• Anonym (Varför?)

Detta med VAB

Om man har två barn och är föräldraledig för det yngsta.

Varför får inte den förälder som jobbar vabba för det äldsta barnet om den hemmavarande föräldern är föräldraledig för det yngsta?

Varför anses det som att den som är hemma per automatik kan ta hand om ett sjukt och ett mycket litet barn? Det lilla barnet behöver ju föräldern konstant med amning, kan ha kolik eller vägra ligga ensam alls, och likaså behöver det sjuka barnet en förälder på heltid. 

Man får ju inte vobba för att man ska kunna ansvara och ta hand/vårda det sjuka barnet fullt ut som vabbande. Det går ju intr heller med ett väldigt litet barn som kräver uppmärksamhet.

Undanber mig dryga svar, undrar mer om ett sakligt resonemang? Man får ju ändå bara ett visst antal VAB-dagar per år.

• Svar på tråden Detta med VAB
  • Jw83
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-12 01:52:00 följande:
    Och som sagt gäller min orkbrist nu när BARNEN ÄR SJUKA.  
    Så han kan omöjligt ta två barn samtidigt i några timmar per dygn?? Så du får duscha/äta/sova? Är han helt handlingsförlamad? Går ni båda och lägger er så tidigt men inte får mer sömn? Tar han äldsta barnet hela natten så borde du kunna sova mer mellan amningarna speciellt om ni går och lägger er så tidigt.
  • Anonym (Varför?)
    Jw83 skrev 2023-12-12 02:00:09 följande:
    Så han kan omöjligt ta två barn samtidigt i några timmar per dygn?? Så du får duscha/äta/sova? Är han helt handlingsförlamad? Går ni båda och lägger er så tidigt men inte får mer sömn? Tar han äldsta barnet hela natten så borde du kunna sova mer mellan amningarna speciellt om ni går och lägger er så tidigt.

Du är tydligen läsokunnig eller har ingen förståelse för hur det kan vara.

vi lägger oss så tidigt. Somnar 20. sen är det ju med sjukt barn att msn går upp ofta. Eller med en ammande bebis. 

3 h var en extrem natt men ofta är det bara väldigt upphackad sömn så jsg vaknar tröttmosig nu. Särskild nu då när min bebis kräks ned allt efter varje amning.

Varför är du så himla otrevlig??

• Jw83
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-12 05:28:09 följande:

Du är tydligen läsokunnig eller har ingen förståelse för hur det kan vara.

vi lägger oss så tidigt. Somnar 20. sen är det ju med sjukt barn att msn går upp ofta. Eller med en ammande bebis. 

3 h var en extrem natt men ofta är det bara väldigt upphackad sömn så jsg vaknar tröttmosig nu. Särskild nu då när min bebis kräks ned allt efter varje amning.

Varför är du så himla otrevlig??

Jag reagerar för att din man låter som en dålig pappa och make som inte kan avlösa dig mer. Jag har själv ca16 månader mellan mina barn och vet hur viktigt det är att man hjälps åt. Vi var lediga samtidigt första halvåret när tvåan kom. Det var för att min make ville få lika god relation med barnen som jag och han brydde sig om mig och barnen. Kan inte ens föreställa mig att vara med en man som inte ens kan ta hand om sina barn. Eller som också går och lägger sig vid 18.00 trots att han inte ammar hela natten. 

Hur gör du ensam hemma när tvåan är frisk? Är barnet inte mer aktiv då?
  • Anonym (Det är okej)

TS! Blir så beklämd av alla oempatiska svar du fått för det märks verkligen på dina inlägg hur pressad och slutkörd du är. Jag har varit där du är och vet du, det är okej att inte orka! Det är okej att inte vara en superpräktig familjelivsmamma som kan rodda bebisar och sjuka småbarn. Människor är olika, barn är olika, livssituationer är olika. Man har olika förutsättningar för att klara av påfrestningar i livet och det är HELT OKEJ ATT inte orka i din situation. Det önskade jag att någon sa till mig när jag var där du är. Och vet du vad mer jag önskar att någon sa? Gör det som krävs för att ni ska ta er igenom den här svåra tiden. Sjukskriv dig en vecka, då har pappan rätt att vara föräldraledig om bebisen är under 8 månader och ta vab om den är äldre. Den veckan hjälps ni åt och fokuserar på din återhämtning. Sen känner du efter och går till läkare som får sjukskriva dig ett par veckor till om det behövs. Du behöver hjälp. Du behöver stöd. Du behöver återhämtning. Gör inte som jag gjorde, kämpade på trots att det egentligen inte gick för vet du vad som hände? När jag hade lyckats hålla ihop mig hela föräldraledigheten så kollapsade jag totalt och nu två år senare är jag fortfarande så kämpar jag fortfarande med att komma tillbaka. Dina barn behöver en fungerande och hyfsat välmående mamma och du förtjänar att också att må bra, gör det som krävs för att du ska kunna göra det!

