• Anonym (orolig mamma)

Min 13 åriga dotter blir utfryst

Ikväll när min dotter skickade och frågade en klasskompis om hon fick vara med dom när dom var ute...3 tjejer och 2 pojkar från klassen. Då fick dottern som svar att de ville vara själva. VA??? VAd är det som händer med dagens ungdomar???? Det har hänt förut också. Min dotter har ingen skillnad med vem hon umgås med! Hon är för snäll, säger bara ok. Vill inte säga emot, orkar inte käfta/bråka..En gång i vintras va en kompis sur på henne för att hon var för snäll!!!! 

Vet snart inte vart jag ska vända mig. Kan skolan hjälpa med det som händer utanför skolan? Dottern vill inte att jag tar kontakt med kompisars föräldrar. Hon är rädd att dom ska reta henne sen, eller bli sur på henne!!!

Hon börjar i 7 an i höst, får hon problem med kompisskapet då.....

Snälla hjälp mig! 

• Svar på tråden Min 13 åriga dotter blir utfryst
  • Anonym (S)
    Anonym (Inte ok) skrev 2023-05-13 13:56:11 följande:

Inte ok. De är alltså fem från klassen som inte tar med en sjätte?

Jag blir faktiskt lite upprörd över att personer skriver en sådan person "är inte så attraktiv att umgås med" som om att det är individs egna fel att andra inte vill umgås med den. Eller att vuxna är "mer falska och hittar på bortförklaringar för att slippa umgås med någon".

Säg att vi är några på jobbet som ska ta en after work. Det är ju självklart att vi då frågar alla i gruppen - även om det tidigare fanns en person som jag och flera andra inte gärna umgås med. Dessutom, efter att ha umgåtts med den personen många gånger så har han ändrats i sitt beteende och kommit in mycket bättre i gruppen. 

Jag är medlem i en förening där det finns några personer som är minst sagt speciella. Om vi är några därifrån som ska göra något tillsammans skickar vi ändå en förfrågan till alla. Allt för att ingen ska känna sig utanför. Visst, ibland kan det vara begränsat antal, men då är det lika för alla.

Är någon en riktig skitstövel får den ändå vara med. Fortsätter den vara en skitstövel får man ta ett allvarligt samtal med den personen. Men aldrig straffa ut någon innan man ens gett personen en chans.

Fy f-n för att frysa ut någon. Det är ju ren medmänsklighet att ta med andra från den gruppen man tillhör. Oavsett om det är från en klass, arbetsgrupp, förening eller kompisgäng.

Fast nu var det inte hela klassen eller en hel förening som gjorde något, utan enbart några få. Inte "den enda i klassen som inte blev bjuden på kalaset".
  • Anonym (Inte ok)
    Anonym (S) skrev 2023-05-14 00:10:30 följande:
    Fast nu var det inte hela klassen eller en hel förening som gjorde något, utan enbart några få. Inte "den enda i klassen som inte blev bjuden på kalaset".
    Förstod att det skulle komma en sådan kommentar för att jag inte tog exempel med färre personer.

Går vi ut ett gäng på 4-5 personer och en till frågar om den kan hänga med är det självklart att säga ja. Det är så fruktansvärt dålig stil att lämna någon utanför gruppen.
  • Anonym (K)
    Anonym (Inte ok) skrev 2023-05-14 02:30:02 följande:
    Förstod att det skulle komma en sådan kommentar för att jag inte tog exempel med färre personer.

Går vi ut ett gäng på 4-5 personer och en till frågar om den kan hänga med är det självklart att säga ja. Det är så fruktansvärt dålig stil att lämna någon utanför gruppen.
    Alltså vi pratar om 13 åringar här. De tänker inte på andras känslor. Det vet de flesta som gått i skolan. Människor är onda, speciellt barn och tonåringar. vi är flockdjur och därför uppstår grupperingar. Sedan har vi mer mer eller mindre av empati, de flesta har mindre. 
  • EZmode
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-05-12 22:11:32 följande:

Ikväll när min dotter skickade och frågade en klasskompis om hon fick vara med dom när dom var ute...3 tjejer och 2 pojkar från klassen. Då fick dottern som svar att de ville vara själva. VA??? VAd är det som händer med dagens ungdomar???? Det har hänt förut också. Min dotter har ingen skillnad med vem hon umgås med! Hon är för snäll, säger bara ok. Vill inte säga emot, orkar inte käfta/bråka..En gång i vintras va en kompis sur på henne för att hon var för snäll!!!! 

Vet snart inte vart jag ska vända mig. Kan skolan hjälpa med det som händer utanför skolan? Dottern vill inte att jag tar kontakt med kompisars föräldrar. Hon är rädd att dom ska reta henne sen, eller bli sur på henne!!!

