• Anonym (A)

Jag vill operera mitt lazy eye

Jag är 25 år gammal och för några år sedan märkte jag att mitt ena ögonlock börjat hänga en del. Detta har blivit värre med åren och hela min självkänsla har rasat som följd. Jag har varit till läkaren och de hittade inga tecken på neurologiska sjukdomar. Jag ska snart till ögonläkaren, men om de inte kan göra något så kommer jag att vända mig till en plastikkirurg.

Jag tänkte höra om det är någon där ute som haft samma problem. Hittade ni någon orsak till ptosen? Och ni som har opererat ögonlocket; Dela gärna med er av erfarenheterna :)

• Svar på tråden Jag vill operera mitt lazy eye
  • Anonym (Emilia)

Jag har gjort det men jag har också Marcus Gunn syndrom så jag har riktigt cp ögon. Om du stör dig på det kosmetiskt så kör,

kolla om landstinget kan betala, men min erfarenhet om du är ung snygg så kommer dem dömma dig för att du har problem med ditt utseende. Så jag fick betala själv,

• Anonym (A)
    Anonym (Emilia) skrev 2024-09-14 17:50:30 följande:

Jag har gjort det men jag har också Marcus Gunn syndrom så jag har riktigt cp ögon. Om du stör dig på det kosmetiskt så kör,

kolla om landstinget kan betala, men min erfarenhet om du är ung snygg så kommer dem dömma dig för att du har problem med ditt utseende. Så jag fick betala själv,

Skulle tro att jag får bekosta det själv. Vet heller inte om jag skulle våga gå via landstinget då de är tydliga med att de inte tar hänsyn till den kosmetiska biten när de utför en sån operation.

Hur tycker du att resultatet blev? Varit på konsultation och kirurgen sa att de inte kan garantera att ögonformen blir symmetrisk. Hur var det med ärren, syns de tydligt?
  • Anonym (Emilia)

Var bor du?
    I stockholm är dem dryga och hatar tjejer som vill ha sådana operationer. Min kusin och jag hade samma men hon fick en gratis operation i Lund men till mig sa dem att jag skulle träffa en psykolog.

Den läkaren jag gjorde hos var tyvärr jätte dålig och jag var nog impulsiv. 

Jag tycker att du först ska testa med landstinget och om du bor i stockholm så gå till odenplan

Jag tyckte att blev bra, men fick tyvärr fula ärr på det andra ögat. Man var tvungen att ta bort på det andra ögat för att det ska vara jämnt.

Men jag har sett ärr på andra och det syns knappt. Vilken klinik ska du till?

• Asro22
    Anonym (Emilia) skrev 2024-09-15 22:02:56 följande:

Var bor du?
    I stockholm är dem dryga och hatar tjejer som vill ha sådana operationer. Min kusin och jag hade samma men hon fick en gratis operation i Lund men till mig sa dem att jag skulle träffa en psykolog.

Den läkaren jag gjorde hos var tyvärr jätte dålig och jag var nog impulsiv. 

Jag tycker att du först ska testa med landstinget och om du bor i stockholm så gå till odenplan

Jag tyckte att blev bra, men fick tyvärr fula ärr på det andra ögat. Man var tvungen att ta bort på det andra ögat för att det ska vara jämnt.

Men jag har sett ärr på andra och det syns knappt. Vilken klinik ska du till?

Bor i en liten by i norr så blir att resa långväga för en operation. Jag har fått tid hos en ögonläkare i Solna. Tvivlar om de kommer tycka att en operation är aktuellt då mitt hängande ögonlock inte påverkar synen. Däremot har jag börjat för rejäla muskelspänningar i pannan då jag fått anstränga den muskeln mer för att hålla uppe ögonlocket.

Jag var på konsultation hos en plastikkirurg i Uppsala för något år sedan. Tyckte han verkade väldigt seriös. Ögonlocksakademin hette kliniken.

Sen är ett problem att mitt ögonlock inte alltid hänger. Utan oftast bara på kvällar, om jag har druckit eller anstängt ögonen mycket. Så när jag varit hos läkare och kirurg så har det knappt synts.
Svar på tråden Jag vill operera mitt lazy eye