• Anonym (Dubbeldagar)
    Anonym (Det är okej) skrev 2023-12-12 09:39:06 följande:

TS! Blir så beklämd av alla oempatiska svar du fått för det märks verkligen på dina inlägg hur pressad och slutkörd du är. Jag har varit där du är och vet du, det är okej att inte orka! Det är okej att inte vara en superpräktig familjelivsmamma som kan rodda bebisar och sjuka småbarn. Människor är olika, barn är olika, livssituationer är olika. Man har olika förutsättningar för att klara av påfrestningar i livet och det är HELT OKEJ ATT inte orka i din situation. Det önskade jag att någon sa till mig när jag var där du är. Och vet du vad mer jag önskar att någon sa? Gör det som krävs för att ni ska ta er igenom den här svåra tiden. Sjukskriv dig en vecka, då har pappan rätt att vara föräldraledig om bebisen är under 8 månader och ta vab om den är äldre. Den veckan hjälps ni åt och fokuserar på din återhämtning. Sen känner du efter och går till läkare som får sjukskriva dig ett par veckor till om det behövs. Du behöver hjälp. Du behöver stöd. Du behöver återhämtning. Gör inte som jag gjorde, kämpade på trots att det egentligen inte gick för vet du vad som hände? När jag hade lyckats hålla ihop mig hela föräldraledigheten så kollapsade jag totalt och nu två år senare är jag fortfarande så kämpar jag fortfarande med att komma tillbaka. Dina barn behöver en fungerande och hyfsat välmående mamma och du förtjänar att också att må bra, gör det som krävs för att du ska kunna göra det!

Fast pappan kan ju ta ut dubbeldagar. De behöver inte fuska med systemet, de kan ta ut den ersättning som är tänkt när man vill vara hemma båda samtidigt. 
  • Anonym (Det är okej)
    Anonym (Dubbeldagar) skrev 2023-12-12 09:54:30 följande:
    Fast pappan kan ju ta ut dubbeldagar. De behöver inte fuska med systemet, de kan ta ut den ersättning som är tänkt när man vill vara hemma båda samtidigt. 
    Fast då har inte pappan rätten att vara hemma just nu från sin arbetsgivare utan ska anmäla minst två månader i förväg så det hjälper inte ts just nu när hon behöver. Om arbetsgivaren går med på det så går det såklart men av tidigare inlägg av TS att döma var de inte så tillmötesgående gällande det. Det är inte fusk att sjukanmäla sig för utmattning, det är att vara sjuk det med.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Det är okej) skrev 2023-12-12 09:39:06 följande:

Hjärta tack. Får tårar i ögonen. Sånt tack. Ligger på kvällarna och försöker planera kommande dag så barnen ska få det så bra jag bara kan, så jag är är verkligen trött. 

Fått så mkt råd om att låta det äldre barnet läsa eller leka, men mitt äldre är så energiskt. Leka kan vips bli barn som står och tränar hoppsnurrar i fåtöljen, trots att barnet 30 min innan suttit och hostat. Minsta energikänsla ger fullt ös.

Men tack för dina ord.
  • Anonym (Ss)

Om du är för trött just nu för att klara situationen så kan du sjukskriva dig och din man kan då vabba. 

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Ss) skrev 2023-12-12 18:07:23 följande:

Om du är för trött just nu för att klara situationen så kan du sjukskriva dig och din man kan då vabba. 

Jag är slut. Och sjukdomarna hemma bara fortsätter för barnen.

