• Anonym (L)

Måste syskons namn matcha?!

Vi har precis fått vår andra dotter. Den stora tjejen har ett gammaltestamentligt namn och vi funderar nu på att döpa nummer två till Alma. Det som stör mig är att namnen är väldigt olika och det känns inte som att det finns någon röd tråd i namnvalen. Skulle ni valt bort ett namn ni verkligen tycker om pga att det inte passar med det första barnets namn? Hur viktigt är det att syskons namn matchar?

• Svar på tråden Måste syskons namn matcha?!
  • Norrut

Jag som förstfödd i min familj fick ett väldigt ovanligt, unikt namn från ett annat land. Första syskonet fick ett vanligt namn, men gammaldags (helt fel i tiden). Trean fick ett poppisnamn från tio topp-listan. Det känns och låter helt naturligt när man rabblar upp oss som syskon. Man vänjer sig ju vid kombinationen.

• Anonym (klok)
    Anonym (L) skrev 2025-01-14 18:03:11 följande:
    Måste syskons namn matcha?!

Vi har precis fått vår andra dotter. Den stora tjejen har ett gammaltestamentligt namn och vi funderar nu på att döpa nummer två till Alma. Det som stör mig är att namnen är väldigt olika och det känns inte som att det finns någon röd tråd i namnvalen. Skulle ni valt bort ett namn ni verkligen tycker om pga att det inte passar med det första barnets namn? Hur viktigt är det att syskons namn matchar?

Lite viktigt, at det är lite samma stil; Inte Cynthia och Göran, eller Milo och Caroline.

Men att ett namn är bibliskt och det andra inte, nä, sånt skulle jag inte bry mig om. Säkert inte alla som vet sånt heller. 
  • Anonym (H)

Vem tänker på att matcha namn? Ofta har man väl sin egna stil på vad man gillar och ska ju välja det man gillar. Namn blir automatiskt matchade i sitt sammanhang. 

• Anonym (Huva)

Förlåt men Alma är så fult och tantigt... Låt tjejen få ett annat namn

• Aliona
    Anonym (Huva) skrev 2025-01-15 14:35:59 följande:

Nej inte alls! Alma är ett superfint namn och ligger helt rätt i tiden. Har varit i topp av popularitet de senste åren.
  • trollhona
    Anonym (Huva) skrev 2025-01-15 14:35:59 följande:

Det är ett fint namn. Alma betyder "själ" och din kommentar visar att du inte verkar ha någon.
  • Anonym (Huva)
    trollhona skrev 2025-01-15 15:33:55 följande:
    Det är ett fint namn. Alma betyder "själ" och din kommentar visar att du inte verkar ha någon.
    Haha det var till att dra höga växlar för att jag inte gillar ett namn Min själ mår alldeles utmärkt kan jag meddela. Hoppas din gör det oxå!
  • Anonym (Nej)
    trollhona skrev 2025-01-15 15:33:55 följande:
    Du kan inte förvänta dig att alla andra ska tycka att ditt barns namn är fint. Alla har olika smak.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-15 17:42:03 följande:
    Du kan inte förvänta dig att alla andra ska tycka att ditt barns namn är fint. Alla har olika smak.
    Tack och lov att det är så, vore hemskt om alla hade samma smak och dom flesta barn hade lika namn.

Tycker inte namn behöver matcha. 
  • Xenia
    Xenia skrev 2025-01-14 20:16:48 följande:
    Den röda tråden är ju att bägge namnen är bibliska. Fast Hanna vore bättre då; Anna är den grekiska formen.

Är det första namnet väldigt ovanligt? Då kan ju Anna tycka att hennes namn är fantasilöst och supervanligt. Fast det kanske inte blir så vanligt i hennes generation, snarare i hennes föräldrars generation.
    Jag läste fel, Anna istf Alma. Skäms

Nå, då kan den röda tråden vara att bägge är gamla namn. Alma är ju ett latinskt namn.

Och är det det namn som ni gillar bäst så ska ni förstås ta det, och inte bekymra er mer.
  • Anonym (Greta)

Varför ska de matcha?
    Syskonen kommer att leva runt 70 år utan den andre i omedelbar närhet. Fast även om de skulle bo tillsammans i 70 år spelar det ingen roll. 

• Anonym (poppy)

Om syskonens namn har väldigt olika stil kan jag ibland tänka att de kanske är halvsyskon. Att en ny förälders smak har kommit in i bilden. 

• spöke

Namn kan matchas på många olika sätt, inte bara med etymologi/ursprung. Man kan matcha med ljud/bokstäver, allitteration, stavelselängd, typiska för en viss generation, tema (t.ex. blommor, karaktärer i sagor eller spel) ... eller så är namnen helt enkelt bara namn som betyder mycket för föräldrarna (kanske släktnamn).

Svar på tråden Måste syskons namn matcha?!