• Anonym (Klot)

Betala tillbaka?

En kvinna behöver ta sin katt till veterinären akut, de säger vad det kommer gå på och hon har inte råd utan att tömma sparkontot. Hon ringer sin pojkvän och är ledsen och stressad, han säger då att han för över summan, vilket han gör, plus lite till för att kompensera för den missade arbetsdagen.

Veckor senare får hon tillbaka en hel del av summan från försäkringen. Ska de pengarna betalas till pojkvännen eller är det rimligt att hon ser det som en gåva?

• Svar på tråden Betala tillbaka?
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-13 08:56:21 följande:
    Jag har inte sagt något nej, men det var nära igår när han berättade om något han köpt för försäkringspengarna.

Jag hade inte förväntat mig dem tillbaka nej, jag visste ju inte att han skulle få ut något på försäkringen. Jag hade tackat nej om han erbjöd, men det sticker att han inte ens frågade.
    Du skulle ha påpekat att han köpte inte för försäkringspengar utan för pengarna du lånat honom.
  • olof 45
    Jag har inte sagt något nej, men det var nära igår när han berättade om något han köpt för försäkringspengarna.

Jag hade inte förväntat mig dem tillbaka nej, jag visste ju inte att han skulle få ut något på försäkringen. Jag hade tackat nej om han erbjöd, men det sticker att han inte ens frågade.
    Det är ju tydligt att han tänker annorlunda, när han är helt öppen om försäkringspengarna... Men också att du innerst inne stör dig på detta, eftersom du startade tråden - och läst alla svar!

Varför ber du itne honom läsa tråden? Du har ju hållit dig balanserad, och bara sökt input... Kan vara bra för honom att se att folk tycker han beter sig riktigt riktigt dåligt...

Eller så borde du faktiskt lyfta frågan! Hur ska eran relation utveckas (eller hålla) om du inte kan lyfta dina funderingar kring detta?

"Du, jag har funderat på en sak. Det är ingen jättestor sak, men jag känner att det är svårt att gå vidare om vi aldrig pratar ut om saken. Hur tänker du egentligen om försäkringspengarna för katten, i och med att det faktiskt var jag och inte du som faktiskt la ut pengarna, du vet, som försäkringen sedan kompenserade för. Jag märker ju att du inte haft en tanke på att betala mig tillbaka, men om du tar en minut och funderar tyst för dig själv, om det faktum att jag gav dig pengar när du sa att du inte hade råd, och inte berättade för mig att du faktiskt hade en försäkring som eventuellt skulle täcka upp det mesta av kostnaderna... Hur tror du att jag känner kring den här situationen? Har du haft någon tanke på att betala pengarna jag la ut tillbaka till mig? Om inte - varför inte? Jag gav dig pengar för att täcka en nödsituation - försäkringspengarna är ju inte en present från försäkringsbolaget till dig som någon form av plåster på såren, utan de pengarna är ju till för att betala räkningarna. Förstår du hur jag tänker?"

Om du inte klarar av att ta upp en sådan här sak, som fräter på dig inombords - vad är det för förhållande ni har egentligen? 

Om han blir sur, lyft bara upp händerna och säg "Jag ville diskutera detta, eftersom jag ville reda ut hur vi båda tänker på saker och ting, så vi lär oss mer om varandra. Jag vill inte skuldbelägga dig, men försöka förstå ditt perspektiv - och att du ska förstå mitt. Du tänker typ att du fick en gåva av mig, och sedan fick du ut pengar från försäkringen på din katt, som kompensation för att du förlorade din katt? Jag kan på sätt och vis förstå hur du tänker, även om jag samtidigt inte tycker att det är så försäkringar fungerar - men framför allt, jag tror att vår dialog hade låtit väldigt annorlunda om jag hade vetat om att du hade en försäkring, förstår du? Då hade jag sagt, aha, du behöver ett tillfälligt lån tills dess att försäkringen betalar? Sure! Och sen hade du betalat mig tillbaka. Eller hur? Så då tänker jag att det är så det borde vara, annars så känner jag mig förd bakom ljuset... Jag fick ju inte all information liksom. Och det kan ju påverka hur mycket jag litar på dig i framtiden, om vi inte reder upp i detta nu. "
  • Anonym (men herregud)
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-13 09:28:36 följande:
    Jag vågar, men ser inte att det kommer ge något positivt. En sak om jag faktiskt förväntade mig att få tillbaka pengarna, men att starta en grej för att ändå säga att jag inte vill ha dem tillbaka blir bara onödigt kaos i en redan tung situation.
    Då är det väl kanske bättre att du faktiskt ber om pengarna tillbaka? Varför förtjänar han massa pengar i present?

