• Anonym (Förtvivlad mamma)

Son med ADHD, kissar vid sin XBOX

Jag har en 10-årig son med ADHD. Jag känner mig helt förtvivlad. Min son har spelat XBOX i spelrummet i källaren och där har han även kissat. I soffan och på golvet. Upprepade gånger. Alltså för att han varit så uppspelt när han spelat så han valt att inte lämna rummet när han varit kissnödig, utan han har gjort det i samma rum. Han kissar fortfarande i sängen ibland, det är ju inget han kan rå för, så han sa att det hände när han somnade till. Men pga att jag gjort rent och det börjat lukta igen så frågade jag honom idag om han kissat med flit. Om och om igen sa han nej. Men sen sa han som det var. Han har gjort det. Flera gånger dessutom.

Jag blir så förtvivlad för det känns så galet. Jag kan förstå att man blir uppspelt och inte vill lämna något roligt, men att sen ta steget och kissa i ett rum på golv/soffan, det är ... jag vet inte ens vad jag ska skriva. Känner mig så ledsen. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag känner så tydligt att han inte förstår att det är fel.

Rent generellt med ADHD så är det en otrolig energi och fart, impulsivitet, knas som händer hela tiden (fast inte som det här med kisset). En hur fin kille som helst, alltid med ett stort leende på läpparna. Kramgo, mysig. Smart. Men han saknar lite empati, det är som att det kommer men inte är helt åldersadekvat ännu.

Undanber mig negativa/elaka kommentarer. Jag söker vänligsinnade förslag på lösningar och/eller någon som upplevt något liknande med sitt barn. Eller bara en omtanke/lite stöd. Hjärta

• Svar på tråden Son med ADHD, kissar vid sin XBOX
  • Polyrytm

Fixa en potta till honom. Det där växer bort med tiden.

Anonym (X) skrev 2023-05-11 22:30:32 följande:

Jag hade tagit bort soffan och ställt dit en trästol en period. Om det luktade igen hade jag tagit bort xboxen helt och hållet. Om det inte sköts får han inte ha det. Enkelt.

Sen hade han fått städa upp kisset själv (även om jag i efterhand gjort det ordentligt såklart).

Han ska absolut vara med och städa upp. Men jag funderar liksom på hur jag ska få honom att just "förstå" också. Jag känner inte att han liksom verkligen insåg/förstod att det var fel. Det var som att det var praktiskt för honom. (Jag får ont i magen.   )
    Polyrytm skrev 2023-05-11 22:41:51 följande:

Fixa en potta till honom. Det där växer bort med tiden.

Tack, jag fick ändå lite hopp av detta. Visst, det växer ju bort med tiden. Det blir nog inte just nån potta, han måste kunna ta sig till toan, det finns en på samma våning. Men det gav ändå lite lugn med perspektivet. 
    Anonym (f) skrev 2023-05-11 22:36:52 följande:

ADHD kan ställa till det rejält med förmågan att kunna slita sig även om detta är över gränsen men också ett barn.

Finns många fördelar med att ha en hobby, med ADHD kan spelandet verka lugnande. Åtgärder bör införas men att ta bort spelandet lär inte lösa mycket.

Håller med, han fullkomligt älskar spelet, så att ta bort det helt känner jag inte heller är lösningen. Gäller att hitta någon balans. Sen kan det här ju inte hända igen, det går bara inte. Jag måste försöka få honom just att ta in att så här gör man bara inte.
  • Elin P

Är själv mamma till barn med NPF. Helt klart är ju detta ett problembeteende och det låter som att din son är sen i sin mognad också. Jag skulle gjort följande:

- Satt upp mycket tydliga regler med schema när det är OK att spela, så din son vet. Han mår bra av rutiner och struktur.
    - Tagit undan Xbox och att din son ska gå och kissa innan spelandet. Sedan får han säga till en vuxen och denne tar fram spelet.
    - Vid spel mer än någon timme hjälper en vuxen till med påminnelse om att gå på toaletten. Sätt larm på tex mobilen som hjälpmedel om det behövs.
    - Om detta ej hjälper, bara spel tillsammans med en vuxen och på avgränsade tider.

