• Anonym (Ensamstående)

Barn som ska flytta - ändrat mig

För några veckor sedan bestämdes det att mitt ena barn skulle flytta till sin pappa, i en annan kommun. Kravet från hans sida var också att det andra syskonet skulle flytta, men att det gick att vänta tills hen fått förskoleplats. 

Anledningen till flytten var att jag inte fick ihop det som ensamstående och med jobb med obekväma arbetstider. Samt att barnet som flyttat nu har diagnos och jag kunde inte hantera det riktigt utan bad pappan om hjälp. Nu ser det annorlunda ut med det andra då jag löst vissa bitar. 

Första barnet går i skolan och har därmed skolplikt, det andra barnet går som sagt på förskola. 

Jag har ändrat mig och vill inte alls att det andra syskonet (som går på förskola) ska flytta dit. Det känns inte rätt, plus att barnet är väldigt mammig. Kan jag ändra mig såhär? Barnet är fortfarande skrivet hos mig.

• Svar på tråden Barn som ska flytta - ändrat mig
  • Anonym (Fundersam)

Jag har en del tankar....

Ni har en överenskommelse och om barnen växer upp i olika hem kommer deras relation att påverkas negativt, kanske bara lite men kanske jättemycket.

Er överenskommelse är väl inte huggen i sten och man kan se tiden an om den lilla blir mindre mammig (för så blir det ju nästan alltid), MEN barnet kommer så klart bli mindre mammigt ändå om hen flyttar just för att du inte längre finns där dagligen.

Pappan har ställt sitt krav som du har gått med på, om du nu ändrar dig kan han mycket väl säga att du får ta tillbaka första barnet också, är du verkligen redo för det?

Och vad är det för omständigheter som gjorde att du tidigare inte kunde ha två barn, eller ens ett, och nu kan du det? Kommer det att vara en varaktig situation eller finns det risk att du måste ändra på saker igen?

Och hur har du tänkt säkerställa umgänget mellan syskonen om de bor på varsitt håll? Det är den grymmaste biten i det här. Som förälder får man inte vara så egoistisk, barnen måste få vara tillsammans. Deras behov går alltid före era!

• Elin pelin

Jag förstår att det inte känns rätt att barnet ska flytta, men som sagts ovan så påverkas syskonens relation av att växa upp i olika hem. Även barnet som flyttar kan känna sig utstött av bara denne ska flytta men inte syskonet. Jag tror att det bästa är att följa överenskommelsen ni har, även om ditt hjärta brister! 

• Anonym (Famrätt)

ja du kan ändra dig.
    om ett barn har särskilda behov kan det vara bra för båda barnen att få egentid med respektive förälder. De måste inte bo tillsammans på heltid. Men man måste lägga upp det lite omlott så att barnen även får vara tillsammans hos båda föräldrarna. Om det inte finns ett juridiskt bindande avtal el dom finns inget som hindrar juridiskt att man ändrar sig.

• Anonym (A)
    Elin pelin skrev 2022-09-01 17:00:45 följande:
    Jag förstår att det inte känns rätt att barnet ska flytta, men som sagts ovan så påverkas syskonens relation av att växa upp i olika hem. Även barnet som flyttar kan känna sig utstött av bara denne ska flytta men inte syskonet. Jag tror att det bästa är att följa överenskommelsen ni har, även om ditt hjärta brister! 
    Håller med
  • Anonym (G)

Vad grymt att sära på syskonen!

• Anonym (.....)
    Anonym (Ensamstående) skrev 2022-09-01 16:18:32 följande:
    Barn som ska flytta - ändrat mig

För några veckor sedan bestämdes det att mitt ena barn skulle flytta till sin pappa, i en annan kommun. Kravet från hans sida var också att det andra syskonet skulle flytta, men att det gick att vänta tills hen fått förskoleplats. 

Anledningen till flytten var att jag inte fick ihop det som ensamstående och med jobb med obekväma arbetstider. Samt att barnet som flyttat nu har diagnos och jag kunde inte hantera det riktigt utan bad pappan om hjälp. Nu ser det annorlunda ut med det andra då jag löst vissa bitar. 

Första barnet går i skolan och har därmed skolplikt, det andra barnet går som sagt på förskola. 

Jag har ändrat mig och vill inte alls att det andra syskonet (som går på förskola) ska flytta dit. Det känns inte rätt, plus att barnet är väldigt mammig. Kan jag ändra mig såhär? Barnet är fortfarande skrivet hos mig.

Hur fasen kan man ens vilja ha iväg sina barn.. DET är det märkliga. Och hur kan man ens sära på två syskon på det här sättet
  • Anonym
    Anonym (Famrätt) skrev 2022-09-01 18:45:49 följande:

ja du kan ändra dig.
    om ett barn har särskilda behov kan det vara bra för båda barnen att få egentid med respektive förälder. De måste inte bo tillsammans på heltid. Men man måste lägga upp det lite omlott så att barnen även får vara tillsammans hos båda föräldrarna. Om det inte finns ett juridiskt bindande avtal el dom finns inget som hindrar juridiskt att man ändrar sig.

Håller med
  • Anonym (Inget ändras)

Du kommer fortfarande ha obekväma arbetstider, ha svårt med barnets diagnos om du ändrar dig.
    En sak du kan göra är att ha ett barn mellan fredag eftermiddag och måndag morgon. Det blir ett barn varje helg.  Barnen får en helg med dig ensam och samtidigt ensam tid med pappan. Samt att de får tid ifrån varandra.

• Anonym

Jag skulle aldrig ha valt att bo med min bror hellre än min mamma när jag växte upp. Min mamma betydde mer för mig än mina syskon

• Anonym

Jag skulle aldrig ha valt att bo med min bror hellre än min mamma när jag växte upp. Min mamma betydde mer för mig än mina syskon

• Anonym (Emma)

Ni får ta upp det till diskussion igen.

Jag hade heller inte valt min bror före min mamma när jag växte upp. Men om man vill att syskonen ska känna sig som syskon till varandra så ska de ju växa upp tillsammans. 

Jag förstår att pappan inte bara vill ha ena barnet, det som kräver mycket, utan att pappan då även vill ha andra barnet. 

Men märkligt att han inte har velat ha något barn alls innan! Har du tagit hand om båda barnen själv förut? Och han har struntat i relationen då eller vad?

Han tror att det kommer gå bättre för honom att ha båda barnen och ge båda vad de behöver, än vad det har gått för dig. På grund av bättre arbetstider? Jag vete 17! Att gå från noll ansvar (!) till att rodda allt själv kan bli nog så besvärligt även om man INTE har obekväma arbetstider. 

Men att du bara skulle behålla det lilla barnet hos dig, det utan diagnoser, känns ju också konstigt. Tänk om båda barnen skulle känna det som att de blev bortvalda av den ena föräldern. Och kanske stora skulle förstå att han/hon är "det sämsta strået" att få på grund av sina diagnoser.  

Måste ni verkligen bo i olika kommuner? Är det helt omöjligt att bo nära varmare varandra och ha varannan vecka? 

• Spucks

Vilket upplägg hade ni innan? Bodde barnen växelvis då? Och hur har ni tänkt ska det vara nu? Hur oftas ska de vara hos dig?

Svar på tråden Barn som ska flytta - ändrat mig