Hur hade du svarat honom om du hade haft vetskap om försäkringen från början?

Hur ska du kunna lita på honom i framtiden, om ni inte pratar om den här saken öppet nu?

Jag fattar inte situationen, alls. Jag hade genast sagt, du, jag älskar dig och vill inte gnida in salt i såren - men vad menar du med att du fått pengar från försäkringen? Om du hade försäkring som täcker kattens kostnader, varför tog du pengar ifrån mig? Varför sa du inte till mig att du hade försäkring som kanse kommer betala kostnaderna, men att du behöver ett kortsiktigt lån? 

(och: varför köper du massa saker istället för att betala mig tillbaka?)
  • Jemp
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-13 08:34:34 följande:
    Det kan man absolut och det hade han ju använt om han varit tvungen, men han var väldigt stressad över att tvingas tömma det. Han har som sagt låg inkomst och jag är det enda skyddsnät han har egentligen.
    Nåja. Han hade ju skyddsnät i form av både sparande och försäkring, men det är mer bekvämt att utnyttja dig. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Klot) skrev 2025-02-13 09:28:36 följande:
    Jag vågar, men ser inte att det kommer ge något positivt. En sak om jag faktiskt förväntade mig att få tillbaka pengarna, men att starta en grej för att ändå säga att jag inte vill ha dem tillbaka blir bara onödigt kaos i en redan tung situation.
    Det positiva är väl att du får tillbaka dina pengar. Samt att han får reda på att han inte kan utnyttja dig, det är väl positivt?

Om han inte går med på det, då får du svar på hur han ser på dig. Men han vet redan att du inte tänker ta upp detta, det är därför han inte skäms för att berätta om försäkringen.

Han utnyttjar dig, och du tycker det är ok. Du vet om att det finns något som kallas ekonomisk misshandel?
  • Jemp
    olof 45 skrev 2025-02-13 09:39:16 följande:
    Det är ju tydligt att han tänker annorlunda, när han är helt öppen om försäkringspengarna... Men också att du innerst inne stör dig på detta, eftersom du startade tråden - och läst alla svar!

Varför ber du itne honom läsa tråden? Du har ju hållit dig balanserad, och bara sökt input... Kan vara bra för honom att se att folk tycker han beter sig riktigt riktigt dåligt...

Eller så borde du faktiskt lyfta frågan! Hur ska eran relation utveckas (eller hålla) om du inte kan lyfta dina funderingar kring detta?

"Du, jag har funderat på en sak. Det är ingen jättestor sak, men jag känner att det är svårt att gå vidare om vi aldrig pratar ut om saken. Hur tänker du egentligen om försäkringspengarna för katten, i och med att det faktiskt var jag och inte du som faktiskt la ut pengarna, du vet, som försäkringen sedan kompenserade för. Jag märker ju att du inte haft en tanke på att betala mig tillbaka, men om du tar en minut och funderar tyst för dig själv, om det faktum att jag gav dig pengar när du sa att du inte hade råd, och inte berättade för mig att du faktiskt hade en försäkring som eventuellt skulle täcka upp det mesta av kostnaderna... Hur tror du att jag känner kring den här situationen? Har du haft någon tanke på att betala pengarna jag la ut tillbaka till mig? Om inte - varför inte? Jag gav dig pengar för att täcka en nödsituation - försäkringspengarna är ju inte en present från försäkringsbolaget till dig som någon form av plåster på såren, utan de pengarna är ju till för att betala räkningarna. Förstår du hur jag tänker?"

Om du inte klarar av att ta upp en sådan här sak, som fräter på dig inombords - vad är det för förhållande ni har egentligen? 

