• Anonym (Upplevt sömnparalys)

Vilka har haft sömnparalyser och har sett mannen med hatten?

Jag har upplevt sömnparalyser när jag var runt 16 år. Jag och pappa flyttade till en lägenhet. Jag började senare än pappa på morgonen. Det skumma var att om jag fortsatte sova fick jag sömnparalyser (detta hände alltid efter att pappa åkte). Jag sov kanske en halvtimme efter att pappa åkte. När han åkte kom sömnparalyserna. Jag ligger som förlamad på min säng, kan öppna ögonen som jag upplever det är jag vid medvetande. Det sjukaste är att jag såg en man i svart hatt som stod i dörröppningen han pratade med mig. Han sa att han hette Peter, han dog när han var runt 40 år sa han. Han berättade om han kom ensam eller hade sällskap. Han sa ofta att han hade sällskap men jag såg bara han. 

Hada ofta mardrömmar där också och det var något jag inte kunde se som jagade ut mig från huset. 

Hur som helst jag blev jätterädd av sömnparalyserna och fattade inte då vad som hände. Jag tjatade på pappa och ville flytta därifrån. Vi flyttade och sömnparalyserna försvann konstigt nog. Sen 2 år senare träffade jag en pojkvän av alla lägenheter i hela stan (visserligen en småstad) så råkade han bo i exakt samma lägenhet som pappa och jag bodde i 2 år innan. Så fort jag sov där och pojkvännen åkte till jobbet på morgonen så kom sömnparalyserna tillbaka. 

Jag tänker ofta på vad det där var? Varför framkallade min hjärna sömnparalyser bara där? Varför såg jag den där mannen i svart hatt som så många andra sett? (Där och då hade jag aldrig hört talas om den mannen). Ni som haft sömnparalyser vill ni berätta om era händelser? Vad tror ni om sömnparalyser? Hur hanterade ni detta? Har ni upplevt annat konstigt/oförklarligt?

Jag minns att i slutet när vi bodde i den här lägenheten så vågade jag inte sova själv där. Sov dåligt och vaknade tidigt så somnade i skolan väldigt ofta. 

• Svar på tråden Vilka har haft sömnparalyser och har sett mannen med hatten?
  • Anonym (Ronja)

Jag har!! Sjukt obehagligt. Var i min studentstad för typ 15 år sen.minns det som igår, det var på hösten så mörkt ute men hade någon lampa tänd i rummet. Jag brukade sova lite när som helst då i studentkorridorsrummet, eftersom jag har svårt att sova bra på natten. i vilketfall så sov jag en stund typ vid 16-17 tiden. Vaknade av att jag såg en man vid toaletten, svart med hatt. upplevde att han kom närmare men jag kunde inte röra en muskel. Trodde på riktigt att jag blivit förlamad också . 

har läst på lite om detta och tydligen kommer det oftare då man sover på annorlunda tider än just natten. Sen ska man försöka börja med att väcka upp kroppen genom att vicka på tårna först. Minns att jag berättade om det för en kompis efteråt , hon sa att det även är känt som att djävulen sitter på bröstet och håller ned kroppen. många får även som en tyngdkänsla på bröstet. (Minns ej om jag fick tyngdkänsla dock)

konstigt att många ser just en svart gestalt med hatt! usch Nä fy fan.

• Ascendere
    Anonym (Upplevt sömnparalys) skrev 2024-09-19 10:47:53 följande:
    Har du någonsin sett något då? Vad isåfall? Tycker det är så spännande
    alltså inte sett med ögonen, det är mer att jag känner att någon/något kommer in i rummet. Upplever det som en mörk lite oformlig mansgestalt, i brist på bättre ord, 

Sedan har jag ofta varit med om mer trevliga upplevelser när jag precis håller på att somna, hör musik, röster som pratar men kan inte höra vad de säger mm
  • Lynx123
    Anonym (Upplevt sömnparalys) skrev 2024-09-19 10:45:26 följande:
    Fast det är ju det man inte gör när man har sömnparalys. Man är vaken och har vaknat för fort så kroppen inte hinner med och därför kan man inte röra sig 
    Jo man drömmer eller hallucinerar - hjärnan har inte riktigt vaknat än. Det upplevs oftast som otäckt men är helt normalt. Som sagt, ofta stressrelaterat.
    Anonym (What) skrev 2024-09-19 11:45:47 följande:

Förstår mig inte på folk ibland.

Det finns inget bevis för att det inte finns något övernaturligt, ändå ska alla realister smula ner allting till "du drömde bara" även fast de inte varit med om känslan själv.

Ingen vet vad du såg och vad du upplevde. Jag har också varit med om paranormala upplevelser och vill aldrig vara med om det igen, då det ärligt skrämmer skiten ur mig. Det okända är läskigt men en vacker dag kommer vi alla få svaret på vad som händer när det är dags att säga farväl till livet på jorden.

Om jag var du skulle jag ta reda på information om denna Peter i arkiv osv, skulle vara intressant. Undvik lägenheten om du inte vill vara med om något igen. Det är för mycket konstigt med detta som gör att man bara kan vifta bort det som en sömnparalys.

Ja jag ignorerar bara de som inte kommer hålla sig till ämnet. Jag kommer respektera vad dom tror och jag har rätt att ha min tro på vad som skett. :) 

Nej precis ingen vet, inte ens jag själv är 100 på vad det var. Men har hört att fler med sömnparalys har sett den där mannen med hatt. Vilket jag tycker är märkligt att andra upplevt. 

