• Anonym (anonym)

Hur länge leva med obotlig cancer?

Min närstående har fått beske om att livmordscancern spridit sig till tarmarna. Detta har därav gått över till palliativ vård fick vi veta idag, men läkarna kan ej säga något om livslängd eller så innan nästa undersökning på sjukhus som är om en månad.. 

Jag vet att söka tröst i ett forum är fel väg att gå. Men ni som varit med om liknande med era anhöriga, hur länge har de levt? Hur länge kan man leva med palliativ vård med tarmcancer? Jag ska skriva ner frågor ringa LAH om några dagar men vill veta personliga erfarenheter. Hon mår bra i övrigt, äter, är med osv. 

• Svar på tråden Hur länge leva med obotlig cancer?
  • Anonym (Sara)

Jag beklagar ts, så tråkigt!
    Jag kan väldigt lite om cancer, och vet att det kan variera väldigt mycket beroende på vilken cancer man har, hur omfattande, stadier osv. Min morbror fick cancer för över 10 år sen. Jag har inte supernära kontakt med honom, men jag vet att det är spridd cancer, och flera vitala organ var påverkade, såsom njurar och lever har jag för mig, även magen till viss del. Det var en hel del operationer involverade, och med behandling har de kunnat hålla cancern i schack. Han kommer aldrig att bli frisk, men han kan uppenbarligen leva länge med cancer så länge han får behandling och kontroller. Enligt min mamma kallar man även detta för palliativ behandling, men det är inte i livets slutskede, utan han lever ganska normalt, dock alltid med ett överhängande hot.

• Anonym (Tyvärr)

Eftersom det redan nu är palliativ vård så räkna inte alltför positivt.... Veckor kanske, men kanske inte månader.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-09 12:13:03 följande:

Eftersom det redan nu är palliativ vård så räkna inte alltför positivt.... Veckor kanske, men kanske inte månader.

Hon har haft cancer ganska länge. Men var ni de beslöt om detta.
    Det som dock gör mig fundersam är att det är över en månad till nästa undersökning på sjukhus, efter dagens bedömning. 

Hade det varit slutskedet hade de väll gått lite snabbare.
  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (anonym) skrev 2024-01-09 12:17:41 följande:
    Hon har haft cancer ganska länge. Men var ni de beslöt om detta.
    Det som dock gör mig fundersam är att det är över en månad till nästa undersökning på sjukhus, efter dagens bedömning. 

Hade det varit slutskedet hade de väll gått lite snabbare.
    Inte säkert att de skulle boka in tid snabbare, men det kan samtidigt vara ett gott tecken. Omöjligt att veta helt enkelt. Inte ens läkarna vet ju. Frågan är hur allmäntillståndet är, det brukar kunna ge en fingervisning om det handlar om dagar eller veckor, eller kanske månader.
  • Anonym (Tyvärr)

Om personen haft cancer länge och inte alls verkar särskilt påverkad kan det så klart röra sig om lite längre tid.

• Anonym (Två år)

Min personliga upplevelse är att flera har dött ungefär två år efter att metastaser har upptäckts. Men jag känner även till de som levt betydligt längre. 

Det kan ju även gå väldigt snabbt. 

I dagsläget är det nog bara att försöka ta till vara på de bra dagarna. Göra små mysiga saker tillsammans. 

• Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Två år) skrev 2024-01-09 12:27:47 följande:

Min personliga upplevelse är att flera har dött ungefär två år efter att metastaser har upptäckts. Men jag känner även till de som levt betydligt längre. 

Det kan ju även gå väldigt snabbt. 

I dagsläget är det nog bara att försöka ta till vara på de bra dagarna. Göra små mysiga saker tillsammans. 

Enligt min erfarenhet har personerna dött inom 9 månader om man fått metastaser.
  • EpicF
    Anonym (Tyvärr) skrev 2024-01-09 12:29:00 följande:
    Enligt min erfarenhet har personerna dött inom 9 månader om man fått metastaser.
    Beror var man får metastaser, vad för ursprungscancer man har, om man får cellgiftsbehandling för att minska bla smärtor (ka  ingå i palliativa behandling). 

Det går inte att svara exakt på hur länge man lever med metastaser. Vissa lever några månader och andra lever flera år mer kroppen full av cancer. 
  • Anonym (Olika)

Mn mor levde tio månader, min far tre år och min bror har levt i snart två år. 

• fornminne

Är det palliativ vård eller livsförlängande?

Min mamma har spridd cancer, men än så länge har den inte spritt sig till några livsviktiga organ. Hon får livsförlängande behandling. Cancern går inte att bota, men den går att hålla i schack, i bästa fall i många år.

Men det är omöjligt att säga om hon har ett år eller tio år kvar att leva. Allt beror på om behandlingen biter och / eller hur aggressiv cancern är. Hon mår ganska bra och hittills har det sett bra ut på kontrollerna, men det kan svänga fort.