Elin P skrev 2023-05-11 22:49:40 följande:

Är själv mamma till barn med NPF. Helt klart är ju detta ett problembeteende och det låter som att din son är sen i sin mognad också. Jag skulle gjort följande:

- Satt upp mycket tydliga regler med schema när det är OK att spela, så din son vet. Han mår bra av rutiner och struktur.
    - Tagit undan Xbox och att din son ska gå och kissa innan spelandet. Sedan får han säga till en vuxen och denne tar fram spelet.
    - Vid spel mer än någon timme hjälper en vuxen till med påminnelse om att gå på toaletten. Sätt larm på tex mobilen som hjälpmedel om det behövs.
    - Om detta ej hjälper, bara spel tillsammans med en vuxen och på avgränsade tider.

Tack snälla, detta triggar tankar på lösningar. Jag har google wifi hemma, så kan kan ha internet till XBOX alltid pausat, förutom när han får spela, och att han kissar innan. Jag tror också på rutinerna och strukturerna. Känns som jag falerat lite där. Och ja, han är lite sen i sin mognad. 
  • Anonym (Funktionshinder)

Adhd är ett funktionshinder så kissande beror helt klart på hans funktionshinder. Du kan inte räkna med att han ska bete sig åldersadekvat i alla situationer. Så du måste hjälpa honom att komma till rätta med det här. Genom att tex göra rutiner för kisspauser.

Att kräva att han ska städa upp som straff tror jag inte kommer att hjälpa, inte heller om man ser det som en konsekvens. Då är en bättre konsekvens att han inte får fortsätta spela om han inte tar kisspauser. Den konsekvensen hjälper honom att undvika att misslyckas, dvs kissa på fel ställe. 

Gå en kurs om adhd så du får bra verktyg. 

Anonym (Funktionshinder) skrev 2023-05-11 22:59:31 följande:

Adhd är ett funktionshinder så kissande beror helt klart på hans funktionshinder. Du kan inte räkna med att han ska bete sig åldersadekvat i alla situationer. Så du måste hjälpa honom att komma till rätta med det här. Genom att tex göra rutiner för kisspauser.

Att kräva att han ska städa upp som straff tror jag inte kommer att hjälpa, inte heller om man ser det som en konsekvens. Då är en bättre konsekvens att han inte får fortsätta spela om han inte tar kisspauser. Den konsekvensen hjälper honom att undvika att misslyckas, dvs kissa på fel ställe. 

Jag förstår att ADHD är ett funktionshinder. Men det borde ju ändå kännas rimligt att han ändå förstår nu, när man pratar om det? Eller? Jag måste absolut gå en kurs så jag förstår bättre (det här är så nytt med ADHD för mig) vad som liksom är rimligt att han förstår, och hur jag ska göra på bästa sätt, inte bara när det gäller just det här. Det är så många saker som händer kring honom. Saker går alltid sönder på ett eller annat sätt.
    Så klokt sagt! Att ha konsekvenser som hjälper honom att undvika att misslyckas! Tack! Hjärta
  • Polyrytm
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2023-05-11 22:46:04 följande:
    Tack, jag fick ändå lite hopp av detta. Visst, det växer ju bort med tiden. Det blir nog inte just nån potta, han måste kunna ta sig till toan, det finns en på samma våning. Men det gav ändå lite lugn med perspektivet. 
    Inga problem, allt brukar ju lösa sig.🙂

Som nån skrev, krav på toabesök innan spel och kanske varning/ultimatum att ta bort spel/internet om det händer igen. Disciplin är ju bra att odla, precis som stoltheten att INTE behöva kissa på sig eller där det inte ska kissas.

