• Anonym (Ys)

Så gammal som mamma...

Jag behöver nog mest lite pepp. Jag fick mina barn sent i livet, vid 38 och 40. Älskar dem något enormt och hade ju aldrig önskat mig andra barn.

Däremot kan jag ibland känna mig så... Egoistisk? Som skaffade barn så sent att de fick en så gammal förälder. (Min man är 5 år yngre). Det kan komma över mig ibland när jag ser många mammor som är 10 år yngre än mig, att de är mer runt 50 när barnen tar studenten än närmre 60. Kan skämmas för det ibland.

Barnen kom sent  helt enkelt då jag mötte en bra man sent. Inte mer eller mindre än så.

Försöker hålla mig i form både psykiskt och fysiskt och är som person rätt lekfull, men jag kan ofta ändå känna en sån ångest för det, att jag just är den gamla mamman.

De här känslorna kom efter barnen kommit, kanske för att det blev en verklighet så;

Nån annan som har liknande känslor? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Så gammal som mamma...
  • Anonym (B)

Känner en 50 åring som har barn i förskoleåldern. 

Tänker det finns nackdelar med en ung mamma ochså. Ofta Sämre ekonomi, mindre livserfarenhet, kanske mycket fokus på att få igång karriär. 

• Xenia
    Anonym (Ys) skrev 2024-06-25 21:11:15 följande:
    Så gammal som mamma...

Jag behöver nog mest lite pepp. Jag fick mina barn sent i livet, vid 38 och 40. Älskar dem något enormt och hade ju aldrig önskat mig andra barn.

Däremot kan jag ibland känna mig så... Egoistisk? Som skaffade barn så sent att de fick en så gammal förälder. (Min man är 5 år yngre). Det kan komma över mig ibland när jag ser många mammor som är 10 år yngre än mig, att de är mer runt 50 när barnen tar studenten än närmre 60. Kan skämmas för det ibland.

Barnen kom sent  helt enkelt då jag mötte en bra man sent. Inte mer eller mindre än så.

Försöker hålla mig i form både psykiskt och fysiskt och är som person rätt lekfull, men jag kan ofta ändå känna en sån ångest för det, att jag just är den gamla mamman.

De här känslorna kom efter barnen kommit, kanske för att det blev en verklighet så;

Nån annan som har liknande känslor? Hur tänker ni?

Jag fick också mitt barn sent men jag har aldrig skämts för det. Varför måste man vara som "alla andra", dvs majoriteten?

När jag hämtade mitt barn på dagis en gång, så frågade ett annat barn "är det där din mormor?" Pinsamt men jag skämdes inte.

Ibland kan det ta tid innan man är redo för barn och ibland kan man behöva genomgå utredningar i flera år för att det inte blivit något barn.

"Gamla mammor" har alltid funnit, eftersom det inte fanns några preventivmedel förr. Min mormor (som dog innan jag föddes) födde sitt sista barn (min mor) vid 46 års ålder. Det var hennes sjätte barn. Vet inte om hon skämdes, i så fall för att det var ett bevis på de gamla människorna ägnade sig åt sex. Men sådant skäms man inte för nu, men då hittar man på att skämmas för att man inte är så ung och pigg som de andra mammorna. Men vi är ändå piggare än vad man var förr, då var man ofta utsliten vid 50 år och dog vid 60 år.

Vad gör det att du är runt 60 år när dina barn tar studenten? Du behöver inte leka med dem mera, de är färdiga att flyga ut i världen då. Men du kommer alltid att behövas som mamma som lyssnar och ger stöd.
  • Anonym (Juni)
    Core skrev 2024-06-26 16:47:42 följande:
    Ok, ber om ursäkt ändå för tonen, inser att du fick ut för hela forumets samlade gäng av sladdertackor. Jag vill bara dementera bilden av att det inte funkar att skaffa barn tidigt, det är inga problem med den ungdomliga energin att göra mer än en sak samtidigt 
    Jag ber om ursäkt ifall jag fick det att låta som om unga föräldrar skulle vara sämre, det var verkligen inte meningen. Jag är själv barn till föräldrar som gifte sig unga och fick barn relativt tidigt, och mina föräldrar är verkligen fantastiska. Dock har mina föräldrar inte behövt utstå lika mycket kritik för att de skaffade barn tidigt, som min moster som skaffade barn senare har behövt.
    Sen vet jag ju också att min familj inte representerar alla familjer, och jag vill inte nedvärdera någon annans upplevelser.

Så jag menade absolut inget illa Solig
  • Core
    Anonym (Juni) skrev 2024-06-26 17:37:24 följande:
    Jag ber om ursäkt ifall jag fick det att låta som om unga föräldrar skulle vara sämre, det var verkligen inte meningen. Jag är själv barn till föräldrar som gifte sig unga och fick barn relativt tidigt, och mina föräldrar är verkligen fantastiska. Dock har mina föräldrar inte behövt utstå lika mycket kritik för att de skaffade barn tidigt, som min moster som skaffade barn senare har behövt.
    Sen vet jag ju också att min familj inte representerar alla familjer, och jag vill inte nedvärdera någon annans upplevelser.

Så jag menade absolut inget illa  // Solig
    Jag förstod det när jag läste igen ☀️

Nej samma för mina som var tidiga, det är nu för tiden vinden har vänt och det är snarare unga föräldrar som får kritik till skillnad från för 30 år sedan. Kritiken går i trender 😎
  • Anonym (?)

