• Anonym (Ger snart upp)

Hur länge ska man orka?

Har två barn som är 4 och 5 på heltid själv. 

Fyra åringen har alltid haft svårt att sova, nattning kan ta mellan 1-4 timmar och vaknar under nätterna. Hen slåss mycket både mot storasyskonet och mig. Kan vara en sån ?enkel? grej som att äta mat eller att man måste sänka volymen på tv. Hen är energisk men positiv på förskolan, inget som de märker av. Det har varit såhär sedan hen var 1,5 år. Jag känner mig sämst, tänker hela tiden att det ska gå över snart och alla säger att det går över men när, storasyskonet var aldrig ens i närheten på den här nivån. 
    Ifrågasätter mitt eget föräldraskap, vad gör jag för fel. Jag försöker vara pedagogisk med ikväll gav jag upp och lämnade honom skrikandes för att gå ut på balkongen och andas några minuter. Har dåligt samvete över det och vet att det är fel. 

Jag vet inte hur jag ska orka mer snart, både storasyskon och jag är helt drenerade på energi och storasyskonet tassar nästan på tå runt hen nu för tiden, underviker ibland att vara i samma rum pga oro för att hen ska bli arg. Har självklart tagit upp det här med BVC och de ser inget problem i det. Var där i våras, vi ska till ska om en vecka på 4 års kontroll. 

• Svar på tråden Hur länge ska man orka?
  • Anonym (Wr)

Har du någon som kan ta barnen över natten någon gång då och då? Tror du behöver vila och avlastning. Du låter som en jättebra mamma men ingen orkar med att vara utan sömn hur länge som helst. 

• Anonym (Jo)

Du behöver avlastning.

• Anonym (Teddy)

Eftersom ditt äldsta barn är helt annorlunda så har det nog lite med ditt föräldraskap att göra. Vill du att det ska göras en utredning så stå på dig. Ofta vill man vänta till 5-6 årsåldern. Och som andra skrivit, sök avlastning. Det finns inte någon som räcker till åt två barn helt själv. Var snäll mot dig själv.

• Anonym (Fortsätt andas)

Jag är ensam med en som är lite lik din och jag går under ibland, nästan. Men! Det är väl bättre att gå ut på balkongen och andas en liten stund? Du tar ansvar över att minska risken för att själv få ett utbrott och faktiskt också visa barnet att du har känslor och behov. Pedagogisk ja, men samtidigt låta barnen se att man som förälder tar ansvar över sitt välmående. Om man som förälder hela tiden bara ser till barnens behov och inte sina egna, vad lär man barnen då? Om barnen ska se sig själva som värdefulla i livet så måste man vara en förebild. Utredningen eller inte. 

• Räkan77

Du behöver helt klart avlastning men du behöver även sluta tvivla på din föräldraförmåga. Klart du ska gå ut på balkongen en sväng om du håller på att explodera, det är ju ingen bebis du har och du är ju i närheten. 

Som alltid tipsar jag om boken Fem gånger mer kärlek. 

Svar på tråden Hur länge ska man orka?