Anonym (Lärare) skrev 2022-10-23 08:59:04 följande:
Kan det bedömas att inte vara av tillfällig art är det utan tvekan möjligt att pysa. Men den paragrafen är tillämpbar först vid terminsslut när alla anpassningar och särskilt stöd är utförda utan framgång och får inte sänka ett betyg. Varför läraren ska utföra dessa anpassningar långt innan pys kommer ifråga. Jag tycker inte att du ska säga till TS att "man nog inte kan gå högsta betyg" utan att dissekera djur då det är helt felaktigt och du borde veta detta utifrån dina egna ämnen att formen för en redovisning eller övning inte får sänka betyg på det viset. Kan inte dina elever få A om de har anpassningar som att prata i ett mindre sammanhang istället för i grupp om 4-5 eller framför en hel klass?
Jag kan dock omöjligt tro att en lärare har endast ett egenutformat moment på tre år som endast då mäter en handfull kunskaper. Skulle ju bli väldigt svårt både i den summativa och formativa bedömningen och lyckas sätta betyg bara ett par elever är sjuka. Där skiljer sig inte dina ämnen från NO-ämnena. Har ni ingen dialog eller arbetar ämnesövergripande någon gång på din skola så man har något slags allmän kunskap om det här, särskilt om man är mentor? Du kanske inte har varit mentor någon gång?
Som du säger, visst ska det gå, och jag tycker man gott kan stärka TS i att det SKA gå när man själv är (borde vara) så insatt som vi. Inte sväva på målet och verka osäker och "rädd" för andra ämneslärare, för det är så det framstår, att man inte vet och inte själv skulle lägga sig i en kollegas undervisning. Som mentor hade jag definitivt lagt mig i, för att ta ett exempel om det var min elev. Har gjort det gällande elev som har lättare för ryggsim och simmade mer än 50 av de 200 på rygg och ofta om elever behöver göra muntligt i ett mindre sammanhang eller arbeta själv istället för med grupparbete.
Jo, jag vet. Jag jobbar på en liten specialskola. Och jag har ju också sagt att jag inte kan tänka mig att det skulle vara det enda sättet att bedöma detta. I flera inlägg har jag sagt, att man nog lätt kan ha alternativ. Jag har väl aldrig heller tyckt att det skulle kunna vara det enda tillfället. Dock tycker jag att det alltid är svårt att uttala sig om ett ämne som man inte har haft mycket att göra med.
Samtidigt kan jag tycka att om man eftersträver A-betyg - kanske borde man då kunna ta det med läraren också. Och det handlar självklart inte om att vara "rädd" för andra ämneslärare. Snarare har jag sett exempel på så knepiga fall - det är inte direkt enkelt att avgöra vad som gäller.
Jag har just sett exempel på elever som haft så ojämn profil att man märker att det inte alltid är enkelt. Jag har faktiskt diskuterat två fall med min rektor för att jag inte ville göra fel där. T.ex. så hade jag en elev i engelska, som på dem två åren som han varit där aldrig yttrat ett ord på engelska. Samtidigt klarade han att skriva, förstå och läsa på minst C-nivå. Jag tyckte det var tråkigt att inte ens kunna sätta E i terminsbetyg och jag hade försökt dra till allt möjligt: Pratar han engelska utanför lektionerna? Eller hemma med folk på nätet och man kunde spela in det? Till slut försökte jag t.o.m. spela dataspel med honom och chatta med honom under tiden. Men någonstans förstod jag också att chat inte är muntligt, och det tyckte rektorn också. Så, eleven fick inte betyg. Min rektor säger förresten att man inte kan pysa bort en sån viktig del av ett ämne.
Hur man gör redovisningar - det är peanuts! Självklart anpassar vi mycket där. Och även i andra ämnen kan man säkert anpassa. Och inte bara som mentor, utan jag kan även ha synpunkter på min enda fastanställda kollegas betygssättning (sorry, väldigt liten skola). Så gott som varje gång som en elev skriver bra på engelska, så undrar jag varför hon inte kan godkänna eleven i svenska. Hon gillar förstås inte det, men jag drar mig inte det. Samtidigt har jag också märkt att man ofta tänker inom ramerna av det egna ämnet och inte är inne i tänket för det andra ämnet. Det skiljer sig ändå en del.