Snälla hjälp mig! 

Lugna ner dig... 

Vad tänker tjejer på i den åldern? Jo killar... 
    Så Tjejerna vill väl försöka ragga på killarna och då vill dom inte att din dotter ska vara med. Förmodligen för att de inte har samma intressen alls.. 

Och har hon inte det intresset att sminka upp sig och fåna sig bland killar så är det förmodligen bättre att hon inte råkar vara med... 

Det du bevittnar, det är typ småtjejers narcissism.. Där dom håller på att leka om vilka som är populära och vilka som inte är det.. 

Och helst av allt borde du inte vilja, att hon ska bli lämnad ensam i ett rum själv med det där..

Se det som ett tillfälle där du kan uppmuntra din dotter till att träffa massa nya.. Eller kanske börja sminka sig och köpa nya kläder till henne så att hon får vara med när alla andra försöker leka "populär"..
  • EZmode

utskälld för att hon är för "snäll"...

Det var dom snälla och bra flickorna som gifte sig tidigt med någon när jag gick i skolan iaf.. 

De som skulle vara onda, de har fortfarande problem med att hitta någon "bra" pojkvän, blir ofta utnyttjade eller utnyttjar aktivt andra och kommer förmodligen sedan dö som singlar. 

• Anonym (Randi)

Jag förstår att det gör ont att se. Försök hjälp din dotter att hitta nya vänner. Finns sommarlovsaktiviteter för ungdomar? En fritidsaktivitet där hon kan träffa andra? 

Klura lite på varför kompisen blev sur för att hon är för snäll. Kan det vara så att hon har så svårt att säga nej att andra blir lidande? Men kom också ihåg att barn i den åldern kan vara fruktansvärt elaka. Det kan vara så att ett barn med pondus får för sig att frysa ut någon så följer de andra efter. 

Om det fortsätter hade jag pratat med läraren och frågat om de ser samma beteende bland barnen där. Om lärarna är observanta kan de se sånt och gripa in. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Liv)

Sånt här tycker jag är svårt. Jag hade också blivit bekymrad om min dotter inte gick vara med, men jag tänker att det lite beror på situationen. Är detta de kompisar din dotter brukar hänga med? Om ja, då hade jag tyckt det var taskigt. Om nej, de är klasskompisar men brukar inte umgås på fritiden, nja, då kanske det inte är så konstigt om de säger nej, även om det skär i hjärtat som mamma. Dock tycker jag att ju större grupp desto mindre anledning att säga nej. 
    Och ibland är det en förbannelse att vara för snäll, tro mig, det var jag också under uppväxten. Jag tror vissa såg mig som tråkig, menlös och en dörrmatta, och därmed var jag bara bra att ha i vissa situationer, men inte annars. Försöker lära min egen dotter att sätta gränser, stå upp för sig själv. Man är inte otrevlig för det. 

• Anonym (Hin håle)

Då jsg fick mitt förra mess raderat så omformulerar jag mig. 
    TS barn och förmodligen hennes vänner är 13 år, du är vuxen och där är skillnad i mognad. 

Så FL, okej med den formuleringen?????
  • Anonym (Jisses)
    Anonym (Inte ok) skrev 2023-05-13 13:56:11 följande:

Inte ok. De är alltså fem från klassen som inte tar med en sjätte?

Jag blir faktiskt lite upprörd över att personer skriver en sådan person "är inte så attraktiv att umgås med" som om att det är individs egna fel att andra inte vill umgås med den. Eller att vuxna är "mer falska och hittar på bortförklaringar för att slippa umgås med någon".

Säg att vi är några på jobbet som ska ta en after work. Det är ju självklart att vi då frågar alla i gruppen - även om det tidigare fanns en person som jag och flera andra inte gärna umgås med. Dessutom, efter att ha umgåtts med den personen många gånger så har han ändrats i sitt beteende och kommit in mycket bättre i gruppen. 

Jag är medlem i en förening där det finns några personer som är minst sagt speciella. Om vi är några därifrån som ska göra något tillsammans skickar vi ändå en förfrågan till alla. Allt för att ingen ska känna sig utanför. Visst, ibland kan det vara begränsat antal, men då är det lika för alla.

Är någon en riktig skitstövel får den ändå vara med. Fortsätter den vara en skitstövel får man ta ett allvarligt samtal med den personen. Men aldrig straffa ut någon innan man ens gett personen en chans.

Fy f-n för att frysa ut någon. Det är ju ren medmänsklighet att ta med andra från den gruppen man tillhör. Oavsett om det är från en klass, arbetsgrupp, förening eller kompisgäng.

