• Anonym (Q)

Skyldighet att berätta?

tycker ni att det finns en skyldighet att berätta för sitt ex (slut sen 2 år) att man är gravid med sin nya? det finns inga gemensamma barn i bilden och kontakten är väldigt sporadisk, vi kollar läget med varandra Ibland men det är trots allt väldigt sällan. vi Har sagt att vi ville fortsätta vara vänner (något man bara säger) så det är därför jag undrar om han har någon rätt att bli besviken om han får reda på graviditeten av tex gemensamma vänner 

• Svar på tråden Skyldighet att berätta?
  • Anonym (Tyra)

Tror du gott om exet så berättar du. 

• Fjäril kär

Nej du har ingen skyldighet att berätta men vill du så kan du. 
    Finns det några kvarvarande känslor hos någon kan beskedet mottas mer eller mindre bra men det är inte ditt ansvar. Han ansvarar själv för sina känslor. 
    Hörs ni bara sporadiskt dessutom så är det inte särskilt viktigt kan jag tycka. 

• Anonym (L)

Ehm nej, varför skulle du ha en skyldighet att berätta det? Ni umgås inte ens. Hade ni varit nära vänner så hade det kanske varit konstigt att inte berätta det, men inte i det här fallet... Du har inte ens skyldighet att göra det om du hade haft barn med ditt ex. Det är inte hans business. 

• Anonym (Vli)

Nej, du har ingen skyldighet. Ja, han har rätt att känna sig besviken och alla andra känslor han må ha i sitt register. 

• fornminne

Menar du att han skulle bli sur om du inte berättar, eller om han får höra det från någon annan?

Det tog slut för flera år sen och ni har bara sporadisk kontakt. Varför skulle han bry sig när ni inte ens umgås? Men ja, han får väl reagera som han vill, så länge han håller det för sig själv eller åtminstone inte tar ut det på dig.

• Mandel

Försökte ni få barn tillsammans men det inget blev kan jag tycka att du ska berätta det så personen hör det av dig istället på omvägar.

Om ni bara hörs sporadiskt så har du ingen skyldighet att berätta, men vill man ändå vara snäll kan man skicka ett sms och berätta det kan jag tycka. kostar inget att göra och så slipper du fundera på det mera.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ö)

Det beror ju helt på vad man har för relation. Någon skyldighet har man inte att berätta för någon alls, skulle väl vara den andra föräldern då...

• Anonym (...)
    Anonym (Q) skrev 2023-05-11 13:46:25 följande:
    Skyldighet att berätta?

tycker ni att det finns en skyldighet att berätta för sitt ex (slut sen 2 år) att man är gravid med sin nya? det finns inga gemensamma barn i bilden och kontakten är väldigt sporadisk, vi kollar läget med varandra Ibland men det är trots allt väldigt sällan. vi Har sagt att vi ville fortsätta vara vänner (något man bara säger) så det är därför jag undrar om han har någon rätt att bli besviken om han får reda på graviditeten av tex gemensamma vänner 

Givetvis ingen skyldighet. Jag tycker det är en konstig fråga. Det har dessutom gått 2 år. 
  • Anonym (Sanna)

Hör ni av er till varandra för att berätta om andra händelser i era liv? Nytt jobb, när ni blev tillsammans med er nya partner och så vidare.
    Om nej så förstår jag inte varför det här skulle vara annorlunda.

Svar på tråden Skyldighet att berätta?