• Anonym (Ekonomin)

Vad hade ni gjort i min situation?

Jag har nyligen separerat från min exman som lurat mig på pengar och tagit lån i mitt namn. Då han dolde allt för mig så har jag nu skulder, på drygt 80 000kr. 

Jag sitter i en ekonomisk skitsituation. Jag och barnen bor i en dyr hyresrätt (ca 15500kr/mån), jag studerar 100% och har studielön så har ändå ok inkomst men inte i förhållande till utgifterna. Jag arbetar extra så fort jag kan och får ut precis så att det går runt och betalar av några hundralappar i månaden på skulderna. Men då har både jag och barnen varit friska och jag fasar för den månaden jag inte kan jobba extra som jag gjort hittills.

Jag hade gärna bytt lägenhet för att kunna betala av snabbare och för att inte hela tiden leva på marginalen. Men eftersom en kreditupplysning visar att jag har skulder går det inte att göra så mycket. 

Vad hade ni gjort i min situation? Har ni något tips som jag inte tänkt på?

• Svar på tråden Vad hade ni gjort i min situation?
  • Anonym (Ekonomin)
    Anonym (Sanningen?) skrev 2023-04-29 09:33:05 följande:

Svar 1; Polisanmäla kan du göra men jag tror inte du kommer någon vart. Långivaren kommer inte heller acceptera annat än att du betalar. Fogden bryr sig inte heller. Jag tror det enda men jobbiga är att ta löneutmätning och betala av så fort som möjligt. Prata med långivare och fogden men jag garanterar att sånt här hör de varje dag. 
     Svar 2; du är den som tagit ett lån (kanske i hemlighet) och nu kan du inte  betala/du är avslöjad. 
    Svar 3; du tog lån i ditt namn men ni skulle båda betala. Nu har ni separat och du inser ditt misstag och mannen bara skiter i att betala. Han står ju inte på lånet och kommer därför undan. 

Det är polisanmält! Men det går långsamt.. Eventuellt kommer jag inte att behöva betala tillbaka allt om det går min väg men har oavsett vad fått en betalningsanmärkning. Jag betalar av så länge för jag kan inte få någon avbetalningsplan så länge utredningen pågår.
  • Anonym (Drabbad)
    Anonym (Sanningen?) skrev 2023-04-29 09:33:05 följande:

Svar 1; Polisanmäla kan du göra men jag tror inte du kommer någon vart. Långivaren kommer inte heller acceptera annat än att du betalar. Fogden bryr sig inte heller. Jag tror det enda men jobbiga är att ta löneutmätning och betala av så fort som möjligt. Prata med långivare och fogden men jag garanterar att sånt här hör de varje dag. 
     Svar 2; du är den som tagit ett lån (kanske i hemlighet) och nu kan du inte  betala/du är avslöjad. 
    Svar 3; du tog lån i ditt namn men ni skulle båda betala. Nu har ni separat och du inser ditt misstag och mannen bara skiter i att betala. Han står ju inte på lånet och kommer därför undan. 

Jag kan garantera dig att det finns AS som går över lik när de hamnat i ekonomiska problem. Jag blev själv drabbad av ett X efter en separation där jag helt plötsligt fick brev från kronofogden att jag hade betalningsanmärkningar på ca 1,5 miljoner kronor. Min fd sambo blev fälld för bedrägeri på flera punkter som gick att bevisa, några skulder blev avskrivna, men falska namnteckningar var svårare att bevisa. Blev skuldsanering för min del, vilket min dåvarande chef och min arbetsgivare hjälpte mig. Fördjävligt att bli sol och vårad på detta sätt!! Så var inte så snabb på att döma trådstartaren. 
  • Anonym (Sanningen?)
    Anonym (Drabbad) skrev 2023-04-29 12:15:09 följande:
    Jag kan garantera dig att det finns AS som går över lik när de hamnat i ekonomiska problem. Jag blev själv drabbad av ett X efter en separation där jag helt plötsligt fick brev från kronofogden att jag hade betalningsanmärkningar på ca 1,5 miljoner kronor. Min fd sambo blev fälld för bedrägeri på flera punkter som gick att bevisa, några skulder blev avskrivna, men falska namnteckningar var svårare att bevisa. Blev skuldsanering för min del, vilket min dåvarande chef och min arbetsgivare hjälpte mig. Fördjävligt att bli sol och vårad på detta sätt!! Så var inte så snabb på att döma trådstartaren. 
    Lägg av....jag har lämnat mina tre möjliga scenarion. Alla människor är inte ärliga och det finns de som skyller på någon annan. Det vet du med.
    Tråkigt att du blivit blåst. Det har jag med och det slutade med 12 betalningsanmärkningar för mig. I mitt fall gick karma min väg efter skilsmässan, jag har betalat bort allt, har ett bra kreditvärde nu, han är vräkt och lever på existensminimum som 57 år, äger inget och tvingades att flytta in hos särbon. Stackars kvinna som inte har koll på vem hon bor med. 
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Minna) skrev 2023-04-29 09:53:31 följande:

