skillnad mot ~16 och 26...
  • Sonora
    Anonym (Milo) skrev 2025-03-03 15:21:01 följande:
    Lite skillnad mot ~16 och 26...
    Vad är det som du reagerar på när det är 16 och 26 ?
  • Anonym (Alexandra)
    Det är ju en helt annan sak om den yngsta är nästan 30, och inte går första året på gymnasiet...
  • Jemp

Jag hade absolut reagerat. Frågan är vad jag hade gjort åt det, svårt att säga. 

• Jemp

Beror väl på hur länge sen det var. Och om det finns tonåringar i bilden idag

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Milo) skrev 2025-03-03 05:33:41 följande:
    Åldersskillnad - Drar du öronen åt dig?

Om du får veta att mannen du dejtars exfru är tio år yngre än honom och att hon inte ens fyllt 16 när de blev tillsammans, skulle det störa dig? De träffades på nätet och kände inte varandra innan det om det är relevant. De flyttade ihop när hon var 17 och hon blev gravid med första barnet strax efter hon fyllt 18.

Helt ärligt? Jag skulle sluta dejta honom. Skulle bara bli äcklad. Det finns liksom inget försvar att börja dejta en 15-åring när man själv är 26. Absolut ingen alls. De flesta vuxna förstår hur opassande situationen är och tar det inte längre i ett sånt fall. Jag skulle inte vilja ha nåt med en sån person att göra. 

Jag bryr mig inte om åldersskillnaden som antal år. 10 år behöver inte betyda något alls i ett förhållande. Men iom att hon bara gick i nian/första året på gymnasiet när de blev ett par borde en rimlig vuxen inse att det är fel.
  • Anonym (Milo)
    Jemp skrev 2025-03-03 16:36:56 följande:

Beror väl på hur länge sen det var. Och om det finns tonåringar i bilden idag

Deras äldsta barn är tonåringar, men varför är det relevant?
  • Anonym (M)
    Sonora skrev 2025-03-03 15:42:14 följande:
    Vad är det som du reagerar på när det är 16 och 26 ?
    Att en 16-åring inte är vuxen men en 26-åring är det. 
  • Anonym (M)

Helt klart otrevlig info. Men säg att det var 15-20 år sedan. Man ändras ju med tiden. Det allra viktigste för mig vore att han inte fortfarande attraheras av småflickor. 

• Jemp
    Anonym (Milo) skrev 2025-03-03 16:45:58 följande:
    Deras äldsta barn är tonåringar, men varför är det relevant?
    Tänker mer på mina/nya kvinnans ev barn. Hade nog inte velat ta med mig tonåringar in i en sån situation.

Okej, så det är ett tag sen. Har ju visst relevans för hans personliga mognad och hur han själv ser på det idag.
  • Anonym (Milo)
    Jemp skrev 2025-03-03 17:04:07 följande:
    Tänker mer på mina/nya kvinnans ev barn. Hade nog inte velat ta med mig tonåringar in i en sån situation.

Okej, så det är ett tag sen. Har ju visst relevans för hans personliga mognad och hur han själv ser på det idag.
    Han tycker inte att han gjorde fel, men är samtidigt väldigt känslig för kommentarer om hennes ålder.
Svar på tråden Åldersskillnad - Drar du öronen åt dig?