• mr familjen först

(Seriöst) Hur hade ni gjort?

Hej alla glada.

Efter att ha betalat in hyran, alla räkningar och tankat bilen så har jag 79kr att leva på tills nästa lön.

Jag har ingen möjlighet att låna pengar av vare sig bank, vänner eller familj. SMS-lån känns som att skjuta sig själv i foten.

Jag kan inte heller gå till SOC då jag hyr lägenheten svart. Finns inte heller några soppkök för hemlösa i hålan jag bor i.

Hur skulle ni gå tillväga för att överleva?

• Svar på tråden (Seriöst) Hur hade ni gjort?
  • me33

Då kan du bara gå uppåt låter det som.

Du är inte den enda idag som lever på svältgränsen mer eller mindre.

Men hur mycket får du in och hur mycket går ut, samt speca ned dina räkningar, ALLA så kanske vi kan komma någonvart. 

• Daisy28
    mr familjen först skrev 2023-02-02 10:59:56 följande:
    (Seriöst) Hur hade ni gjort?

Hej alla glada.

Efter att ha betalat in hyran, alla räkningar och tankat bilen så har jag 79kr att leva på tills nästa lön.

Jag har ingen möjlighet att låna pengar av vare sig bank, vänner eller familj. SMS-lån känns som att skjuta sig själv i foten.

Jag kan inte heller gå till SOC då jag hyr lägenheten svart. Finns inte heller några soppkök för hemlösa i hålan jag bor i.

Hur skulle ni gå tillväga för att överleva?

Först frågan - kommer det se lika dant ut varje månad framåt eller är det ett tillfälligt probelm. Om så måste du snabbt göra någgot drastiskt

Annars, Vad ska pengarna räck till och när får du mer pengar, vad har du hemma?
    Saker att göra, sälja/panta saker, fixa extrajobb med direktbetalning, 
  • mr familjen först
    me33 skrev 2023-02-02 11:02:31 följande:

Då kan du bara gå uppåt låter det som.

Du är inte den enda idag som lever på svältgränsen mer eller mindre.

Men hur mycket får du in och hur mycket går ut, samt speca ned dina räkningar, ALLA så kanske vi kan komma någonvart. 

Jag har precis börjat jobba som golvläggare ever att jag vart arbetslös.
    Precis det kan bara gå uppför nu
  • Mortiscia80

Sälj saker, lev på grönsaker till stor del, titta på kg-priser då. Du behöver planera en budget framöver, titta på alla dina utgifter, fundera på vad som kan tas bort helt eller minskas genom att byta abonnemang osv, måste man verkligen använda bilen så mycket, kan du dela upp räkningar eller be om anstånd osv.

• Jemp

Gör en budget.
    Handla mat på faktura. 
    Se över vilka utgifter du kan kapa till nästa månad (måste du köra bil/tanka fullt? Är några räkningar sånt du kan säga upp/undvika/hade kunnat skjuta på? )

• Magical

Samla burkar och panta.

Sälj saker om du har något.

Kolla om det finns skänkes-grupper där du bor på ex Facebook. 

Skriv i lokal grupp att du kan hjälpa till med snöskottning eller annat som grannar kan behöva hjälp med. Du kanske kan göra en tjänst och få en middag tillbaka? 

Kolla om kyrkan kan hjälpa.

Handla mat på kort datum = billigare, det du ändå måste köpa. 

• Lönnsirap

Jag tänker att jag absolut inte skulle betalt alla räkningar om det skulle leda till att jag bara hade 79:- kvar.

Hyran, absolut. Behöver man tanka för att ta sig till jobbet, absolut. Men att avvakta med en räkning kostar ju oftast 60:- så det blir ju ett lån.

Har du möjlighet att handla på faktura är det ju en plan, annars har du ju dumster-diving och att gå hungrig.

Har du en arbetsgivare kan du be om ett litet förskott.

Kapa kostnader och nästa gång, försök få anstånd och betala inte de räkningar som du faktiskt kan skjuta på. Mat är viktigt.

• me33
    Jemp skrev 2023-02-02 11:07:35 följande:

Gör en budget.
    Handla mat på faktura. 
    Se över vilka utgifter du kan kapa till nästa månad (måste du köra bil/tanka fullt? Är några räkningar sånt du kan säga upp/undvika/hade kunnat skjuta på? )

Mest idiotiska som ja läst tom. på det här forumet. 
  • Jemp
    me33 skrev 2023-02-02 11:29:25 följande:
    Mest idiotiska som ja läst tom. på det här forumet. 
    För att?
  • AndreaBD

Du KAN gå till Soc även om du hyr lägenheten svart. Det är de vana vid, det är inget problem. Du måste bara kunna visa upp någon skriftlig överenskommelse hur mycket hyra du betalar. Alltså hen som hyr i första hand får skriva ner det till dig. 

• Daisy28
    mr familjen först skrev 2023-02-02 11:04:41 följande:
    Jag har precis börjat jobba som golvläggare ever att jag vart arbetslös.
    Precis det kan bara gå uppför nu
    Har du mer mer pengar och en stabil ekonomi på gång så kan ett lån vara ett alternativ för att lösa det akuta problemet.

Kan du få ett förskott på lön?

• BuoBä

Hur mycket mat har du i skåpen? Visst, det är inte kul att leva på typ kokt ris i flera veckor, men det är bättre än inget. 

Svar på tråden (Seriöst) Hur hade ni gjort?