Anonym (Klot) skrev 2025-02-13 08:56:21 följande:
Jag har inte sagt något nej, men det var nära igår när han berättade om något han köpt för försäkringspengarna.
Jag hade inte förväntat mig dem tillbaka nej, jag visste ju inte att han skulle få ut något på försäkringen. Jag hade tackat nej om han erbjöd, men det sticker att han inte ens frågade.
Det är ju tydligt att han tänker annorlunda, när han är helt öppen om försäkringspengarna... Men också att du innerst inne stör dig på detta, eftersom du startade tråden - och läst alla svar!
Varför ber du itne honom läsa tråden? Du har ju hållit dig balanserad, och bara sökt input... Kan vara bra för honom att se att folk tycker han beter sig riktigt riktigt dåligt...
Eller så borde du faktiskt lyfta frågan! Hur ska eran relation utveckas (eller hålla) om du inte kan lyfta dina funderingar kring detta?
"Du, jag har funderat på en sak. Det är ingen jättestor sak, men jag känner att det är svårt att gå vidare om vi aldrig pratar ut om saken.
Hur tänker du egentligen om försäkringspengarna för katten, i och med att det faktiskt var jag och inte du som faktiskt la ut pengarna, du vet, som försäkringen sedan kompenserade för. Jag märker ju att du inte haft en tanke på att betala mig tillbaka, men om du tar en minut och funderar tyst för dig själv, om det faktum att jag gav dig pengar när du sa att du inte hade råd, och inte berättade för mig att du faktiskt hade en försäkring som eventuellt skulle täcka upp det mesta av kostnaderna... Hur tror du att jag känner kring den här situationen? Har du haft någon tanke på att betala pengarna jag la ut tillbaka till mig?
Om inte - varför inte? Jag gav dig pengar för att täcka en nödsituation - försäkringspengarna är ju inte en present från försäkringsbolaget till dig som någon form av plåster på såren, utan de pengarna är ju till för att betala räkningarna. Förstår du hur jag tänker?"
Om du inte klarar av att ta upp en sådan här sak, som fräter på dig inombords - vad är det för förhållande ni har egentligen?
Om han blir sur, lyft bara upp händerna och säg "Jag ville diskutera detta, eftersom jag ville reda ut hur vi båda tänker på saker och ting, så vi lär oss mer om varandra. Jag vill inte skuldbelägga dig, men försöka förstå ditt perspektiv - och att du ska förstå mitt. Du tänker typ att du fick en gåva av mig, och sedan fick du ut pengar från försäkringen på din katt, som kompensation för att du förlorade din katt? Jag kan på sätt och vis förstå hur du tänker, även om jag samtidigt inte tycker att det är så försäkringar fungerar - men framför allt, jag tror att vår dialog hade låtit väldigt annorlunda om jag hade vetat om att du hade en försäkring, förstår du? Då hade jag sagt, aha, du behöver ett tillfälligt lån tills dess att försäkringen betalar? Sure! Och sen hade du betalat mig tillbaka. Eller hur? Så då tänker jag att det är så det borde vara, annars så känner jag mig förd bakom ljuset... Jag fick ju inte all information liksom. Och det kan ju
påverka hur mycket jag litar på dig i framtiden, om vi inte reder upp i detta nu. "