• Anonym (Mamman)

Hur svarar man folk som lobbar för barn #3?

Hur skulle ni svarat?

Jag och mannen har två killar på 1 och 3 år. Det har varit några kämpiga år eftersom ettan var extremt närhetstörstande och aldrig gått att sätta ned. Med två små tätt hamnar ju saker lätt också i överlevnadsmode. Nu börjar vi dock se ljuset, ettan är så pass stor att han går att prata med och kan hitta på saker och syskonen börjar så smått iaf förstå att den andre finns. 

Men. Jag är 41, snart 42 och nu kommer alla kommentarer om att ?ska vi inte försöka på en tjej innan det är för sent?? ?Det vore väl trevligt med en dotter för dig? ?du kommer ångra dig om du inte försöker? och varianter på det.

Vi har boende och bil och ekonomi för två barn utan problem. Tre skulle kanske gå men vi skulle få göra om allt hemma. Plus då som sagt att vi är slitna efter småbarnsår och äntligen börjar så smått se hur en framtid kommer bli som familj.

Men hur svarar man bäst för att få folk att hålla mun? 

Visst hade jag nån gång en tanke om att en dotter vore kul, men jag älskar mina grabbar och den nivå på familj vi har nu. Och jag längtar verkligen efter en tid där vi kan komma ur vaknätter och små-små barn och få tillbaka lite fler rutiner och så igen. Två täta graviditeter har ju också satt spår på min kropp och eftersom jag inte är 24 längre behöver jag realistiskt börja stärka den igen så den kommer hålla långsiktigt. Så jag känner att min tanke om att en dotter också vore kul faktiskt inte väger så tungt mot att jag vill må bra både fysiskt och psykiskt med.

Mannen känner samma - visst hade det varit kul att få uppfostra barn av olika kön men två är vad han orkar och han känner att han vill kunna vara en bra pappa med energi. Han älskar ju också våra pojkar för de de är.

Men hur får man tyst på folk, tips på bra kommentarer?

• Svar på tråden Hur svarar man folk som lobbar för barn #3?
  • LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2023-06-27 13:07:53 följande:
    Haha, kanske tar det svaret rätt av. Jag är också ingen bebismänniska; jag älskar barn men jag är helt klart en bättre småbarns- än bebisförälder. Tycker det är superkul att leka med barn och höra deras härliga tankar om saker, men små bebisar är jag mest rädd att missförstå, ungefär.
    Sno på bara .-D 

Man brukar ju säga att det inte finns några dumma frågor men det är en sanning med gigantisk modifikation. Oftast fungerar det med att svara med dräpande humor men ibland var jag på sjukt dåligt humör när den frågan kom så då var jag brutalt ärlig istället. Hade två missfall innan jag till slut fick levande barn så när någon ställde just den frågan om en trea och en tjej så kunde svaret även bli "nä, jag vill inte riskera ytterligare ett missfall". Då jävlar blev det tyst på dåren som ställde frågor den inte hade med att göra.
  • Anonym (Mamman)
    nonameleft skrev 2023-06-27 12:58:14 följande:

Man blir ju sa less pa folk som ska lägga sig i andras barnaalstrande. Oförskämt är det!

Du är inte skyldig nagon att ens svara pa dessa fragor sa om du vill kan du bara byta samtalsämne. 

Annars:

-Ska ni inte skaffa en flicka ocksa?

Förslag pa svar:
    -Tack för intresset men det är faktiskt var ensak.
    -Vi vill inte bidra mer än nödvändigt till klimatkrisen
    -Nej, men vi funderar pa att byta bil
    -Nej, det kostar sa mycket med mensskydd och hudvard till tonarstjejer sa det blir billigare med bara killar

De kommer garanterat lägga ner tjatet

Tack för förslag!

Det humoristiska är ju att folk föreslår det som att det bara är att beställa ett barn till av ert visst kön till en viss månad. Sjukt.

Och att ingen tänker på att tre täta graviditeter när man är runt 40 ändå kan vara en rätt påfrestande sak för kroppen. Redan graviditet 2 var tyngre och slet märkbart mer, och jag känner ju också att jag gärna kan ha en funktionell kropp till jag är 65-70 iaf. Vill orka vara mamma med nu när de är små.
  • Anonym (Mamman)
    LFF skrev 2023-06-27 13:11:06 följande:
    Sno på bara .-D 

Man brukar ju säga att det inte finns några dumma frågor men det är en sanning med gigantisk modifikation. Oftast fungerar det med att svara med dräpande humor men ibland var jag på sjukt dåligt humör när den frågan kom så då var jag brutalt ärlig istället. Hade två missfall innan jag till slut fick levande barn så när någon ställde just den frågan om en trea och en tjej så kunde svaret även bli "nä, jag vill inte riskera ytterligare ett missfall". Då jävlar blev det tyst på dåren som ställde frågor den inte hade med att göra.
    Ja, jag har också haft två missfall, och de slet psykiskt en hel del på mig, och krasst sett är ju inte risken för fler lägre.

Och ja detta med dumma frågor är verkligen diskutabelt ibland. 
  • Agda90

Jag hade "tur" och fick en av varje. Men innan 1:an kom det så mycket tjat från min mamma om hur kul det hade varit med ett barnbarn och om vi inte skulle skaffa barn osv osv. När dottern var runt året började tjatet om nummer 2. 
    Tyvärr valde jag att ignorerar hennes tjat. Men när sonen föddes då upphörde tjatet för nu hade vi "en av varje"

Jag känner som så att om någon tjatar om och om igen om barn så kan du sätta ner foten på skarpen och bara säga "nu räcker det. Det är sista gången du tar upp detta". Visa klart och tydligt att det inte är öppet för diskussion. Du behöver inte vara artig eller snäll eller omtänksam eller taktisk. De som tjatar har ju ingen respekt för er. Hade de haft det hade de hållt klaffen!