Kan också säga att det hände oförklarliga saker i den lägenheten. 
  • Anonym (Ingen man i hatt)

...Däremot en helt vit kvinna . Allt vitt som en staty, timglasfigur, naken och långt hår.

Vit som en bit urklippt papper i 3d. en staty. Färglös.  

• Anonym (Stina)

Jag har varit med om liknande, inte så specifikt som en man i en hatt som heter Peter. Men sömnparalys, tidigt på natten, ofta med känslan att någon står i mitt rum. (Har varit spindlar på väggen och djur under sängen och sånt också.) Der var som mest extremt i en viss lägenhet och när jag flyttade därifrån för drygt fem år sedan slutade det helt. 

Jag tror inte på övernaturliga saker och tänker att jag hade delvis en jobbig tid när jag bodde i den lägenheten som jag nog förknippar det sovrummet med. Det skulle också kunna vara något ljud på platsen som stör hjärnan. Jag hade ett köpkvarter som granne, stora kylanläggningar som säkert gav upphov till infraljud.

Anonym (Ingen man i hatt) skrev 2024-09-20 00:57:55 följande:

...Däremot en helt vit kvinna . Allt vitt som en staty, timglasfigur, naken och långt hår.

Vit som en bit urklippt papper i 3d. en staty. Färglös.  

Intressant! Aldrig hört innan. Är hon helt stilla? 
    Anonym (Stina) skrev 2024-09-20 05:48:07 följande:

Jag har varit med om liknande, inte så specifikt som en man i en hatt som heter Peter. Men sömnparalys, tidigt på natten, ofta med känslan att någon står i mitt rum. (Har varit spindlar på väggen och djur under sängen och sånt också.) Der var som mest extremt i en viss lägenhet och när jag flyttade därifrån för drygt fem år sedan slutade det helt. 

Jag tror inte på övernaturliga saker och tänker att jag hade delvis en jobbig tid när jag bodde i den lägenheten som jag nog förknippar det sovrummet med. Det skulle också kunna vara något ljud på platsen som stör hjärnan. Jag hade ett köpkvarter som granne, stora kylanläggningar som säkert gav upphov till infraljud.

Uch då. Det låter väldigt otäckt. Skönt att höra att jag inte är ensam om att uppleva att sömnparalyserna slutar direkt efter en flytt
  • Anonym (Ingen man i hatt)
    Anonym (Upplevt sömnparalys) skrev 2024-09-20 11:17:41 följande:
    Intressant! Aldrig hört innan. Är hon helt stilla? 
     Nej hon rör sig...lite som en sakta dans till musik (som bara hon hör) och att det blåser, håret fladdrar. Hon är vacker men otäck samtidigt. Känns kall och ond på nåt sätt.

Ser henne en gång kanske vart 2-3:e år, sömnparalys? men oftare när jag var i tonåren.
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-09-17 13:59:22 följande:

Min vän har narkolepsi och får ofta sömnparalyser. Hon har sett spindlar och människor (ofta mörkt klädda) som skrämmer henne vid sängen och hon kan inte röra sig. 

Det handlar nog om att man sover lätt, ofta när man somnar om sent på morgonen osv. 

Nej, sömnparalys är när medvetande vaknar före kroppen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Upplevt sömnparalys) skrev 2024-09-19 10:45:26 följande:
    Fast det är ju det man inte gör när man har sömnparalys. Man är vaken och har vaknat för fort så kroppen inte hinner med och därför kan man inte röra sig 
    Fortfarande så är de sakerna man upplever sig se bara drömmar som hänger kvar. Dvs inte verkligt. Och ja, sömparalys kan vara stressrelaterade. 
  • Lynx123
    Anonym (M) skrev 2024-09-21 22:09:03 följande:
     Nej, sömnparalys är när medvetande vaknar före kroppen. 
    Inte riktigt. Man är.fortfarande halvvägs till att vakna helt och har därför drömmar som hänger kvar. Det här är väl utrett av sömnforskare och inte märkligt alls.
  • Anonym (M)
    Lynx123 skrev 2024-09-22 06:50:10 följande:
    Inte riktigt. Man är.fortfarande halvvägs till att vakna helt och har därför drömmar som hänger kvar. Det här är väl utrett av sömnforskare och inte märkligt alls.
    Medvetandet vaknar, dvs hjärnan vaknar, före kroppen. Det var en kommentar till ditt "Det handlar nog om att man sover lätt, ofta när man somnar sent på morgonen osv". Det har nämligen ingenting att göra med sömnparalys. 

Inte att det man ser inte skulle vara drömmar, för de är fortfarande drömmar. 
  • Lynx123
    Anonym (M) skrev 2024-09-22 10:47:09 följande:
    Medvetandet vaknar, dvs hjärnan vaknar, före kroppen. Det var en kommentar till ditt "Det handlar nog om att man sover lätt, ofta när man somnar sent på morgonen osv". Det har nämligen ingenting att göra med sömnparalys. 

Inte att det man ser inte skulle vara drömmar, för de är fortfarande drömmar. 
    Det var nog någon annan som skrev. Du förstår vad jag menar. :)
Svar på tråden Vilka har haft sömnparalyser och har sett mannen med hatten?