Hoppas det går bra!
  • Elin P
    Anonym (Funktionshinder) skrev 2023-05-11 22:59:31 följande:

Håller absolut med. Tror också det beror på en kombination mellan att han är impulsiv och omogen så straff bör ha dålig eller ingen effekt. Bättre att jobba förebyggande och komma åt problemet den vägen. Med NPF ligger ett barn ca 30% efter jämnåriga i mognad generellt. Så fast han är 10 år kanske han i mognad är 6-7 år. Det är mycket vanligt vid NPF-diagnoser att barnet också har olika problem med kiss/bajs. Mina stora söner var inte riktigt torra på dagen förrän i 7-årsåldern och nattetid i mellanstadieåldern. Olyckor kunde ske ganska högt upp i åldern. Min 6-åring som har ADHD har fortfarande nattblöja. 

Så jag tycker inte det här är sjukt eller onormalt som en del skriver. Däremot ett problembeteende som ni behöver jobba med. Han kanske inte riktigt förstår att det är ett problem så som ni ser det.
    Elin P skrev 2023-05-11 23:08:38 följande:
    Håller absolut med. Tror också det beror på en kombination mellan att han är impulsiv och omogen så straff bör ha dålig eller ingen effekt. Bättre att jobba förebyggande och komma åt problemet den vägen. Med NPF ligger ett barn ca 30% efter jämnåriga i mognad generellt. Så fast han är 10 år kanske han i mognad är 6-7 år. Det är mycket vanligt vid NPF-diagnoser att barnet också har olika problem med kiss/bajs. Mina stora söner var inte riktigt torra på dagen förrän i 7-årsåldern och nattetid i mellanstadieåldern. Olyckor kunde ske ganska högt upp i åldern. Min 6-åring som har ADHD har fortfarande nattblöja. 

Så jag tycker inte det här är sjukt eller onormalt som en del skriver. Däremot ett problembeteende som ni behöver jobba med. Han kanske inte riktigt förstår att det är ett problem så som ni ser det.
    Tack för att du delar med dig. Det lugnar. Jag har alltid kännt att han betett sig som ett par år yngre. Även som liten så kom ex. talet igång senare. Han kissade varje natt tills han han var ca 6/7 år, då fick han Minirin utskrivet, ett år senare eller så när vi provade sluta så var det kiss betydligt mer sällan. Men även nu är det kiss lite då och då på natten. Dottern som ej har NPF har varit torr sen hon var 2 år. I skolan så säger pedagogerna väldigt ofta att de upplever att han inte förstår vad de säger. Alltså, han förstår språkligt, men att han inte riktigt förstår innebörden av vad de säger. Jag tänker på det du skriver om det här med kisset. Det är nog så, att han inte förstår problemet med "kiss med flit dagtid på fel plats" på samma sätt som jag. Puh! Det här är tufft! Jag är ensam förälder dessutom, så tufft när man inte kan bolla med den andra föräldern.
  • Polyrytm

Vettigaste inlägget i denna tråd. 
  • Spucks

Jag skulle även tycka att det var ett sjukt beteende om en 6-7åring gjorde det. Min son är 5 och om han kissade på soffan eller golvet (eller var som helst utanför toaletten) för han är för lat att gå till toan skulle jag bli helt galen och absolut tycker att det något extremt onormalt med det.

Bra, TS, att du tar detta p
    å allvar. Det finns många användare här på FL som skulle göra allt för att bortförklara och normalisera detta och enbart starta en tråd för att få medhåll.
  • Anonym (hjärta)

Har han fått sitta själv och spela längre stunder? Hans beteende visar ju tydligt att han inte är mogen för detta. 

Jag tänker att han behöver betydligt kortare och mer styrda spelpass. Om spel är viktigt för honom ska det såklart inte tas bort helt, men att det blir betydligt tydligare "pass" - man spelar i kanske 60 min/dag, och efter 45 min ringer en klocka för att signalera att speltiden är på väg att ta slut så att han kan förbereda sig tydligt. 

Som någon skrev får du kanske tänka som en 6-åring - jag skulle inte låta en 6-åring  sitta och spela i mer än en timme, och jag skulle styra tydligt vad och när han behöver stänga av eller ta en paus. 