Hur kan du tjäna för mycket om du har studielån?

Jag fyllde i att jag tjänade 28 000 kr i månaden och jag fick en tusenlapp i bb. Du kan omöjligt tjäna mer än så på ett extrajobb? Särskilt som csn bara tillåter 90 000 kr i halvåret.

Du måste ha fyllt i fel när du sökte.

Har du underhåll?

Har du sökt hos alla värdar du kan hitta? Privata?

Instämmer i detta helt och hållet. Du måste ha fyllt i fel när du fyllt i inkomst för bostadsbidrag. StudieLÅN är inte en inkomst utan endast 80% av själva bidragsdelen.

Vet inte hur många barn du har men om jag räknar på 2 barn, den hyra du uppgett, att du studerar heltid samt jobbar extra och tjänar ca 8.000kr brutto/mån på ditt extrajobb så skulle du fortfarande få ca 3.000 kr/mån i bostadsbidrag...
  • EpicF
    Anonym (Kim) skrev 2023-04-29 15:58:32 följande:
    Instämmer i detta helt och hållet. Du måste ha fyllt i fel när du fyllt i inkomst för bostadsbidrag. StudieLÅN är inte en inkomst utan endast 80% av själva bidragsdelen.

Vet inte hur många barn du har men om jag räknar på 2 barn, den hyra du uppgett, att du studerar heltid samt jobbar extra och tjänar ca 8.000kr brutto/mån på ditt extrajobb så skulle du fortfarande få ca 3.000 kr/mån i bostadsbidrag...
    Ts har inte studielån utan studieLÖN från sitt jobb. Dvs hon studerar på 100% och får sin vanlig grundlön av jobbet. Jobbet betalar hennes studier. 

Får man studieLÖN så är man inte alltid berättigad till bostadsbidrag, eftersom man har samma grundlön som man hade haft om man hade jobbat. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Ekonomin) skrev 2023-04-29 08:57:15 följande:

Jag har nyligen separerat från min exman som lurat mig på pengar och tagit lån i mitt namn. Då han dolde allt för mig så har jag nu skulder, på drygt 80 000kr. 

Polisanmälan och kräva att din kreditvärdighet återställs.
  • Anonym (!!!)

Jag hade hyrt ut lägenheten i andra hand, pluggat på distans och dragit utomlands till värme och där det är billigare att leva.

• Anonym (Kim)
    EpicF skrev 2023-04-29 16:23:55 följande:
    Ts har inte studielån utan studieLÖN från sitt jobb. Dvs hon studerar på 100% och får sin vanlig grundlön av jobbet. Jobbet betalar hennes studier. 

Får man studieLÖN så är man inte alltid berättigad till bostadsbidrag, eftersom man har samma grundlön som man hade haft om man hade jobbat. 
    Jag tänker mer att TS råkat skriva fel och menar studielån...men visst, hon kanske har studielön, vilket är ganska sällsynt, inte särskilt vanligt förekommande mer än vid sjuksköterskors vidareutbildning och det är inte heller alltid några 100% av sin vanliga lön, det kan vara betydligt mindre än så beroende på avtal.

Men vi får hoppas att TS klargör vilket det är
  • EpicF
    Anonym (Kim) skrev 2023-04-29 16:40:04 följande:
    Jag tänker mer att TS råkat skriva fel och menar studielån...men visst, hon kanske har studielön, vilket är ganska sällsynt, inte särskilt vanligt förekommande mer än vid sjuksköterskors vidareutbildning och det är inte heller alltid några 100% av sin vanliga lön, det kan vara betydligt mindre än så beroende på avtal.

