• Anonym (Faktura)

Om Vårdcentralen skickar en till Akuten för kirugisk ingrepp

Hej,
    om ens bokade tid på Vårdcentralen skickade iväg en till Akuten för att man skall opereras för att kirurgiska kliniken på Vårdcentral har stängt för dagen. Behöver man då betala extra till Akuten för besöket?

Jag har en eventuell faktura som inte har kommit ifrån Akuten och jag känner stress och ångest.

Kort historia: För en månad sedan bokade jag en tid hos Vårdcentralen. Jag fick beskedet att jag behövde gå ner till kirurgiska kliniken hos samma Vårdcentral. Men p.g.a att dem hade stängt för dagen, så fick jag åka till Akuten och genom gå operationen där.

Jag sov över en dag och jag ville betala för min tid. Men jag fick bekräftelse ifrån sköterskorna att jag skulle få en faktura. Eftersom jag har skyddad identitet och jag vet att brev brukar ibland krångla, försökte jag envisas med att vilja betala på en gång med bankkort, så behöver jag inte tänka mer på saken (jag bara visste att det skulle bli såhär).

Men jag kunde tydligen inte betala på plats och fick invänta på en faktura, helt enkelt.

Det var lite mer än en månad sedan och jag har fortfarande inte fått en faktura, även om det sades att det skulle gå ''några dagar''. Efter en vecka senare, så försökte jag ta kontakt och jag fick besked att ibland kan det bli förseningar och jag får vänta slutet av månaden. Det har gått sju månader efter ''sista månaden''. Och ingen faktura. Jag har hållit på i flera dagar med att ta kontakt och får bekräftelse att ''Om jag loggar in på 1177, så kan jag få mer information där på min inkorg, för att jag har skyddad identitet, kan man inte göra något via telefonsamtal''. Jag loggar in på 1177 och ser ingenting på min inkorg. Det har hunnit bli röda dagar, så jag får vänta en hel vecka.

Förde första, vansinnigt påfrestande, eftersom jag visste att det skulle bli såhär. För det andra: Vad gör jag?

För det tredje: I och för sig, eftersom det var Vårdcentralen som skickade iväg mig och jag hade redan betalat min bokade tid på receptionen. Om inte kirugiska kliniken hade stängt på Vårdcentralen, så hade jag inte behövt åka till Akuten, för en operation. D.v.s, det tillhör kanske med samma bokade besök = Man betalar trots allt en gång för sin bokade tid?

Jag kanske inte behöver betala?

Jag blir i alla fall helt stressad och har ångest för denna eventuella faktura som inte kommer och sedan hamnar man på hos inkasso/kronofogden och blir skyldig för extra kostnad för påminelse och allt.

HJÄLP!
    Tack för svar!

• Svar på tråden Om Vårdcentralen skickar en till Akuten för kirugisk ingrepp
  • Anonym (Kffk)

Du kanske har frikort? 

• Anonym (Kffk)

Eller så har väl fakturan försvunnit någonstans. Men du får väl andra fakturor av andra ställen? 

• mammatill6

Har själv fått remiss från vårdcentralen till akuten och fått betala även där. Men oavsett hur det var med det så ska du ju betala för natten du låg inne. Men du kanske har frikort. Annars är det väl bara att tacka och ta emot att de missat att fakturera? Har det gått 8 månader så har de nog glömt dig.

• Anonym (Faktura)
    mammatill6 skrev 2023-04-07 10:58:43 följande:

Har själv fått remiss från vårdcentralen till akuten och fått betala även där. Men oavsett hur det var med det så ska du ju betala för natten du låg inne. Men du kanske har frikort. Annars är det väl bara att tacka och ta emot att de missat att fakturera? Har det gått 8 månader så har de nog glömt dig.

Handlar väl mer om att om faktura inte kommit, så handlar det om att jag inte kan betala mitt besök = Att jag får en påminnelse faktura och därefter kan jag hamna på inkasso.

Strunta du t.ex i fakturor som du får, för att det går att ''missa'' dessa, utan att det blir konsekvenser, så som att du skulle kunna hamna hos kronofogden?

Det kan ju inte nödvändigtvis handla om att dem missat skicka fakturan, utan det kan handla om att det kan vara svårt att skicka brev till personer med skyddade identitet eller att breven inte kommer överhuvudtaget.

Jag har den personliga erfarenheten och jag bara visste att det skulle bli såhär, så jag blir extra irriterad eftersom jag sa till personalen att jag betalar gärna meddetsamma istället för att ta emot fakturan. Jag försökte envisas, men jag fick bekräftelse att det kommer att skickas en faktura istället helt enkelt.

Jag har nog inget frikort, eftersom på Vårdcentralen såg inte det i systemet i alla fall.

Anonym (Kffk) skrev 2023-04-07 07:05:47 följande:

Eller så har väl fakturan försvunnit någonstans. Men du får väl andra fakturor av andra ställen? 

Jag har inte frikort.

Eftersom jag vet att mina brev försvinner, så får jag dem flesta fakturor digitalt eller så betalas det via autogiro.

Om det är på en förening, så får jag fakturan via handen. Så jag har löst det mesta med fakturor delen på egen hand.