• cosinus

Har han problem att hinna till toaletten i något annat sammanhang? Tänker när du skriver att han kissar ner sig ibland nattetid?

Long story short så finns det en hoper anledningar till att barn inte håller tätt och gemensamt är att man oftast får rådet att kissa på rutin, sitta ner och tömma blåsan ordentligt och såna saker. Ibland ligger en förstoppningsproblematik bakom som man inte ens behöver vara medveten om och det kan då få effekten att tarmen som är fullare än den borde retar urinblåsan så att barnet får väldigt kort eller obefintlig förvarning att det kissar. Ibland med små läckage som följd och ibland med större olyckor. Min egen son blev torr på nätterna i 10-årsåldern just när vi fått movicol och han själv fattade att han behövde sköta toaletten på rutin och inte på känsla. 

Det kan ju vara så att han får otroligt dålig förvarning och i kombination med ett tv-spel han inte vill slita sig ifrån så hinner han inte och ja då är det ju hårfint om det är med vilje eller inte. Det spelar egentligen mindre roll - lösningen måste ju vara att kissa innan och ta pauser regelbundet samt att han måste säga till om det sker. Ge honom verktyg att lyckas samtidigt och tydliga regler och rutiner för spel. Då kommer det naturligt in pauser också som är bra på alla sätt.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (f) skrev 2023-05-11 22:36:52 följande:

ADHD kan ställa till det rejält med förmågan att kunna slita sig även om detta är över gränsen men också ett barn.

Finns många fördelar med att ha en hobby, med ADHD kan spelandet verka lugnande. Åtgärder bör införas men att ta bort spelandet lär inte lösa mycket.

Tar man bort spelet löses det problemet. 
  • Anonym (begränsa och läs böcker)

Jag håller med de som har skrivit att speltiden behöver begränsas och styras upp. Att sitta ensam och spela i en källare i några längre stunder kommer inte att hjälpa honom varken att mogna eller att utveckla sin empati (som du också skriver att han är lite sen med). 

Sedan förstår jag att det inte är så lätt att hinna med allt när man är ensam förälder, men jag vill ändå uppmana dig att (om du inte redan gör det) börja högläsa för din son. Genom böcker övas empatin och du får träning i att leva dig in i andra människors verklighet (finns även forskning som visar på detta, så det är ingenting jag bara hittar på). 

Försök även som sagt styra upp och begränsa spelandet, samt uppmuntra din son att själv ägna sig åt läsning. Det är mellan 9-12 års ålder som hjärnan är mottaglig för att tillägna sig det så kallade djupläsandet. Får den då inte chansen till det (det krävs att man lägger en hel del tid på det) så blir det svårt att tillägna sig det i senare ålder. 
    Så i korthet vill jag alltså uppmana dig till två saker: Begränsa spelandet och lägg mer tid på både läsning, både högläsning och sådan som sonen ägnar sig åt på egen hand. 

Sedan kan jag tillägga att jag själv har en son med liknande problematik (om man bortser från det där med kissandet, men så begränsar vi ju också speltiden) där jag tillämpar samma metod. 

Lycka till! 

• Anonym (f)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-05-12 10:59:21 följande:
    Tar man bort spelet löses det problemet. 
    Ja men det kan skapa betydligt fler. Finns många saker att testa innan man tar bort någon som hjälper barnet.
  • Anonym (Abc)

Tycker du fått bra tips från människor med faktiskt kunskap om adhd. Ville mest bara skriva för att stötta i att det här inte alls är ovanligt vid adhd. Och det är inte att han kissar med flit, det är att han är så fast i det han gör att han inte klarar av att gå därifrån och till slut så kissar han på sig. 

Ofta kan det också hänga ihop med förstoppningsproblematik som också är vanligt om man har adhd.

Kan tipsa i alla fall om att köpa en time timer, det tycker jag har varit bra stöd här hemma till lite allt möjligt. 

Svar på tråden Son med ADHD, kissar vid sin XBOX