Men nu har det visat sig att min man inte heller vill. Eftersom jag ändå tar mig genom dagarna för barnens skull (om än så slut att jag gråter varje dag nu) så tycker han att jag klarar det och då är jobbet viktigt för honom. Så jag undrar ju lite över vad hans jobb egentligen sagt om möjligheter till dubbeldagar om man sökt sent och vad som är hans tankar om det.
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-14 06:19:41 följande:
    Jag är slut. Och sjukdomarna hemma bara fortsätter för barnen.

Men nu har det visat sig att min man inte heller vill. Eftersom jag ändå tar mig genom dagarna för barnens skull (om än så slut att jag gråter varje dag nu) så tycker han att jag klarar det och då är jobbet viktigt för honom. Så jag undrar ju lite över vad hans jobb egentligen sagt om möjligheter till dubbeldagar om man sökt sent och vad som är hans tankar om det.
    Det handlar inte om vad han vill. Är du så utsliten så ska du vara sjukskriven och han får ta över föräldraledigheten tills du är frisk nog arr vara föräldraledigheten. 

Gå till läkare och få sjukskrivning. Är det så att du blir sjukskriven så ska det inte vara några problem för honom att få igenom tillfällig föräldraledigheten för jobbet. 
  • Anonym (Varför?)
    EpicF skrev 2023-12-14 12:17:12 följande:
    Det handlar inte om vad han vill. Är du så utsliten så ska du vara sjukskriven och han får ta över föräldraledigheten tills du är frisk nog arr vara föräldraledigheten. 

Gå till läkare och få sjukskrivning. Är det så att du blir sjukskriven så ska det inte vara några problem för honom att få igenom tillfällig föräldraledigheten för jobbet. 
    Vad säger man då? Hej, jag är jättetrött av att ta hand om mina egna barn?

Men jag ÄR otroligt sliten. Energin är slut på en gång. Hade en väldigt tuff andra graviditet och förlossning så jag gick in i föräldraledigheten på minus, det har säkert spelat in. 
  • EpicF
    Anonym (Varför?) skrev 2023-12-14 15:46:16 följande:
    Vad säger man då? Hej, jag är jättetrött av att ta hand om mina egna barn?

Men jag ÄR otroligt sliten. Energin är slut på en gång. Hade en väldigt tuff andra graviditet och förlossning så jag gick in i föräldraledigheten på minus, det har säkert spelat in. 
    Du säger att du är utmattad, att du inte för sova, inte får hämta in dig och att energin är totalt drenerad. Det är omständigheterna med sjukdom och små barn som gjort att du är utmattad. Inte att du är "jättetrött av att ta hand om dina egna barn". Be också att få ta blodprover på bla järn och d-vitamin, då brist på dessa kan ge symtom som utmattad och tom för energi. Kan vara en kombination. 

Och din man måste steppa upp och ta sitt ansvar! Han kan inte säga att han inte vill.  
  • Anonym (Ss)

Precis som Epic f säger så behöver du sjukskriva dig. Och jag blir verkligen frustrerad över din mans inställning.
    Du kan ju själv sjukskriva dig en vecka utan läkarintyg och han vabba. Men då måste han ju liksom göra det också. Hans jobb har inget med att göra om du är sjuk. Han har all rätt i världen att vabba

• EpicF

Hade min sambo betett sig som din sambo så hade han åkt ut med huvudet före. 

• Krocko

Man får först sjukskriva sig själv i sju dagar innan någon läkare utfärdar sjukskrivning, så TS anmäl dig sjuk på försäkringskassan redan idag så får din man stanna hemma.
  • Krocko

Man får först sjukskriva sig själv i sju dagar innan någon läkare utfärdar sjukskrivning, så TS anmäl dig sjuk på försäkringskassan redan idag så får din man stanna hemma.
  • EpicF
    Krocko skrev 2023-12-15 10:35:18 följande:
    Det vet jag. Men eftersom hennes sambo beter sig dom han gör så är det förmodligen bättre att ts faktiskt får en sjukskrivning från läkaren med en gång. Då kanske hennes man fattar läget. 
  • Anonym (E)

Några välmenande tips.

1. Din man behöver steppa upp och förse dig med ett lagat mål mat varje dag, sen kan man leva på fil och mackor för övrigt.

2. Knodd som kravlar på bebis i sittern känner vi nog alla igen. För oss var lösningen att ha sittern på ett bord, i spjälsängen eller i en hage så att syskonet inte kunde komma åt. 

Svar på tråden Detta med VAB