• Anonym (J)

3 veckor gammal bebis , storebror magsjuk

Min son som är 3 år gammal är magsjuk, han har kräkts flera gånger nu inatt. Och lillasyster är bara 3 veckor gammal. Vad händer om hon blir smittad? Blir såklart orolig för det.

Jag helammar sen hon var en vecka gammal (behövde ge lite ersättning några dagar först) och hon har gått upp bra och väger en bra bit över medel nu. 

Tänkte också på vad som händer om jag blir sjuk, finns det risk att mjölken sinar? Har för mig att jag var magsjuk när min äldsta var nästan nyfödd eller väldigt liten iallafall , vad jag minns blev hon inte sjuk och jag fick inte mindre mjölk .. Men det var 18 år sen så minns inte exakt tyvärr.

Någon som har erfarenhet eller vet mer? 

• Svar på tråden 3 veckor gammal bebis , storebror magsjuk
  • Nagelsaxen

Här var lillebror en månad gammal när storasyster blev sjuk. Jag var väldigt noga med att hålla honom långt borta från henne och när jag gick nära storasyster drog jag på mig en skjorta som jag tog av mig direkt när jag gick bort från henne. Tvättade händerna så ofta att de blev lite såriga. Ordentligt med tvål och varmt vatten och gnugga. Det går att undvika smitta. Bebisar har ett visst skydd av amningen också. 

• Kvinna7

Skulle den lilla mot förmodan bli magsjuk så fortsätter du amma på. Håll koll på kissblöjorna. Att de inte är torra. Fö håll god handhygien. Tvål och vatten. Tvätta minst 20 sek. Sprit fungerar sämre. Håll barnen isär. Och se även till att barnet som är magsjuk tvättar händerna noga.

• Anonym (Py)

Nu har jag inte erfarenhet av bebis och magsjuka i huset, men vi har haft många magsjukor och väldigt sällan spritt smitta mellan familjemedlemmar. Grundregeln är att hemmet konstant ska lukta badhus. Vi torkar toalett, spolknapp, handfat, blandare, tvålpump lampknapp och dörrhandtag med klorin så fort någon varit inne i badrummet. Noggrann handtvätt för alla, och alla torka händer med engångshanddukar av papper.

I ert fall skulle jag genast ha dedikerat en förälder till den magsjuke och en till bebisen. Eftersom du ammar blir det ju du.

Vi brukar blåsa fara över när det gått ett dygn sen senaste kräkning. Då börjar barnen umgås i samma rum igen, även om vi så klart håller på hygienrutiner ytterligare minst ett dygn.

• Anonym (J)

Tack för era svar! Han har kräkts två gånger idag också men mår bättre nu , ingen av oss andra är sjuk än men får se om vi blir det. Är noga med att tvätta händer och handsprit och sprutar toaletten

• Nagelsaxen
    Anonym (J) skrev 2025-02-22 20:39:56 följande:

Tack för era svar! Han har kräkts två gånger idag också men mår bättre nu , ingen av oss andra är sjuk än men får se om vi blir det. Är noga med att tvätta händer och handsprit och sprutar toaletten

Handsprit har ingen effekt alls på vinterkräksjuka. Det är tensider och mekanisk rengöring som gäller. Alltså tvål och gnugga händerna ordentligt. samma princip för rengöring av ytor. Viruset har ett skyddande hölje som gör att sprit inte biter. 

Kämpa på! Det kommer gå bra. Minns hur psykiskt jobbigt det var att försöka skydda bebisen från smitta. Jag höll på att bli knäpp. Men det gick bra och det kommer det göra för er också. Heja!
Svar på tråden 3 veckor gammal bebis , storebror magsjuk