Om han blir sur, lyft bara upp händerna och säg "Jag ville diskutera detta, eftersom jag ville reda ut hur vi båda tänker på saker och ting, så vi lär oss mer om varandra. Jag vill inte skuldbelägga dig, men försöka förstå ditt perspektiv - och att du ska förstå mitt. Du tänker typ att du fick en gåva av mig, och sedan fick du ut pengar från försäkringen på din katt, som kompensation för att du förlorade din katt? Jag kan på sätt och vis förstå hur du tänker, även om jag samtidigt inte tycker att det är så försäkringar fungerar - men framför allt, jag tror att vår dialog hade låtit väldigt annorlunda om jag hade vetat om att du hade en försäkring, förstår du? Då hade jag sagt, aha, du behöver ett tillfälligt lån tills dess att försäkringen betalar? Sure! Och sen hade du betalat mig tillbaka. Eller hur? Så då tänker jag att det är så det borde vara, annars så känner jag mig förd bakom ljuset... Jag fick ju inte all information liksom. Och det kan ju påverka hur mycket jag litar på dig i framtiden, om vi inte reder upp i detta nu. "
    Jag håller med. Ts, jag vet inte varför du hade tackat nej till pengarna om han erbjöd? på så sätt kan det ju kännas onödigt att ta upp, men bevisligen är det något som skaver hos dig och som behöver redas ut. 
  • Anonym (Q)

Han ska betala tillbaka pengarna. Han fick hjälp med katten och kompenserades av försäkringsbolaget. I princip blev det dubbelt upp för honom. Jättefint av dig att lösa en akut situation men du ska ha tillbaka de pengar du LÅNADE ut. 

• Lynx123

Tycker att det skulle kännas jättejobbigt att fortsätta vara tillsammans med en person som medvetet utnyttjat mig.

• Anonym (JB)

Varför sparade han inte försäkringspengarna?!
  • Hjelm

Frågar du mig ska du dumpa den killen.

Det allra mest grundläggande i en relation är respekt och han har absolut 0 respekt för dig.

Han var helt medveten om att han utnyttjade din generositet och snällhet när han bad om pengar, och visste mycket väl att du gav honom pengar under förutsättningen att han annars inte hade råd att ge katten vård.

Sen fick han pengar tillbaka på försäkringen och om han faktiskt älskade och respekterade dig - samt hade normal känsla för rätt och fel - hade det suttit i ryggmärgen att betala tillbaka nu när han har pengarna. Men det gör han inte. Han väljer helt medvetet att utnyttja dig och låta dig betala.

Det är inte kärlek, det är att vara en parasit.

Du förtjänar bättre.

• Anonym (M)

Alternativt kunde han ju tacka nej till försäkringspengarna då veterinären redan är löst. Han behövde ju inte försäkringspengarna. Varför ska han bli ersatt två gånger för samma kostnad? Han är girig. Och han bryr sig inte om flickvännen.

Jag hade nog faktiskt avslutat med denna kille då han har ingen respekt för mig. Pengarna spelar ingen roll utan hans agerande. Det hade varit skillnad om han försökt skicka pengarna till mig men han hade fått behålla dem ändå. Det handlar inte om pengarna i sig.

• Anonym (Ö)

Nu hoppas nog killen att hans kylskåp går sönder också, så både du och försäkringsbolaget rycker in. Han tjänade ju bra på en sjuk katt. 

• Anonym (Samvetet)

Har inte läst alla kommentarerna så blir kanske lite repetition
    Om du inte haft några pengar alls till det och han sagt att han då betalat för det så hade det kunnat ses som gåva, men naturligtvis ska ändå försäkringspengarna gå till honom. 

Men att han ska behöva bekosta vården du ditt husdjur, när du hade pengar på sparkontot som du kände att du inte vill använda känns inte okej på långa väga i min värld. 

Om du inte betalar tillbaka + ger försäkringspengarna så tycker jag det är att utnyttja hans godhet. 

Men lättast kanske är att fråga vad han själv tycker. Men jag tycker fortfarande inte det är ok att han ska ha lagt ut allt det för att sparpengarna ska finnas kvar. 

• Anonym (Samvetet)

Såg nu att jag skrivit som att det är du TS som är ?boven i dramat? så ber om ursäkt för det. 

Svar på tråden Betala tillbaka?