• Anonym (J)

Till bokläsare: Är det här kontroversiellt?

Diskussion med testläsare.

En av protagonisterna är 18 och får ihop det med en som är 11 år äldre. Enligt testläsaren ser det ut som att hon var så ung som möjligt utan att hon ska vara ett barn och att det är så folk kommer se det. Sex är absolut inte något huvudtema alls, men det förekommer.

Är det verkligen så? Jag skulle själv inte reagera över en sån detalj, men jag kanske är avtrubbad efter all historisk litteratur? Vad säger ni?

• Svar på tråden Till bokläsare: Är det här kontroversiellt?
  • Anonym (Aber)
    Anonym (J) skrev 2025-02-27 08:12:15 följande:
    Nej det går inte, som sagt blir hela tidslinjen fel då.
    Då så. Då har du ju redan på planeringsstadiet valt att sätta den här relationen som du nu vet att folk kommer att reagera på, som din testläsare säger.

Ditt val.

Så nu vill du att folk ska säga att "nejdå, din testläsare har fel, det gör inget för hur man uppfattar din bok att en 29-åring har sex med en 18-åring"?

Skriv din bok som du vill. Den relation du skriver in kommer för många läsare att stå i vägen för resten av texten.

Sedan kan man förstås vilja att den ska väcka reaktioner., Det finns en marknad för det också.
  • Anonym (J)
    Anonym (Eh) skrev 2025-02-27 09:39:29 följande:

Ja det är precis så jag skulle se det (så ung som möjligt utan att vara minderårig) och du bekräftar också att det ÄR så när du säger att du höjde hennes ålder från 16 till 18 för att undvika problem. Gör henne så gammal som möjligt, du säger 21, gör du henne 21.

Från början var det inte ens tänkt att de skulle bli tillsammans öht.
  • Anonym (J)
    Anonym (Aber) skrev 2025-02-27 09:48:19 följande:
    Då så. Då har du ju redan på planeringsstadiet valt att sätta den här relationen som du nu vet att folk kommer att reagera på, som din testläsare säger.

Ditt val.

Så nu vill du att folk ska säga att "nejdå, din testläsare har fel, det gör inget för hur man uppfattar din bok att en 29-åring har sex med en 18-åring"?

Skriv din bok som du vill. Den relation du skriver in kommer för många läsare att stå i vägen för resten av texten.

Sedan kan man förstås vilja att den ska väcka reaktioner., Det finns en marknad för det också.
    Jag vill ingenting annat än att få utomståendes perspektiv. Som sagt så var det inte ens planerat att de skulle bli tillsammans, så det fanns ingen baktanke med åldersskillnaden alls.
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2025-02-27 10:46:51 följande:
    Jag vill ingenting annat än att få utomståendes perspektiv. Som sagt så var det inte ens planerat att de skulle bli tillsammans, så det fanns ingen baktanke med åldersskillnaden alls.
    Så du vill höra vilken åldersskillnad folk reagerar på?

Det fanns en här tidgare, kf, som bombade forumet med frågor kring ålderskillnad hela tiden. Om du letar lite kanske du hittar lite underlag
  • Anonym (J)
    Anonym (?) skrev 2025-02-27 10:52:19 följande:
    Så du vill höra vilken åldersskillnad folk reagerar på?

Det fanns en här tidgare, kf, som bombade forumet med frågor kring ålderskillnad hela tiden. Om du letar lite kanske du hittar lite underlag
    Kf?
    Iaf jag ser olika på åldersskillnad i böcker och verklighet, det är just i litteratur min fråga gäller. Det är också skillnad på om det görs en grej av det eller inte. 
  • Anonym (Ellinor)
    Anonym (Eh) skrev 2025-02-27 09:39:29 följande:

Ja det är precis så jag skulle se det (så ung som möjligt utan att vara minderårig) och du bekräftar också att det ÄR så när du säger att du höjde hennes ålder från 16 till 18 för att undvika problem. Gör henne så gammal som möjligt, du säger 21, gör du henne 21.

Jo, jag håller med. Helt beroende på hur resten av storyn är, kontexten och hur det speglas skulle nåt sånt här kunna förstöra en bok för mig. Verkligen att hon ska vara "så ung som möjligt, men laglig" är lite äckligt. Såna gånger är det ju extra viktigt att veta varför något händer, och vad tanken bakom är för handlingen. Finns det ingen faller det ganska mycket för mig.

Får lite samma vibbar som memen om "när män skriver kvinnliga karaktärer".
  • Anonym (f)

Jag skulle säga 20 som minst för att ålderskillnaden skulle kännas bättre. Om det nu inte är en del av storyn vilket det inte riktigt verkar vara

• Anonym (Gör henne till 25.)

