Jag mår också dåligt för att jag har sjukersättning. Vissa dagar mer, vissa dagar mindre. Extra mycket när sten läggs på redan tung börda och andra ondgör sig över att jag har sjukersätnning. Man kan få riktigt mycket skäll, gliringar och ifrågasättanden, både irl och på nätet.
Jag VILL arbeta. Jag VILL orka träffa folk. Jag VILL ha ett fungerande liv. Men ofta får jag höra att jag bara är lat, att jag ger upp, att jag får ta mig i kragen och bara tvinga mig. Tack, jag är redan ledsen över min situation.
Jag undviker numera att göra saker jag vill göra och kanske skulle orka och klara av, för att andra skulle ifrågasätta det. Man kan till och med få gliringar för att man skriver såna här inlägg. "Om du kan skriva på FL kan du jobba" är ord jag bokstavligen har läst här på FL. "Om du har husdjur så kan du jobba. Om du kan gå och handla mat så kan du jobba." Jag hade hund förut. Jag skulle egentligen må bättre av att skaffa en ny, men jag låter bli för jag orkar inte bli ifrågasatt. Jag har slutat handla mat i mataffären, beställer hem istället, för jag orkar inte bli ifrågasatt och utfrågad. Jag isolerar mig, helt enkelt. Och det är väl det de vill, att vi inte ska synas och höras, så de slipper fundera över sin egna sårbarhet och vad som skulle hända dem om de drabbades.