Undvika att somna vid nattamning
Jag är så ledsen just nu.Min 2-månaders sover i egen säng (vagnens liggdel som är godkänd och säker att sova i) på nätterna. Hon vaknar och vill amma 2-3 ggr/natt.
Problemet är att jag ibland somnar med henne kvar i sängen för jag blir så trött och kan inte hålla mig vaken och jag vet att det kan vara livsfarligt med tanke på kvävningsrisken osv.
Imorse vaknade jag av att min man skrek på mig för att hon låg mellan oss och under vårt stora dubbeltäcke. Hon mådde tack och lov bra men jag känner mig så värdelös och som en fara för mitt barn.
Min man lägger allt ansvar på mig och tycker att jag ska kunna hålla mig vaken. Det enda förslaget han har är att vi ska ha varsitt täcke så hon inte hamnar under om jag råkar somna. Jag har tagit alla nätter sedan hon föddes eftersom han ju inte kan amma osv så jag har inte sovit mer än max 5 timmar i sträck (oftast 3-4 i normalfallet) sedan förlossningen. Jag sover också ganska djupt men vaknar nästan alltid när hon börjar låta, mycket sällan att hon hinner börja skrika.
Har inte råd att köpa ett babynest för ekonomin är knaper just nu. Vill inte heller göra det till en vana att hon sover i våran säng när hon sover så bra i sin egen.
Jag vill gärna ha erfarenheter och råd i vad som funkar för er. Knep för att hålla sig vaken och inte somna under amningen.
Just nu känner jag mig bara ledsen, värdelös och ensam i detta. Försök att vara snälla, jag är redan förtvivlad som det är. :'(