Gör karaktären till 25. Då är hjärnan fullt färdigutvecklad, och det enda som skiljer henne mentalt jämfört med en medelålders kvinna är brist på livserfarenhet.

Då hon blir som din läsare sa "Vuxen, men så ung som möjligt". En 25 årig tjej är om hon nu vill göra det, fri att finna kärleken hos en gammal snuskgubbe. Före det är lite problematiskt.

(Nu kommer någon inflika "Det är först vid 30, inte 25 som hjärnan är färdigutvecklad!" Till det vill jag säga nej. 25 är vederlagt, 30 är någon slags kulturell grej för att man vill att det skall vara så av nån anledning. 25! Inte 30)

• Anonym (J)
    Anonym (Gör henne till 25.) skrev 2025-02-27 16:56:30 följande:

Gör karaktären till 25. Då är hjärnan fullt färdigutvecklad, och det enda som skiljer henne mentalt jämfört med en medelålders kvinna är brist på livserfarenhet.

Då hon blir som din läsare sa "Vuxen, men så ung som möjligt". En 25 årig tjej är om hon nu vill göra det, fri att finna kärleken hos en gammal snuskgubbe. Före det är lite problematiskt.

(Nu kommer någon inflika "Det är först vid 30, inte 25 som hjärnan är färdigutvecklad!" Till det vill jag säga nej. 25 är vederlagt, 30 är någon slags kulturell grej för att man vill att det skall vara så av nån anledning. 25! Inte 30)

25 är överdrivet, vid det laget var jag en gift trebarnsmamma.
  • Anonym (Aber)

Det är en bok. En fantasi. Skriv vad du vill.

Nabok skrev Lolita och Thomas Mann skrev Döden i Venedig och det gick rätt bra för dem bägge två.

Själv gillar jag också Philippe Dijans Betty Blue - 37,2 grader på morgonen

• Anonym (Ta bort)

Nämn inte åldrarna då. Den där personen behöver ju inte fråga och läsaren får bilda sin egen uppfattning. Jag hade, precis som testläsaren, reagerat negativt.

• Xenia
    Anonym (J) skrev 2025-02-27 08:47:40 följande:
    Absolut inte.

Det är en dystopi där tidslinjen är väldigt detaljerad. Hon skulle kunna göras något äldre, men han kan inte bli yngre, då saker hänt från det att han föddes. Jag vill undvika att folk gör en grej av något som inte ens är det enligt mig, men hon kan inte vara allt för många år äldre heller. Max 21, men tanken är att hon ska vara yngre än en som är 20, så då behöver den karaktären bli äldre också. Det är inte bara att ändra några siffror, inte när det är så noga planerat.
    Men om det utspelar sig i framtiden och inte i nutiden så fattar jag inte varför det ska vara en grej. Hade det varit i nutiden skulle jag tänkt, hon går ju fortfarande i gymnasiet och han är en vuxen man. Men i framtiden kan ju folk börja jobba mycket tidigare och bli vuxna tidigare.

När min dotter var 18 år och fortfarande gick i gymnasiet blev hon ihop med en kille som studerade på universitet och väl var minst 3 år äldre. Jag funderade aldrig över ev åldersskillnad eller skillnad i mogenhet. Brukade man inte säga att tjejer mognar tidigare och är s a s mentalt 3 år äldre?

I ditt tänkta fall så kan tjejen ha daddy issues och han vara hebefil. Eller så blir de bara förälskade i varandra och åldersskillnaden blir ev ett problem senare. Folk verkar hänga upp sig alldeles för mycket på åldersskillnader.

På 1800-talet var ju åldersskillnader på minst 10 år vanligt iaf i medelklassen/överklassen. Männen vill ha så unga fruar som möjligt, men de hade inte råd att gifta sig förrän de själva var bortåt 30 år. Det gällde medelklassen, överklassens män kanske vill roa sig länge innan de bildade familj.

Du kan alltid göra kvinnan 19 eller 20 år, om folk förknippar 18 år med "skolflicka".
  • Anonym (F2)
    Xenia skrev 2025-02-27 17:39:08 följande:
    I ditt tänkta fall så kan tjejen ha daddy issues och han vara hebefil. Eller så blir de bara förälskade i varandra och åldersskillnaden blir ev ett problem senare. Folk verkar hänga upp sig alldeles för mycket på åldersskillnader.
    Men är det inte precis det som är meningen att man ska få reda på när man har testläsare och bollar saker i ett forum så här? Det man är ute efter är väl informationen - att ja, i detta fall är det många som hänger upp sig på åldersskillnaden. Även den som läst utkastet.
    Anonym (J) skrev 2025-02-27 11:02:03 följande:
    Kf?
    Iaf jag ser olika på åldersskillnad i böcker och verklighet, det är just i litteratur min fråga gäller. Det är också skillnad på om det görs en grej av det eller inte. 

