• Anonym (Bitterkärring)

25 år som mamma

Hej,
    Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Blev mamma som väldigt ung och har vigt hela mitt vuxna liv till min familj, skaffat hög utbildning och krävande jobb för deras skull och stannat med samma pappa trots att vi inte är så lyckliga. Nu är barnen tonåringar och vuxna och pappan behöver stöd med mycket och är krävande. Barnen bor hemma ännu. Bara jag kör bil. Min arbetssituation är ohållbar och även där sitter jag ganska ensam på mycket kunskap och har ett stort ansvar. Jag är så trött på allting och känner ingen glädje längre. Orkar inte följa med på resor. Hatar personen jag har blivit. Har tappat alla intressen och alla kompisar på vägen. Mitt liv är ett berg av måsten. I familjen har jag fått stämpeln ?galen kärring? känns det som, vad jag än pratar om sablas det ner, om jag tittar på något eller läser något ska det kommenteras. Hatar tvätt och all tråkig matlagning, samma visa dag efter dag. Jag får släpa hem ton av mat som alla skyfflar i sig. Ibland vill jag bara flytta och låta alla ta hand om sig själva men då blir jag väl helt ensam. Jag är en hemsk människa som borde vara ensam i min bitterhet. 

• Svar på tråden 25 år som mamma
  • Anonym (Livet är kort)

Ursäkta om detta låter som en förenklad lösning men ffs flytta. Du är olycklig och verkar få noll respekt från din familj. Du är inte alls hemsk och bitter, du blir illa behandlad och därmed olycklig.

• Mrs Moneybags

Det är väl inte så konstigt att barnen bor hemma om de är tonåringar. Men det är ju inte långt kvar tills de kan flytta ut. Då blir det i alla fall lite lättare. 

Du låter inte så kär i din man däremot, honom kan du ju göra dig av med på en gång. Varför behöver han så mycket stöd? 

Lista dina måsten, så kan vi se om det finns några grejer du kan skippa eller lägga över på någon annan. Mat t ex. Om du bor i en större stad ska du inte behöva släpa, då är det bara att beställa på nätet. Gör en återkommande lista som levereras med jämna mellanrum. 

Städning kan du leja ut på någon annan. Det kanske det är värt? 

Res själv! Boka en helg på ett fint hotell någonstans och bara stick. De andra klarar sig. 

Boka in barnen på körlektioner.

• Jårdi

Det låter som att du bara har måsten i livet och inget att se fram emot, samt att det har varit så länge. Dags att prioritera dig själv nu, vad vill du i livet?

Svar på tråden 25 år som mamma