• Anonym (Mor)

Får skolan ändra schema hur som helst?

Vi fick ett schema när terminen började. Det sades då att detta schema gällde för terminen. Två veckor efter skolstart gick jag av en slump in för att kolla schemat och upptäckte då att schemat är ändrat. Det stora är att tiderna ändrats när det gäller sluttid för dagen. En dag är skoldagen nu 50 minuter längre än det som kommunicerats tidigare.

Jag skulle precis till att anmäla barnet till en aktivitet som matchade bra med det schema som kommunicerats tidigare, men hann tack och lov se ändringen innan. Annars hade det varit pengar i sjön.

FÅR skolan ändra schema på det här sättet, utan att kommunicera? Det är lågstadiebarn det handlar om.

• Svar på tråden Får skolan ändra schema hur som helst?
  • Anonym (Ja)

Självklart får skolan det. 

• Anonym (Man)

Dom ändrar nog inte bara ?Hur som helst?, utan dom hittade troligen ingen annan lösning på något som tidigare var ett problem.

Men det är anmärkningsvärt att skolan inte informerat om denna tidsändring. Min gissning är att dom har informerat men att du av någon anledning inte fått denna information till dig.

• Anonym (Mor)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-07 14:51:13 följande:

Dom ändrar nog inte bara ?Hur som helst?, utan dom hittade troligen ingen annan lösning på något som tidigare var ett problem.

Men det är anmärkningsvärt att skolan inte informerat om denna tidsändring. Min gissning är att dom har informerat men att du av någon anledning inte fått denna information till dig.

Jag har pratat med tio andra föräldrar och ingen av dem har fått någon information om detta, så nej, de har inte informerat. Nu har barnen istället två håltimmar om 1,5 timme en dag i veckan, så schemat blev verkligen inte till det bättre.

• Anonym (Man)

Det blev inte bättre för er, men för någon annan. Annars hade dom såklart inte ändrat på tiden.

Märkligt att inte informera om en ändrad sluttid på skoldagen. Vilken årskurs gäller det?

• Anonym (Mor)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-07 14:58:05 följande:

Det blev inte bättre för er, men för någon annan. Annars hade dom såklart inte ändrat på tiden.

Märkligt att inte informera om en ändrad sluttid på skoldagen. Vilken årskurs gäller det?

Åk 2.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mor) skrev 2024-09-07 14:58:27 följande:
    Åk 2.
    Som sagt, låter märkligt med tanke på ändrade skolskjutsar och annat som måste fungera i den åldern. Fråga skolan och återkom gärna med svaret.
  • Cartjan1

Rent krasst så ja, de får ändra - men är du helt säker på att det har gjorts och inte har blivit ett systemfel i programmet för schemaläggning? För tycker det låter märkligt med att ett 50-minuters förskjutning en dag skulle resultera I två håltimmar om 1 1/2 h vardera ...egentligen finner jag själva konceptet håltimme märkligt. Har nämligen jobbat med schemaläggning inom skolan och har aldrig stött på etablerade  håltimmar i grundskolan innan åk 7. Absolut ibland någon 10 minuters fördröjning mellan exempelvis praktisk estetiska lektioner och den andra undervisningen för att sluttider överlappar men inte mer än så. Detta pga tillsynsskyldigheten som existerar under låg - och mellanstadiet. Låter ytterst märkligt att de skulle ha personal som kan övervaka elever som inte gör något under all den tid men inte ha personal som kan bedriva undervisning.

• Anonym (Mor)
    Cartjan1 skrev 2024-09-07 16:30:19 följande:

Rent krasst så ja, de får ändra - men är du helt säker på att det har gjorts och inte har blivit ett systemfel i programmet för schemaläggning? För tycker det låter märkligt med att ett 50-minuters förskjutning en dag skulle resultera I två håltimmar om 1 1/2 h vardera ...egentligen finner jag själva konceptet håltimme märkligt. Har nämligen jobbat med schemaläggning inom skolan och har aldrig stött på etablerade  håltimmar i grundskolan innan åk 7. Absolut ibland någon 10 minuters fördröjning mellan exempelvis praktisk estetiska lektioner och den andra undervisningen för att sluttider överlappar men inte mer än så. Detta pga tillsynsskyldigheten som existerar under låg - och mellanstadiet. Låter ytterst märkligt att de skulle ha personal som kan övervaka elever som inte gör något under all den tid men inte ha personal som kan bedriva undervisning.

Det har ändrats. Mitt barn bekräftade att hen har två hål utan undervisning en dag. Då har de varit ute ena stunden och tittat på film andra. Det är inte enbart den här dagen som schemat förskjutits, men det är den största ändringen. De andra dagarna har sluttid förlängts med tio-femton minuter.
  • Anonym

Hur menar du att det ens kunde vara ett alternativ att de inte skulle få det? Vem skulle bestämma skolans tider i så fall?

• Anonym (Martin)

Har någon frågat skolan varför de ändrat?

• Anonym (A)

Hade blivit jätteirriterad om det inte kommunicerades faktiskt. Finns ju de som anpassar jobb efter barnens schema

• Anonym (Mor)
    Anonym (Martin) skrev 2024-09-07 17:12:34 följande:

Har någon frågat skolan varför de ändrat?

Jag har ställt frågan, men inte fått något svar än.
    Anonym skrev 2024-09-07 17:12:02 följande:

Hur menar du att det ens kunde vara ett alternativ att de inte skulle få det? Vem skulle bestämma skolans tider i så fall?

Klart att skolan sätter sina scheman. Frågan var om skolan kan ändra schemat hur som helst, två veckor efter att man deklarerat att det tidigare schemat gäller. Okej om man byter plats på lektioner och byter dag för vissa saker, men nu har skoldagarna förlängts och en dag är 50 minuter längre än tidigare.

• Anonym (Mor)
    Anonym (A) skrev 2024-09-07 17:15:49 följande:

Hade blivit jätteirriterad om det inte kommunicerades faktiskt. Finns ju de som anpassar jobb efter barnens schema

Eller aktiviteter. Mitt barn ville spela tennis och den enda tiden som fanns var klockan 14. Det passade ju utmärkt när barnet slutade 13.05, men är lite svårare när barnet slutar 13.55. Nu hann jag inte anmäla barnet, men hade jag betalat och sen sett att de ändrat schemat hur som helst, hade jag blivit väldigt upprörd.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mor) skrev 2024-09-07 17:18:05 följande:
    Eller aktiviteter. Mitt barn ville spela tennis och den enda tiden som fanns var klockan 14. Det passade ju utmärkt när barnet slutade 13.05, men är lite svårare när barnet slutar 13.55. Nu hann jag inte anmäla barnet, men hade jag betalat och sen sett att de ändrat schemat hur som helst, hade jag blivit väldigt upprörd.
    Ja, det också. Det minsta de kan göra är ju att informera föräldrar om schemaändringarna
Svar på tråden Får skolan ändra schema hur som helst?