Äsch, tänk inte på det. Idag är det ju modernt att skaffa barn allt senare. Du är väl mer modern tänker jag än omodern? Tror inte alls dina barn kommer reagera på det här, det här är bara något du fått för dig. Ingen annan som kommer döma dig i heller. Njut nu av ditt mödraskap och liv istället och låt inte såna här tråkiga tankar tynga ner dig. Glad sommar på dig :)

• baam77
    Anonym (Bappelsin) skrev 2024-06-25 22:07:19 följande:

En släkting skaffade barn vid 46 och 48.

Helt ensam med hormonbehandlingar och IVF.

Jag tycker inte du ska tänka en tanke till på att skämmas faktiskt.

däremot ska din släkting skämmas. barnen har ingen pappa för det har har hon tagit bort från dem. jag hoppas verkligen inte hon fick söner. Vi får hoppas att hon orkar med det när hon är så gammal. Hon är 66 år när barnet tar studenten. Jag tycker detta är fruktansvärt själviskt. 
  • Anonym (B)
    baam77 skrev 2024-06-26 20:11:32 följande:
    däremot ska din släkting skämmas. barnen har ingen pappa för det har har hon tagit bort från dem. jag hoppas verkligen inte hon fick söner. Vi får hoppas att hon orkar med det när hon är så gammal. Hon är 66 år när barnet tar studenten. Jag tycker detta är fruktansvärt själviskt. 
    Min kusin som är barnpsykolog fick barn via ivf. Tror ej hon skuppe göra det om hon trodde barnen skulle få ett sämre liv. De har morföräldrar och hennes bröder som manliga förebilder 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (P) skrev 2024-06-26 11:50:28 följande:

Min man var 46 när vår sista barn föddes. Själv var jag 35. Ja, han är äldre än många andra fäder, men han är absolut inte ensam om att vara lite äldre bland barnens kompisar.

Ibland blir livet inte alltid som man planerat. Själv var jag gift och hade planerat att skaffa barn innan 30, men den man jag var gift med då blev sjuk i psykisk sjukdom som till slut ledde till skilsmässa. Min nuvarande partner hade inte heller hittat rätt kvinna att skaffa barn med. Allt går inte att styra och ibland får man vara tacksam att det ändå gått vägen.

Min pappa var 43 när jag föddes och 47 när min syster föddes. Mamma var 14 år yngre. Båda hade varit gifta på varsitt håll tidigare, men inga barn.

Som du skriver, det blir som det blir. Många har äldre föräldrar idag, särskilt om de har äldre syskon. 
  • ladylovely

Jag fick mitt 4de barn som 41åring i julas.  Min äldsta tog studenten nu iår. Jag känner igen mig i det du beskriver. 

Det är det mest egoistiska jag gjort, att skaffa en liten sladdis. Men hon är så älskad och efterlängtad. Hon blir så älskad och hjärtligt omhändertagen av sina halvsyskon. Tyvärr finns mina föräldrar och mor o far förälder kvar vid livet så den sortens kontaktnät finns tyvärr inte kvar. Men jag ångrar inte mitt beslut en minut. Jag lever mitt liv för mina barn. Dom är det bästa och vackraste jag har ❤️

Sen kan man få sig en gliring ibland att man är för gammal och tokig att börja om på nytt. Men det är det absolut bästa jag gjort. Det är så mkt glädje i det❤️

• Anonym (....)

Detta beror ju på var man bor och vilken socialgrupp man tillhör. Jag var 34 och 37 när jag fick mina barn. Jag skilde mig när de var i lågstadieåldern, och fick till att börja med bo i ett s.k. utsatt område. Där fick jag en chock när jag gick till skolan, för jag hade kunnat vara mamma till många av mammorna där (om jag hade börjat lika tidigt som de, vill säga...).

Senare flyttade jag mina kids till Kunskapsskolan, och där var de andra föräldrarna i samma ålder som jag, vissa till och med äldre. Så detta beror på socioekonomiska faktorer. Du kanske också ska överväga att flytta dina barn till en mer akademiskt inriktad friskola? Där kommer det att finnas fler föräldrar i din ålder, och knappast några riktigt unga alls.

• Anonym (Camilla)

Jag var 22 när jag fick mitt första barn, 29 när jag fick nästa.   Sen var jag 38, 39 och 42 när jag fick de tre yngsta.
    Jag bryr mig inte och har ingen ångest alls över att jag var äldre när jag fick mina yngsta.   Jag är ingen sämre förälder pga det.  

• Anonym (Annie)
    Anonym (....) skrev 2024-06-27 01:09:21 följande:

Detta beror ju på var man bor och vilken socialgrupp man tillhör. Jag var 34 och 37 när jag fick mina barn. Jag skilde mig när de var i lågstadieåldern, och fick till att börja med bo i ett s.k. utsatt område. Där fick jag en chock när jag gick till skolan, för jag hade kunnat vara mamma till många av mammorna där (om jag hade börjat lika tidigt som de, vill säga...).

Senare flyttade jag mina kids till Kunskapsskolan, och där var de andra föräldrarna i samma ålder som jag, vissa till och med äldre. Så detta beror på socioekonomiska faktorer. Du kanske också ska överväga att flytta dina barn till en mer akademiskt inriktad friskola? Där kommer det att finnas fler föräldrar i din ålder, och knappast några riktigt unga alls.

Håller helt med.
Svar på tråden Så gammal som mamma...