• Anonym (16)

16 åring som inte vill till pappa.

Min dotter vill numer inte vara hos sin pappa mer än helger. Hennes pappa däremot anser att hon ska fortsätta som tidigare. Från förra året så gick han med på att hon skulle komma på onsdagen istället för måndag. En anledning till att han då tyckte det var ok var för att han då precis träffat en tjej. 

Iaf så igår så skulle hon ju då egentligen till pappa men hon ville stanna tills idag och hon skrev till honom om det. Vilket ju inte var populärt då han sen ringde till henne och var sur och påstod att det var jag som sagt till henne att hon skulle stanna en dag extra hos mig samt att hon själv inte har nåt att säga till om utan att det är han och jag som ska bestämma detta.  

Själv anser jag att jag kan inte tvinga henne till sin pappa när hon är såpass gammal och det är ju inte så att jag hindrar henne att träffa, vara hos honom. Dessutom så åkte hon ju faktiskt till honom idag som hon hade sagt till honom.

Han skrev både till mig och henne senare på kvällen och frågade när hon kom. Imorses frågade han varför hon inte kom igår. 

Dotter är arg och ledsen på sin pappa som inte kan lyssna eller förstå och inte låter henne få bestämma själv. Han säger dessutom till henne att det är min sida som ser till att hon inte vill vara hos honom. Så fort det är nåt som inte är som han vill så skyller han på andra eller så straffar han henne med att ta ifrån henne hennes saker etc. 

Sagt till dotter att prata med kurator i skolan. Pappa ser till att dotter mår dåligt utan att inse att han själv gör fel. 

• Svar på tråden 16 åring som inte vill till pappa.
  • Anonym
    Anonym (Stå på dig!) skrev 2023-11-12 21:17:29 följande:

Eftersom dotter är 16 så tycker jag att hon har rätt att bestämma själv, men att man kan kräva viss framförhållning, att man har ett upplägg tex varannan fredag till söndag hos pappa. Och vill hon göra undantag får hon kolla om det passar...

Jag tycker att pappan verkar väldigt självisk. Jag undrar vad som kan hända om du stöttar dottern att hon får bo hos dig mestadels...
    Vad han kan göra, för att han verkar ju se till att han får sin vilja igenom, det viktiga verkar ju inte vara att barnet mår bra. Så man förstår ju varför hon inte vill vara hos honom. Han föredrar ju uppenbarligen tvång framför att ha en relation där barnet faktiskt vill umgås med honom. 

Din dotter ska inte behöva må dåligt, ja tycker du ska ta striden o stå upp för att hon får bo hos dig mest.  Kolla upp vad du/ni kan få för stöd hos myndigheter o vilka rättigheter du /ni har om pappan tänker ställa till problem. 
    Fråga folk i närheten kanske finns folk med liknande erfarenhet som kan ge stöd o råd. Det är inget o skämmas över att man hamnat i en sån sits, utan det viktiga är att göra vad man kan för att förändra den. 

För hon är ju som sagt 16 år och behöver bli lyssnad på, hon är snart myndig.....
    Så stå på dig!! Du är den som bryr dig om hur dottern mår!! 

Pappan kan ingenting göra om dottern inte vill bo där. Det behöver ts inte fundera på. Han kan inte driva detta juridiskt på något sätt. En 16 åring bestämmer detta själv.
    Däremot verkat ts behöva stöd för att stå på sig och hävda dotterns vilja. Det är inte pappans vilja och behov som ska styra.
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2023-11-12 21:23:40 följande:
    TS har inga ekonomiska problem med att dottern bor hos henne. 

Båda föräldrarna är försörjningsskyldiga , spelar ingen roll var hon bor.

Försörjningsskyldigheten behöver inte lösas. Den är reglerad i lag. Föräldrar är försörjningsskyldiga till barnet gått ut gymnasiet (dock längst till 21 år)
    Och de har båda erbjudit försörjning. Löst.
    Det var du som tog upp försörjningsskyldigheten.

Jag föreslog TS att diskutera orsaker till de problem som finns, för att kunna lösa saker så smidigt som möjligt. Förstår inte vad du har emot mitt förslag.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2023-11-12 18:29:42 följande:
    Så har du frågat honom om det handlar om underhållet?
    Men varför ska ts fråga pappan om det handlar om underhållet?
    Det spelar ju ingen roll. 
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2023-11-12 21:38:59 följande:
    Men varför ska ts fråga pappan om det handlar om underhållet?
    Det spelar ju ingen roll. 
    Jag har redan svarat på det.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2023-11-12 21:43:50 följande:
    Jag har redan svarat på det.
    Dina svar övertygade inte
  • Anonym

Dottern har sagt att hon inte vill bo varannan vecka. I Sverige har en 16 åring rätt att själv bestämma. 

TS stå på dig. Hävda din dotters vilja. 

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2023-11-12 21:46:07 följande:
    Dina svar övertygade inte
    Det är ju ditt problem. Att fråga mig igen kommer ju inte hjälpa dig.
  • Anonym (Hm)
    Tow2Mater skrev 2023-11-12 20:37:07 följande:
    Pappan erbjuder ju då dottern at bo heltid hos honom. Problem solved.
    Dottern vill ju inte bo hos honom
  • Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2023-11-12 21:27:20 följande:
    Pappan kan ingenting göra om dottern inte vill bo där. Det behöver ts inte fundera på. Han kan inte driva detta juridiskt på något sätt. En 16 åring bestämmer detta själv.
    Däremot verkat ts behöva stöd för att stå på sig och hävda dotterns vilja. Det är inte pappans vilja och behov som ska styra.
    Håller med
  • Tow2Mater
    Anonym (Hm) skrev 2023-11-12 22:08:39 följande:
    Dottern vill ju inte bo hos honom
    Jag vet. Prova läs alla inläggen vetja.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2023-11-12 21:35:25 följande:
    Och de har båda erbjudit försörjning. Löst.
    Det var du som tog upp försörjningsskyldigheten.