• PH76
    Anonym (anonym) skrev 2024-01-09 12:01:25 följande:

Min närstående har fått beske om att livmordscancern spridit sig till tarmarna. Detta har därav gått över till palliativ vård fick vi veta idag, men läkarna kan ej säga något om livslängd eller så innan nästa undersökning på sjukhus som är om en månad.. 

Jag vet att söka tröst i ett forum är fel väg att gå. Men ni som varit med om liknande med era anhöriga, hur länge har de levt? Hur länge kan man leva med palliativ vård med tarmcancer? Jag ska skriva ner frågor ringa LAH om några dagar men vill veta personliga erfarenheter. Hon mår bra i övrigt, äter, är med osv. 

Det kan pågå ganska länge om man har tur/otur. För min far och hans hjärntumör så pågick det under 12 månader.
  • Anonym (Sara)
    fornminne skrev 2024-01-09 12:42:17 följande:

Är det palliativ vård eller livsförlängande?

Min mamma har spridd cancer, men än så länge har den inte spritt sig till några livsviktiga organ. Hon får livsförlängande behandling. Cancern går inte att bota, men den går att hålla i schack, i bästa fall i många år.

Men det är omöjligt att säga om hon har ett år eller tio år kvar att leva. Allt beror på om behandlingen biter och / eller hur aggressiv cancern är. Hon mår ganska bra och hittills har det sett bra ut på kontrollerna, men det kan svänga fort.

Det är nog nåt liknande min morbror har. Operationerna gjorde nog att vitala organen har klarat sig. Han har levt i över 10 år med spridd cancer, men man vet aldrig hur det kommer att utveckla sig.
  • fornminne

Precis, det finns de som lever i många år med cancer. Det kan också vara över på några veckor. Och allt däremellan. Palliativ kan också betyda lite olika saker. 

• EpicF
    fornminne skrev 2024-01-09 13:04:13 följande:

Precis, det finns de som lever i många år med cancer. Det kan också vara över på några veckor. Och allt däremellan. Palliativ kan också betyda lite olika saker. 

Palliativ vård/behandling betyder att man enbart ger syntom- och smärtlindring. Och inte botande behandling. Så nej, palliativ betyder inte olika saker. Däremot kan olika behandlingar ingå i den Pallitaiva vården. Man kan ex få både  cellegiftbehandling och kirurgi mot bla smärtor i den palliativa vården. 
  • fornminne

Jag menade gällande trolig livslängd. Men om det är palliativ och inte livsförlängande behandling TS anhöriga får, kan det tyvärr betyda att hon inte har så lång tid kvar. Men det finns de som lever i flera år med palliativ behandling. 

• Anonym (PV)
    EpicF skrev 2024-01-09 13:21:17 följande:
    Palliativ vård/behandling betyder att man enbart ger syntom- och smärtlindring. Och inte botande behandling. Så nej, palliativ betyder inte olika saker. Däremot kan olika behandlingar ingå i den Pallitaiva vården. Man kan ex få både  cellegiftbehandling och kirurgi mot bla smärtor i den palliativa vården. 
    Det betyder olika saker för olika sorters cancer. Det finns ju olika typer av behandlingar för exvis bröstcancer resp tjocktarmscancer mm.

Det är också olika hur länge man kan leva med palliativ vård. Cancer går mer och mer mot att bli en kronisk sjukdom för vissa cancerformer. Medan andra har en kortare horisont.

Ts, man kan även komma ihåg att när man googlar på olika tidsperspektiv så bygger det på forskning som genomförts för flera år sedan. Normalt sett går utvecklingen framåt och behandlingen blir bättre hela tiden, vilket ofta ger en ökad livslängd. 
  • OlgaElvira
    Anonym (anonym) skrev 2024-01-09 12:01:25 följande:

Beklagar din jobbiga situation. Jag vet, jag har varit där. För några år sedan avled min äldre bror i magcancer som  visade sig inte vara möjlig att operera bort. Han hade då reda fått en påse på magen, för att se om de kunde rädda honom på detta sätt. Han levde två månader efter att han valt palliativ vård. Det var och är fortfarande jobbigt, särskilt hans födelsedag, dödsdag, begravningsdag. Han hade ju funnits i hela mitt liv. Men jag kommer också ofta att tänka på roliga, dråpliga minnen, gånger vi bråkat som barn, när han skrämde mig med spökhistorier. Jag minns hans liv.
    Mitt råd, prata om ert liv tillsammans, plocka fram minnen.
  • EpicF

Anonym (PV): Tror inte förstod mitt i inlägg alls eftersom du mer eller mindre svarar goddag yxskaft. 

Palliativ vård är samma oavsett cancerform. Palliativ vård innebär att man enbart ger syntom- pch smärtlindring i olika former. Det är ingen behandling som botar eller är mening att bota. 

Och man kan leva länge med palliativ vård och obotlig cancer. Alla med obotlig cancer är i ett palliativ förlopp. Precis som alla med icke-botande sjukdomar är i ett palliativ förlopp.

Svar på tråden Hur länge leva med obotlig cancer?