Som sagt, jag har erfarenhet av att breven krånglar till sig, för just mig. Det var därför jag försökte säga till flera gånger att jag har skyddad identitet och jag vet att mina brev krånglar: ''Kan jag betala med kort för mitt besök?''. Och det gick inte.

Men i alla fall: Så skapade jag tråden, för att jag blir så stressad av allt det här med att jag inte kan se någonting i min inkorg, trots att jag ringt och sagt och fått bekräftelse att jag skall ha något i min inkorg på 1177.

Det är röd dag och stängt överallt. Så jag klarar inte av oron, ångest och stressen att hålla ut hela fyra-fem dagar för att ÅTERIGEN ringa (jag har ringt två gånger) för att få hjälp.

• Anonym (Emmy)

Du blev alltså opererad i början av mars?

Det är vanligt att man inte skickar ut fakturor förrän månaden är slut, så fakturor för mars kommer någon gång i april. Första arbetsdagen i april var i måndags. Det har bara gått fyra arbetsdagar sedan dess. Regionens fakturaavdelning och postnord behöver förmodligen mer tid än så för att sammantälla och skriva ut en faktura  och leverera den till dig.

Än så länge finns ingen risk att du hamnat hos inkasso. Försök att andas lugnt och vänta någon vecka! 

• Tow2Mater

Sätt upp det på din att göra lista och ring dem en bestämd dag varje månad framöver, och för säkerhets skull se till att prata med 2 olika personer varje gång.  Sen släpp stressen.

• Goneril

TS har skyddad identitet och det är viktigt att den inte röjs, det kan ju till och med innebära livsfara. Att inte kunna ta betalt direkt och veta hur man ska hantera den betalningen är så typiskt för sjukvården rent allmänt. Jag är god man och slåss ibland mot kommunens representanter, många anställda varken kan eller vill förstå hur uppenbart enkla frågor kan hanteras smidigt utan drar ut på tiden, till och med ordnar sammanträden för rena struntsaker. Eftersom jag arbetat i näringslivet, bank och finans, kan jag jämföra, för oss var effektivitet viktig.                                                Sjukvård rent allmänt kräver lyhördhet och hänsyn, men varför är administrationen runt vården så tungrodd?  Anställ några experter från näringslivet och utbilda sjukvårdspersonal! Det skulle kunna innebära att behövande fick bättre vård och dessutom skulle man spara pengar. En situation som denna där TS våndas och oroas, hon har säkert redan bekymmer, skulle inte behöva uppstå; helt befängt att inte kunna ta emot pengar och deponera dem tills fakturering sker.

• Yllop
    Anonym (Faktura) skrev 2023-04-07 07:02:05 följande:

Men jag kunde tydligen inte betala på plats och fick invänta på en faktura, helt enkelt.

Troligtvis hade de ingen dosa för kortbetalning där du var, det är därför du får en faktura.

Men jag tycker att man ska ha möjlighet att betala kontant eller med kort på sjukhus och andra vårdinrättningar.

• Anonym (Faktura)
    Anonym (Emmy) skrev 2023-04-07 14:31:46 följande:

Du blev alltså opererad i början av mars?

Det är vanligt att man inte skickar ut fakturor förrän månaden är slut, så fakturor för mars kommer någon gång i april. Första arbetsdagen i april var i måndags. Det har bara gått fyra arbetsdagar sedan dess. Regionens fakturaavdelning och postnord behöver förmodligen mer tid än så för att sammantälla och skriva ut en faktura  och leverera den till dig.

Än så länge finns ingen risk att du hamnat hos inkasso. Försök att andas lugnt och vänta någon vecka! 

Hej och vad avslappnad jag blev av ditt inlägg! Jag hoppas att det du säger är sant.

Anledningen till varför jag trodde att jag skulle få fakturan efter ett par dagar, beror på att det var just så två sköterskor sa det. Eftersom det inte har dykt upp någon faktura och vi har hunnit komma in i en ny månad, så har jag bara blivit mer och mer oroad och stressad.

Men hoppas du har rätt, framförallt den delen om att jag inte hamnat på inkassot. Skall bli så skönt efter att jag fått fakturan och betalat för mig.

Tack igen! :)
  • EpicF
    Anonym (Faktura) skrev 2023-04-07 22:15:40 följande:
    Hej och vad avslappnad jag blev av ditt inlägg! Jag hoppas att det du säger är sant.

Anledningen till varför jag trodde att jag skulle få fakturan efter ett par dagar, beror på att det var just så två sköterskor sa det. Eftersom det inte har dykt upp någon faktura och vi har hunnit komma in i en ny månad, så har jag bara blivit mer och mer oroad och stressad.

Men hoppas du har rätt, framförallt den delen om att jag inte hamnat på inkassot. Skall bli så skönt efter att jag fått fakturan och betalat för mig.

Tack igen! :)
    Men hade det inte gått 7 månader? 

Du kan alltid rings kronofogden och se om det ligger någon obetald faktura i ditt namn. 
Svar på tråden Om Vårdcentralen skickar en till Akuten för kirugisk ingrepp