Jag föreslog TS att diskutera orsaker till de problem som finns, för att kunna lösa saker så smidigt som möjligt. Förstår inte vad du har emot mitt förslag.
    Tow2Mater skrev 2023-11-12 21:52:42 följande:

Det är ju du som frågar mig. Det senaste var "jag förstår inte vad du har emot mitt förslag?". Därför svarade jag när du frågade.

TS har inte frågat hur hon ska lösa försörjningen, inte heller skriver hon att pappan tagit upp detta problem. Så jag förstår inte varför ts ska fråga pappan det, när ts inte ens nämner att det är ett problem. När de har så mycket andra problem, varför ska ts kasta in en fråga som hon inte behöver någon lösning på?
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2023-11-12 22:31:43 följande:

Det är ju du som frågar mig. Det senaste var "jag förstår inte vad du har emot mitt förslag?". Därför svarade jag när du frågade.

TS har inte frågat hur hon ska lösa försörjningen, inte heller skriver hon att pappan tagit upp detta problem. Så jag förstår inte varför ts ska fråga pappan det, när ts inte ens nämner att det är ett problem. När de har så mycket andra problem, varför ska ts kasta in en fråga som hon inte behöver någon lösning på?
    Som jag redan sagt, att första problemet man vill lösa är A och O om man vill hitta en bra lösning. Jag tror underhållsfrågan (inte försörjningen) är del av problemet de har. Därför frågar jag TS om det.
  • Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2023-11-12 22:31:43 följande:

+1
  • DVQ
    Tow2Mater skrev 2023-11-12 22:42:05 följande:
    Som jag redan sagt, att första problemet man vill lösa är A och O om man vill hitta en bra lösning. Jag tror underhållsfrågan (inte försörjningen) är del av problemet de har. Därför frågar jag TS om det.
    Men hur ska den lösas?

Om 16-åringen bor lika mycket hos båda föräldrar betalar ingen underhåll, förutsatt att de har någorlunda liknande inkomster och livssituation.

Om 16-åringen bor mest hos ena föräldern betalar den andra föräldern någon form av underhåll. 

Det är ett faktum. OM det är en del av problemet kommer det inte att lösas genom att ts frågar pappan om det. 
  • Tow2Mater
    DVQ skrev 2023-11-12 23:12:08 följande:
    Men hur ska den lösas?

Om 16-åringen bor lika mycket hos båda föräldrar betalar ingen underhåll, förutsatt att de har någorlunda liknande inkomster och livssituation.

Om 16-åringen bor mest hos ena föräldern betalar den andra föräldern någon form av underhåll. 

Det är ett faktum. OM det är en del av problemet kommer det inte att lösas genom att ts frågar pappan om det. 
    Det kan finnas många olika sorts losningar. Dessutom ser du nu bara till den praktiska biten, det finns även en känslomassig bit relaterat till att betala underhåll som kan vara bra att forsta i beaktande av losningar.

Om 16-åringen bor mest hos ena föräldern kan den andra föräldern betala någon form av underhåll. Men man kan även låta bli om man är overens om det. Man kan kanske betala direkt till barnet istället som i sin tur står for kostnader hos boendeforäldern. Man kan diskutera summan och vad den ska gå till. Kanske den som ska betala är mer ok om den ser att summan inte går till den där hästen som mamman rider, utan kan gå till ett nytt fast abonemang for mobiltelefonen, som barnet annars hela tiden begär mer pengar till så det verkar som en aldrig sinande brunn som boendeforäldren aldrig bidrar till, Etc. Allt beror ju på hur deras situation ser ut. Om pappan har stor inkomst kanske han t o m kan tänka sig betala mera i underhåll om han forstår vart pengarna skulle gå.

Kanske det i grunden handlar om hur mamman bränner pengar på egna saker och ett underhåll inte skulle gynna barnet utan mest gynna henne. Kanske man därfor gärna tar storre del av alla kostnader om barnet bor hos en, än att skicka pengar till mamman. Etc.  Det kan vara del av den känslomässiga biten som underhållsbetalande forälder.

Och om underhållsfrågan inte alls är del av problemet kan det ju vara bra att få veta det. Men av hans beteende så gissar jag det är del av problemet. Men jag kan ju ha fel. TS har inte svarat.
  • Anonym (16)

Nä, det handlar inte om pengar för att pappan är emot att dotter vill bo mer hos mig än honom. Handlar om att han tycker att man ska dela på barnen och eftersom de alltid stått skrivna hos mig så tycker han inte det är mer än rättvist Isf att dottern nu flyttar hem till honom på heltid om hon inte fortsätter som det han bestämt. 

Han tror inte på att det är hon själv som inte vill bo hos honom utan att det är andra som påverkar Och säger att hon inte får bo hos honom.Sen anser han ju att så länge hon inte är myndig så får hon inte bestämma själv utan det är vi föräldrar. Fast hans vilja är alltid och har alltid varit den rätta om vi inte tyckt och tänkt lika. 

Nu är vi ju där då vi tycker och tänker olika. I detta fall så är det ju självklart att dotterns vilja går före hans men som sagt så tänker han inte alls så.

Svar på tråden 16 åring som inte vill till pappa.