Xenia skrev 2025-02-27 17:39:08 följande:
I ditt tänkta fall så kan tjejen ha daddy issues och han vara hebefil. Eller så blir de bara förälskade i varandra och åldersskillnaden blir ev ett problem senare.
Folk verkar hänga upp sig alldeles för mycket på åldersskillnader.Men är det inte precis det som är meningen att man ska få reda på när man har testläsare och bollar saker i ett forum så här? Det man är ute efter är väl informationen - att ja, i detta fall är det många som hänger upp sig på åldersskillnaden. Även den som läst utkastet.
Anonym (J) skrev 2025-02-27 11:02:03 följande:
Kf?
Iaf jag ser olika på åldersskillnad i böcker och verklighet, det är just i litteratur min fråga gäller. Det är också skillnad på om det görs en grej av det eller inte.
Här har du som författare ett tillfälle att se läsarens och trådens reaktion som värdefull information och agera därefter - antingen att 1) genom texten erkänna att åldersskillnaden - som är hög givet protagonistens låga ålder - finns och adressera den på något vis / låta åldersskillnaden ha en roll (om än mindre) i texten, 2) låta åldersskillnaden vara kvar men låtsas som det regnar och 3) ändra ålder till din max acceptabla (21 är mycket bättre än 18 i detta sammanhanget).
Väljer du alternativ 2, att bara låta åldersskillnaden vara kvar utan att låta läsaren få en förklaring, riskerar du alltså att majoriteten av läsarna tolkar det som en romantisering av åldersskillnad (oavsett vad din avsikt var), eller reagerar som din testläsare.
Det viktiga att komma ihåg är ju att om det uppstår frågor och föreställningar i läsarnas huvud så finns du ju inte där för att förklara att "fast nej, i mitt huvud är åldersskillnaden ingen grej, från början var hon ännu yngre" osv. Det är ju bra att du använt dig av testläsare, men ännu bättre om du faktiskt tar till dig av informationen.