Hur svarar man folk som lobbar för barn #3?
Hur skulle ni svarat?
Jag och mannen har två killar på 1 och 3 år. Det har varit några kämpiga år eftersom ettan var extremt närhetstörstande och aldrig gått att sätta ned. Med två små tätt hamnar ju saker lätt också i överlevnadsmode. Nu börjar vi dock se ljuset, ettan är så pass stor att han går att prata med och kan hitta på saker och syskonen börjar så smått iaf förstå att den andre finns.
Men. Jag är 41, snart 42 och nu kommer alla kommentarer om att ?ska vi inte försöka på en tjej innan det är för sent?? ?Det vore väl trevligt med en dotter för dig? ?du kommer ångra dig om du inte försöker? och varianter på det.
Vi har boende och bil och ekonomi för två barn utan problem. Tre skulle kanske gå men vi skulle få göra om allt hemma. Plus då som sagt att vi är slitna efter småbarnsår och äntligen börjar så smått se hur en framtid kommer bli som familj.
Men hur svarar man bäst för att få folk att hålla mun?
Visst hade jag nån gång en tanke om att en dotter vore kul, men jag älskar mina grabbar och den nivå på familj vi har nu. Och jag längtar verkligen efter en tid där vi kan komma ur vaknätter och små-små barn och få tillbaka lite fler rutiner och så igen. Två täta graviditeter har ju också satt spår på min kropp och eftersom jag inte är 24 längre behöver jag realistiskt börja stärka den igen så den kommer hålla långsiktigt. Så jag känner att min tanke om att en dotter också vore kul faktiskt inte väger så tungt mot att jag vill må bra både fysiskt och psykiskt med.
Mannen känner samma - visst hade det varit kul att få uppfostra barn av olika kön men två är vad han orkar och han känner att han vill kunna vara en bra pappa med energi. Han älskar ju också våra pojkar för de de är.
Men hur får man tyst på folk, tips på bra kommentarer?