Anonym (anonym) skrev 2024-01-09 12:01:25 följande:
Hur länge leva med obotlig cancer?
Min närstående har fått beske om att livmordscancern spridit sig till tarmarna. Detta har därav gått över till palliativ vård fick vi veta idag, men läkarna kan ej säga något om livslängd eller så innan nästa undersökning på sjukhus som är om en månad..
Jag vet att söka tröst i ett forum är fel väg att gå. Men ni som varit med om liknande med era anhöriga, hur länge har de levt? Hur länge kan man leva med palliativ vård med tarmcancer? Jag ska skriva ner frågor ringa LAH om några dagar men vill veta personliga erfarenheter. Hon mår bra i övrigt, äter, är med osv.
Beklagar din jobbiga situation. Jag vet, jag har varit där. För några år sedan avled min äldre bror i magcancer som visade sig inte vara möjlig att operera bort. Han hade då reda fått en påse på magen, för att se om de kunde rädda honom på detta sätt. Han levde två månader efter att han valt palliativ vård. Det var och är fortfarande jobbigt, särskilt hans födelsedag, dödsdag, begravningsdag. Han hade ju funnits i hela mitt liv. Men jag kommer också ofta att tänka på roliga, dråpliga minnen, gånger vi bråkat som barn, när han skrämde mig med spökhistorier. Jag minns hans liv.
Mitt råd, prata om ert liv tillsammans, plocka fram minnen.