Om det är någon som tar upp ämnet för första gången se då till att det blir sista gången också. "det blir inte fler barn och jag skulle uppskatta om du inte ställde den frågan igen". 

Man behöver inte vara "lagom" hela tiden och svara så himla korrekt på allt. De kliver rejält över gränsen som tjatar om fler barn du har all rätt i världen att väldigt bestämt knuffa tillbaka dem på rätt sida. Du har inga skyldigheter att behandla dessa människor med silkesvantar! Det kan vara den helige påven själv som tjatar som du har rätt att sätta på plats rejält!
    Din kropp, ditt beslut!

• Anonym (+++)

Jag har svårt att se varför man ska försöka bemöta det, eller ens svara humoristiskt (även om flera av förslagen i tråden är kul Glad).

Jag var i samma sits när vi hade 2 små barn av samma kön. Jag ignorerade det bara, typ bytte ämne om någon sa något, som om jag inte hade hört. 

Blir man riktigt irriterad på någon kan man väl dräpa till med "och det är din business för att????" 

• Anonym (Sätt punkt)

Folk är så otroligt fräcka som ens kommenterar en sån sak...

Det enda rätta att säga är väl "vi är nöjda med två barn". Det är dessutom klokt och ansvarsfullt av er att stanna vid två om ni inser att tre vore en för stor påfrestning för ekonomin, få tiden att räcka etc.

Folk som tycker att man måste "försöka" få barn av bägge kön är knäppa och det får stå för dem. Hur skulle det ens gå till förresten? Ska man fortsätta tills man fått ett barn av motsatt kön, även om det så innebär 9 barn på vägen? Låter ju som ett sjukt samlarbeteende mer än något annat.

Säg att ni är nöjda som det är och lägg ingen mer energi på dessa personer.

• OlgaElvira

Allas vår Magdalena Ribbing hade bra förslag på svar.
    ? tack för ditt stora intresse för mig, men nu räcker det, det är min privatsak, du behöver inte alls bry dig om det?. Svara med glatt tonfall och soligt leende, lika varje gång. Lycka till..

• Anonym (Mamman)
    Anonym (Sätt punkt) skrev 2023-06-27 14:09:21 följande:

Folk är så otroligt fräcka som ens kommenterar en sån sak...

Det enda rätta att säga är väl "vi är nöjda med två barn". Det är dessutom klokt och ansvarsfullt av er att stanna vid två om ni inser att tre vore en för stor påfrestning för ekonomin, få tiden att räcka etc.

Folk som tycker att man måste "försöka" få barn av bägge kön är knäppa och det får stå för dem. Hur skulle det ens gå till förresten? Ska man fortsätta tills man fått ett barn av motsatt kön, även om det så innebär 9 barn på vägen? Låter ju som ett sjukt samlarbeteende mer än något annat.

Säg att ni är nöjda som det är och lägg ingen mer energi på dessa personer.

Vi känner ju rätt tydligt att orken och ekonomin finns för två men är osäkert med tre. Och vi vill verkligen känna att tiden finns. Ett tredje barn skulle gå, men skulle kräva bilbyte, husombyggnad och att gå ned i arbetstid. Plus en rätt tät graviditet till för min del istället för att börja återställa kroppen.  

Som sagt, visst hade det väl varit intressant att uppfostra ett av varje. Men skälet att vi skaffade barn var aldrig könet, och skälet att skaffa fler än ett var att de skulle få ha syskon med sig i livet.

Det kommer bli rätt skönt  på det viset att faktiskt vara för gammal för ett tredje, så folk slutar lägga sig i.
  • Anonym (Mamman)
    OlgaElvira skrev 2023-06-27 15:06:26 följande:

Allas vår Magdalena Ribbing hade bra förslag på svar.
    ? tack för ditt stora intresse för mig, men nu räcker det, det är min privatsak, du behöver inte alls bry dig om det?. Svara med glatt tonfall och soligt leende, lika varje gång. Lycka till..

Åh underbart, den ska jag testa nån gång.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (+++) skrev 2023-06-27 14:01:15 följande:

Jag har svårt att se varför man ska försöka bemöta det, eller ens svara humoristiskt (även om flera av förslagen i tråden är kul  // Glad).

Jag var i samma sits när vi hade 2 små barn av samma kön. Jag ignorerade det bara, typ bytte ämne om någon sa något, som om jag inte hade hört. 

Blir man riktigt irriterad på någon kan man väl dräpa till med "och det är din business för att????" 

Mest för att ha någon bra comeback på lager känner jag nog. 
  • Anonym (Evilina)

"Vi sastar på kvalitet, snarare än kvantitet."

• Anonym (Ui)

"- Varför skulle vi göra det menar du?" / "- Varför skulle vi behöva en dotter?"

Eller så säger du helt enkelt bara till dem att hålla mun. 

• GGN

En bekant brukade svara "- Tänk på att det finns de som inte kan få (fler) barn." Då brukade folk tystna. 

Svar på tråden Hur svarar man folk som lobbar för barn #3?