• Anonym (förtvivlad)

Hur vet man att det är dags att skiljas?

Helt enkelt som rubriken: vad fick dig att inse att det var dags att gå?

• Svar på tråden Hur vet man att det är dags att skiljas?
  • Adam Bluhme

Jag har senaste tiden insett att min fru sen några år är narcissist, vilket uppvaknande. Hon scorar högt i alla tester (jag gör dem), och det är märkligt att jag inte förstått tidigare. Jag har trott att det var mig det var fel på och anpassat ihjäl mig. Det mår man inte bra av kan jag intyga. Hon kommer inte förstå det, istället angripa mig och anklaga mig för samma sak, det är en narcissist funkar. Jag förbereder skilsmässa till hösten. 

• Anonym (Njkl)
    Adam Bluhme skrev 2023-04-30 14:18:50 följande:

Jag har senaste tiden insett att min fru sen några år är narcissist, vilket uppvaknande. Hon scorar högt i alla tester (jag gör dem), och det är märkligt att jag inte förstått tidigare. Jag har trott att det var mig det var fel på och anpassat ihjäl mig. Det mår man inte bra av kan jag intyga. Hon kommer inte förstå det, istället angripa mig och anklaga mig för samma sak, det är en narcissist funkar. Jag förbereder skilsmässa till hösten. 

Vad är det för tester du har gjort då? Du vet väl att sådana där självtester inte är något att gå efter?  Hon är nog inte narcissist, det är inte så vanligt. Varför skiljer du dig inte nu om du avskyr din fru så mycket att du baktalar henne på FL? 
  • Anonym (V)
    Anonym (Njkl) skrev 2023-04-30 14:25:56 följande:
    Vad är det för tester du har gjort då? Du vet väl att sådana där självtester inte är något att gå efter?  Hon är nog inte narcissist, det är inte så vanligt. Varför skiljer du dig inte nu om du avskyr din fru så mycket att du baktalar henne på FL? 
    Beror väl på vad det är för självtest. Eftersom det är hans fru så känner han henne väl vilket innebär att han är kapabel att misstänka om hon har tendenser till narcissistisk personlighetsstörning. Även om han självklart inte kan ställa en diagnos som en professionell. 

Han skriver ju att han ska skilja sig med henne vilket är vad tråden handlar om. 
  • Palmeniers

Jag utvecklade panikångest. Var rädd nästan jämt. Insåg via terapi att jag inte var rädd, jag var förbannad. Förbannad för att jag anpassat mig i en relation med en negativ och genomtråkig person. 
    Det fungerar nu som ett inbyggt varningssystem som "signalerar" varje gång en relation tar mer än den ger. Är nu singel sen länge och inte en promille ångest.

• Nicke989

Samma resa har jag gjort, men skilde mig för flera år sedan. Följden blev just att hon angrep och anklagade.
  • Anonym (Med full insikt)

Jag vet att jag har narcissistiska drag, och min man också.

Det var lite av en förutsättning för att jag skulle kunna agera sköld mot hans narcissistiska mor. Han får gärna skilja sig om han vill, men det verkar han hittills inte vilja.

Troligen eftersom jag har många andra saker som kompenserar för mitt överdrivna behov av bekräftelse och kritiska natur.

Själv går jag när relationen är på noll, dvs den ger lika mycket energi som den tar.

Har inget intresse av att gå ner på minus och börja avsky min partner, och det har varit en framgångsfaktor anser jag. Jag är inte osams med något ex, har aktivitet ihop med ett ex varje vecka och ser ett annat ex på fest ibland utan några bekymmer.

AndreaBD skrev 2023-04-30 18:34:39 följande:

När man inte längre vill bli gammal med den personen. 

...eftersom de redan beter sig som de är 75 fast de är 50. Obestämd
  • Anonym (förtvivlad)

Tack för alla svar, de har gett mig lite att fundera på.

Svar på tråden Hur vet man att det är dags att skiljas?