Anonym (H) skrev 2023-02-17 21:58:16 följande:
Jag hade ingen aning om just det här negativa är typiskt för Aspbergers. Ja jag får väl läsa på om det. Finns väl ingen medicin för det så det känns jobbigt. Tanken har slagit mig att hon behöver antidepressiva för att få en knuff ut och känna förhoppningsvis säkrare och lite gladare. Hon är ju så rädd o orolig för så mycket. Men ser också det som en abs sista utväg när vi provat allt annat. Om de nu skriver ut det till en 7-åring. Min andra dotter har adhd och jag känner igen henne mycket i det
Men jag jobbar på att möta hennes ledsna och arga känslor så få vi se.
Behöver inte vara det men utredningen lär väl visa om det nu är det.
För min bekantas son hjälpte det för övrigt inte ett dugg med att bekräfta känslor, det kom bara fram något nytt, negativt att klaga på. I femman kom det så mycket klagomål från skolan på att sonen hade attitydproblem och var kaxig och ouppfostrad att de blev kallade till möte med rektorn.
Han hade för övrigt inget alls av ängslan eller oro, snarare tvärtom ganska kaxig. Hackade på både syskon och föräldrar och skapade ständiga konflikter.
Vändningen kom med diagnosen vid 14 års ålder. Föräldrarna fick bland annat gå kurser och lära sig om diagnosen. Sonen är en väl fungerande vuxen idag. Egen lägenhet sedan flera år och snart klar med sin högskoleexamen.
Hoppas ni får hjälp för er dotter.