Så att umgås med kollegor utan att bjuda in hela gruppen är att frysa ut? Jag har 2 av mina bästa vänner som kollegor, men vi ska alltså bjuda in 42 personer varenda gång vi vill ta en fika? Och du hade alltid med dig hela klassen hem efter skolan?

Skärp dig...
  • Anonym (V)
    Anonym (Jisses) skrev 2023-05-14 17:08:17 följande:
    Så att umgås med kollegor utan att bjuda in hela gruppen är att frysa ut? Jag har 2 av mina bästa vänner som kollegor, men vi ska alltså bjuda in 42 personer varenda gång vi vill ta en fika? Och du hade alltid med dig hela klassen hem efter skolan?

Skärp dig...
    Kanske helt naturligt för somliga kanske, att inte klara sig ifrån att snacka skit ellre frysa ut folk. För andra?

Inte så värst mycket...
  • nnnnnnnn
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-05-12 22:11:32 följande:

Snälla hjälp mig! 

Du kan ju prata med barnet och höra om hon vill att du bokar en tid för henne hos skolans kurator. Annars är det nog andra alternativ för att få hjälp med självkänslan och självbilden.
    Skulle skolan "hjälpa till med det som händer utanför skolan" så hade all tid gått åt till att reda ut vem som hängt med vem och vem som försökt sno vems pojk/flickvän under helgen... Inte direkt skolans ansvar att hålla koll på att alla får vara med och leka efter skoltid utan mer försöka ge barnen en möjlighet att lära sig SO och NO och andra skolämnen...
  • Anonym (Mobbad)

Fast just det skulle jag inte sägs utfryst. Några kompisar hade bestämt att de skulle göra något som inte innefattade din dotter. 

Utfryst skulle jag sägs mer att de tex i skolan ignorerar henne, låtsas att hon inte finns. Inte besvarar meddelanden. Pratar över huvudet på henne.  
    De bjuder alla i klassen på fest men inte henne. Säger dumma kommentarer

Inte skolans problem. Varför skulle du ringa föräldrarna? 

• Anonym (S)

Så om du ser att en granne har fest så bjuder du glatt in dig själv för att du anser att "man ska minsann inte frysa ut någon!"?
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Liv) skrev 2023-05-14 16:02:19 följande:

Sånt här tycker jag är svårt. Jag hade också blivit bekymrad om min dotter inte gick vara med, men jag tänker att det lite beror på situationen. Är detta de kompisar din dotter brukar hänga med? Om ja, då hade jag tyckt det var taskigt. Om nej, de är klasskompisar men brukar inte umgås på fritiden, nja, då kanske det inte är så konstigt om de säger nej, även om det skär i hjärtat som mamma. Dock tycker jag att ju större grupp desto mindre anledning att säga nej. 
    Och ibland är det en förbannelse att vara för snäll, tro mig, det var jag också under uppväxten. Jag tror vissa såg mig som tråkig, menlös och en dörrmatta, och därmed var jag bara bra att ha i vissa situationer, men inte annars. Försöker lära min egen dotter att sätta gränser, stå upp för sig själv. Man är inte otrevlig för det. 

Ja det handlar om kompisar som har umgåtts med tidigare men som plötsligt dragit sig undan henne!
  • Anonym (Samma)

Det är åldern och en typisk tonårig tjejgrej, har inget med ?dagens ungdomar? att göra. Jag förstår hur smärtsamt det är, då jag var med om en liknande (om än lite elakare) upplevelse när jag var 12-13. Jag blev jättejätteledsen. Var lite orienteringslös efter det och letade nya kompisar ett tag vilket var jobbigt, till slut hittade jag andra att vara med. Vi är nära vänner än idag, fast vi nästan är 40. 

Mitt råd är att absolut inte säga till föräldrarna till de andra barnen. Jag pratade aldrig med mina föräldrar om det här, hade gått under om de agerat på något sätt. Och det hade inte hjälpt, för de här personerna kommer ju inte gilla mig mer bara för att föräldrarna säger till. Mer troligt blir det tvärtom.

Stärk din dotter istället att bli lite tuffare och stå på sig. Visa henne att det inte är hela världen om några få personer inte gillar en. Inte alla kommer göra det i livet. Och hon kommer inte gilla alla människor heller. Det är okej. Men hon är bra och fin och älskvärd ändå och kommer att hitta vänner som ser det. Det är nästan sommarlov, planera in något som hon kan se fram emot och där hon kan lära känna nya kompisar. 

Svar på tråden Min 13 åriga dotter blir utfryst