Men vi får hoppas att TS klargör vilket det är
    Inte alls ovanligt att få 100% av sin vanliga lön i studielön. 
  • nihka
    Anonym (Ekonomin) skrev 2023-04-29 08:57:15 följande:

Jag sitter i en ekonomisk skitsituation. Jag och barnen bor i en dyr hyresrätt (ca 15500kr/mån), jag studerar 100% och har studielön så har ändå ok inkomst men inte i förhållande till utgifterna. Jag arbetar extra så fort jag kan och får ut precis så att det går runt och betalar av några hundralappar i månaden på skulderna. Men då har både jag och barnen varit friska och jag fasar för den månaden jag inte kan jobba extra som jag gjort hittills.

Jag hade gärna bytt lägenhet för att kunna betala av snabbare och för att inte hela tiden leva på marginalen. Men eftersom en kreditupplysning visar att jag har skulder går det inte att göra så mycket. 

Kan ni trycka ihop er lite så du kan hyr ut ett rum till en student?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Kim)
    EpicF skrev 2023-04-29 16:44:07 följande:
    Inte alls ovanligt att få 100% av sin vanliga lön i studielön. 
    Kanske inte, men det är högst ovanligt att alls få studielön...
  • Anonym (Ekonomin)

Jag har studieLÖN som jag skrev! Tack vare det får jag 100% av min lön, jobbar extra och får då övertid. Tjänar alltså mer som studerande för tillfället än om jag hoppat av utbildningen och fortsatte mitt jobb jag har. Jag kommer också få en bättre lön när jag är klar med studierna så vill gärna inte hoppa av då det gynna mig/oss både nu och i framtiden.

Jag har inte gett ut min kod med flit, troligtvis har han någon gång sett mig slå in den och sedan använt mitt bank-id..

• Anonym (Perka)

Har du polisanmält honom?

• Anonym (Ekonomin)
    nihka skrev 2023-04-29 16:46:51 följande:
    Kan ni trycka ihop er lite så du kan hyr ut ett rum till en student?
    Ja det här är det jag funderar mest på faktiskt! Mitt ena barn har en np-diagnos som dock kan ställa till det men jag ska ta mig en funderare igen.. Tack!
  • Anonym (Drabbad)
    Anonym (Sanningen?) skrev 2023-04-29 13:38:19 följande:
    Lägg av....jag har lämnat mina tre möjliga scenarion. Alla människor är inte ärliga och det finns de som skyller på någon annan. Det vet du med.
    Tråkigt att du blivit blåst. Det har jag med och det slutade med 12 betalningsanmärkningar för mig. I mitt fall gick karma min väg efter skilsmässan, jag har betalat bort allt, har ett bra kreditvärde nu, han är vräkt och lever på existensminimum som 57 år, äger inget och tvingades att flytta in hos särbon. Stackars kvinna som inte har koll på vem hon bor med. 
    Nej, alla är inte ärliga, det ska gudarna veta. Ja, det är verkligen synd om både kvinnor och män som träffar manipulativa och oärliga svin som tar med någon i deras fall. Jag är inte en av dem med en blåögd personlighet men blev ändå drabbad, även hans fd vänner. Som du också har erfarit så är KARMA the shit. Han gick i personlig konkurs och bor i andra hand, även han över 50+. 
  • Anonym (abc)

Vet inte hur det ser ut där du bor, men i vår kommun finns det hyfsat med möjligheter att hyra attefallshus eller vinterbonade fritidshus för ca 10-12000 att bo i (ytterkommun i Stockholm). Vet ju inte heller hur många barn det är, men 1 vuxen och 2 barn borde det finnas utrymme för. 

Jag tror att de som hyr ut det tar en större individuell hänsyn till varför skulderna finns och kanske vill hjälpa en ensamstående mamma och kan ha lättare att strunta i skulderna än vad ett bolag har. 

• Anonym (K)

Är bodelningen klar?

Bor barnen 50/50?

Svar på tråden Vad hade ni gjort i min situation?