• Anonym (Mamman)

15-åring - sova eller väckas?

Vad tycker ni är rätt, låta 15-åringen sova så länge hen vill en helgmorgon eller väckas för familjefrukost? Mobil eller inte på rummet? 
    Min 15-åring får både sova hur länge hem vill och ha mobil. Men efter en diskussion med vänner blev jag förvånad hur de såg på sin 15-åring gällande sovtider/sömn och mobiler. Så vad gäller i era familjer? 

• Svar på tråden 15-åring - sova eller väckas?
  • Anonym (Hej)

När äter ni familjefrukost? Är det kl 8 så hade jagvlåtit sova, är det mer brunch vid 11 så hade jag väckt. 
    Aboslut mobil på rummet. 
    Vi har visserligen en 16 åring men han brukar jag börja försöka väcka runt 10-11. Lunch o middag ska han äta med oss. 

• Anotherone

Fredag- lördag kan man få ha mobilen på rummet förutsatt att det inte är träning eller cup eller något som kräver att vi är uppe tidigt. Då måste man i säng som vilken skoldag som helst.
    Vardag kvällar är det annars mobil-och skärmfritt från 22. Alla mobiler förvaras i hallen (gäller även oss föräldrar). 
    På helgerna så har vi haft som regel att äldsta sonen får sova längre, han kan ha suttit och spelat till 01 eller kollat på film. Eller om han har någon som sover över. Men vi kollar ju av då och då så att de lever där inne
    Påminner om att äta frukost, gå ut och få lite dagsljus osv. 

• Anonym (Ladybug)

Jag hade inte väckt om det inte är ett problem, alltså att ni har aktiviteter eller annat som missas. Ingen mobil under natten, det bara stör. (Som lärare träffar jag MÅNGA elever som har problem med koncentration och sömn, och när man gräver i saken är det ofta en mobil som håller dem vakna).

• Spucks

Dottern fick inte ha mobilen på rummet under natten. Sova fick/får hon så länge hon vill .... teoretisk. Praktisk har hon en 12,5 år yngre lillebror och vi bor i en trea.

• Anonym (Kvinna..)

Jag tycker du gör helt rätt och tycker det de andra säger med att väcka och mobilförbud låter vansinnigt. 

• Anonym (Erna)

Så länge dygnsrytmen inte blir rubbad så kan de få sova. Men forskning visar att väldigt många ungdomar sover alldeles för lite i veckorna och att det är därför är så trötta på helgerna.

tonåringar behöver mycket sömn, men det löser man inte bäst genom att låta dem vrida på dygnet varje helg (gäller ju vuxna också). Steg ett är att se till att tonåringen sover tillräckligt på vardagsnätterna. 9 - 10 timmar per natt är det rekommenderade. 

MEN, mina barn är inte i tonåren än och jag vet att detta är lättare sagt än gjort. Men det är iaf vad jag kommer att sträva efter. 

• Annica71

Mår han/hon bra så är det väl inga problem att få sova och ha mobilen men det kan påverka den psykiska hälsan.

Vid psykisk ohälsa så är sömnen det första de tittar på.

• Anonym (får)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-06-08 23:00:50 följande:

Vad tycker ni är rätt, låta 15-åringen sova så länge hen vill en helgmorgon eller väckas för familjefrukost? Mobil eller inte på rummet? 
    Min 15-åring får både sova hur länge hem vill och ha mobil. Men efter en diskussion med vänner blev jag förvånad hur de såg på sin 15-åring gällande sovtider/sömn och mobiler. Så vad gäller i era familjer? 

Får sova så länge de vill (fast framåt 11-12 så är vi inte så tysta längre, så de kan väckas av dammsugning utanför rummet eller så). 

Får också ha mobilen på rummet. Alfrid haft några problem med det eller att de inte sköter sömn och uppgång under skoldagar, så de får sköta det själva. Om de hade skött det sämre hade jag kanske gjort annorlunda. 

Även resten av familjen får sova så länge de vill och kan på lediga dagar. 
  • Anonym (får)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-06-08 23:00:50 följande:

Just det, familjefrukost skulle jag aldrig tvinga på mina tonåringar. Vi äter bara frukost tillsammans på typ födelsedagar, annars äter man vad man vill, när man vill och vart man vill. 
  • Anotherone
    Anonym (Erna) skrev 2023-06-09 08:01:40 följande:

Så länge dygnsrytmen inte blir rubbad så kan de få sova. Men forskning visar att väldigt många ungdomar sover alldeles för lite i veckorna och att det är därför är så trötta på helgerna.

tonåringar behöver mycket sömn, men det löser man inte bäst genom att låta dem vrida på dygnet varje helg (gäller ju vuxna också). Steg ett är att se till att tonåringen sover tillräckligt på vardagsnätterna. 9 - 10 timmar per natt är det rekommenderade. 

MEN, mina barn är inte i tonåren än och jag vet att detta är lättare sagt än gjort. Men det är iaf vad jag kommer att sträva efter. 

Det ÄR lättare sagt än gjort mellan varven. Men det är som du säger att forskning visar att många sover för lite och de säger själva att mobiltelefonerna är en av orsakerna. De kan helt enkelt inte koppla av och lägga dem ifrån sig så det behöver man hjälpa dem med. Gärna genom att själv föregå med gott exempel.

Vrida på dygnet kan vi tillåta vid lov men inte för "vanliga helger". Det funkar i varje fall inte för min äldsta son att vara uppe till 2-3 två nätter och sen komma i säng ordentligt på söndagskvällen. 
  • Kvittning

Jag brukar knacka på dörren när jag lagar lunch (vilket jag gör rätt tidigt, strax efter 11) och fråga om hon också vill ha. Ibland är hon redan vaken, ibland blir hon väckt och går upp och ibland blir hon väckt och somnar om.

Så länge hon utan problem tar sig till skolan i veckorna så lägger jag mig inte i varken läggtider någon dag i veckan eller morgonvanorna på helgerna.

Svar på tråden 15-åring - sova eller väckas?