Nyexad och nytt jobb men ingen erfarenhet och förvirrad, stressad..
Hej
Pluggade 2 år på en yh utbildning och tog examen i somras. Några månader senare började jag på ett jobb inom detta område på en kommun. Jag har aldrig jobbat med detta tidigare alls, så absolut ingen erfarenhet mer än praktik. Jag känner att jag fått en grund i min utbildning att stå på men jag är långt ifrån en expert och förväntade mig att få lära mig mycket i arbetet och bli bättre o bättre. Men sättet man jobbar med detta på en kommun är så olikt det vi gjorde i utbildningen och det är så många olika system och saker att ha koll på som inte ingick i utbildningen, att jag blir sönderstressad... Jag fick inte någon överlämning alls och det är ingen annan som jobbar med det jag gör på min arbetsplats så finns ingen att fråga heller. Så jag känner mig utlämnad deluxe och det känns som att chefen förväntar sig att jag ska veta allt typ direkt trots att jag saknar erfarenhet vilket han såklart visste om vid intervjun.. Men jag blir så sjukt stressad av detta. Det känns som jag inte kan ett skit ungefär och det finns ingen som kan lära mig något. Börjar må dåligt av detta och vill helst inte åka dit imorgon igen. Ångest.. Finns det nån som känner igen sig? Nån som haft det svårt efter examen att komma in i arbetet utan erfarenhet?? Vore skönt att höra att man inte är ensam men det kanske jag är.. Fått höra att det kan ta ett år att komma in i en ny roll men känns som det kommer ta 2 år typ. Och känns som att chefen och kollega tror att jag ska kunna allt direkt.. Jobbat några månader nu men det är verkligen jättesvårt att förstå allt och veta allt när ingen kan visa något och jag inte fick minsta överlämning ens... Jag fick mer eller mindre bara komma dit och sätta mig i min föregångares stol o ta över direkt. Svinsvårt... Börjar få panik att jag utbildat mig fel o har massa lån i onödan.. Kanske skulle stannat som lagerarbetare trots att jag inte trivdes där heller... 😔😔 Vet inte vad jag vill med detta inlägg. Nån som har tankar? Känner igen sig??