Här har du som författare ett tillfälle att se läsarens och trådens reaktion som värdefull information och agera därefter -  antingen att 1) genom texten erkänna att åldersskillnaden - som är hög givet protagonistens låga ålder - finns och adressera den på något vis / låta åldersskillnaden ha en roll (om än mindre) i texten, 2) låta åldersskillnaden vara kvar men låtsas som det regnar och 3) ändra ålder till din max acceptabla (21 är mycket bättre än 18 i detta sammanhanget).

Väljer du alternativ 2, att bara låta åldersskillnaden vara kvar utan att låta läsaren få en förklaring, riskerar du alltså att majoriteten av läsarna tolkar det som en romantisering av åldersskillnad (oavsett vad din avsikt var), eller reagerar som din testläsare.

Det viktiga att komma ihåg är ju att om det uppstår frågor och föreställningar i läsarnas huvud så finns du ju inte där för att förklara att "fast nej, i mitt huvud är åldersskillnaden ingen grej, från början var hon ännu yngre" osv. Det är ju bra att du använt dig av testläsare, men ännu bättre om du faktiskt tar till dig av informationen.
  • Xenia

Men om TS bara haft en testläsare kan hon väl välja flera. Och ev byta ut åldern till 19 år och sen till 20 år och se om det blir någon skillnad.

Jag tänker själv om det ska utspela sig i framtiden, så borde det finnas andra saker att förundra sig/chockas över än en åldersskillnad som ändå inte är så stor, det finns ju de som blir ihop med en partner som är gammal nog att vara hennes far.

Men det är ju möjligt att jag inte är en genomsnittsläsare.

Om tjejen varit så "ung som möjligt men ändå laglig" hade hon varit 15 år, inte 18.

• Anonym (F2)
    Xenia skrev 2025-02-28 11:32:46 följande:

Men om TS bara haft en testläsare kan hon väl välja flera. Och ev byta ut åldern till 19 år och sen till 20 år och se om det blir någon skillnad.

Jag tänker själv om det ska utspela sig i framtiden, så borde det finnas andra saker att förundra sig/chockas över än en åldersskillnad som ändå inte är så stor, det finns ju de som blir ihop med en partner som är gammal nog att vara hennes far.

Men det är ju möjligt att jag inte är en genomsnittsläsare.

Om tjejen varit så "ung som möjligt men ändå laglig" hade hon varit 15 år, inte 18.

Visst kan hon fortsätta använda testläsare tills hon hittar någon som har samma inställning som hon själv... Min poäng är att det vore konstigt att bara bortse från första testläsarens (och andras) feedback - varför då anlita testläsare och bolla frågan från början? Du är ju också en som kommer med input, din input är mer i linje med TS och all feedback borde vara lika värdefull, men i detta fallet är du och TS i minoritet i att "snälltolka", medan andra läser in element som inte är avsedda att läsas in av författaren.

Du skriver ju också att du inte är en genomsnittsläsare, och så kan det säkert vara. Bara ett förtydligande - jag menar inget illa med det! Jag ser bara en genomsnittskurva framför mig där det finns läsare i ena "svansen" som inte är ok med mer än 0-2 års åldersskillnad och några i andra "svansen" som är ok med hur stor åldersskillnad som helst, medan den större massan i mitten har en inställning likt den som beskrivs av vissa i tråden - ett mindre spann ju yngre den yngsta är, större om de är äldre. Så i denna fråga menar jag alltså att du ligger mer i linje med den andra "svansen", sedan kan du säkert vara en "icke genomsnittsläsare" på andra vis också

Angående att vissa blir ihop med en partner som är gammal nog att.vara deras far, så kommer jag att tänka på skrivprincipen att fiction bör hålla sig närmare vad som är sannolikt än verkligheten. Tänker på Mark Twains citat (som finns i flera versioner) "Who shouldn't truth be stranger than fiction? Fiction, after all, has to make sense". Kanske inte ett perfekt citat då det ju inte är otänkbart med förhållanden med 11 års åldersskillnad i ung ålder (om man t.ex. jämför med att protagonisten hittar en påse guldpengar när hon är i desperat nöd) - men om hon vill behålla åldersskillnaden som den är kanske hon kan adressera den på annat vis. Mannen skulle exempelvis kunna vara motvillig till förhållandet inledningsvis på grund av att hon är så ung - bara för att visa att han inte är en predator eller att författaren inte avser att fetischisera åldersskillnaden.
Svar på tråden Till bokläsare: Är det här kontroversiellt?