• Anonym (Ledsen ts)

40 och gravid och ångest

behöver pepp och snälla ord. Är 40 och gravid med andra barnet och har sån himla ångest att jag är jättegammal och mitt barn får en så gammal mamma.

Kan nån annan som fick barn vid 40 lugna mig att det faktiskt blev bra? Känner mig glad att kunna ge mitt andra barn ett syskon, men när jag tänker på att jag är 40 redan när hen föds känner jag bara att jag är utgammal. 

Barnet är önskat och välkommet - men det är min ålder som jag typ skäms över...

behöver höra snälla ord nu, tack.

• Svar på tråden 40 och gravid och ångest
  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen ts) skrev 2022-08-19 21:07:44 följande:
    Tack, det hjälpte faktiskt lite. Tror det är gravidhormoner som spökar hejvilt - men att känna sig mindre ensam hjälper ju.
    Jag är 39 och vill så gärna ha ett barn till, blir dock aldrig gravid men det är ju en annan sak, men just när det gäller åldern så tittar jag på den här listan och den hjälper mig lite också med åldersnojan :)
  • Anonym (Ledsen ts)
    Anonym (L) skrev 2022-08-19 21:09:43 följande:
    Jag är 39 och vill så gärna ha ett barn till, blir dock aldrig gravid men det är ju en annan sak, men just när det gäller åldern så tittar jag på den här listan och den hjälper mig lite också med åldersnojan :)
    Ja ibland är det skönt bara att se att man inte är ensam. Lycka till, hoppas att du snart blir gravid! 
  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen ts) skrev 2022-08-19 21:25:32 följande:
    Ja ibland är det skönt bara att se att man inte är ensam. Lycka till, hoppas att du snart blir gravid! 
    Tack snälla! Och hoppas din ångest stillar sig så att du kan njuta av graviditeten och framför allt bebisen!
  • Anonym (45+)

Jag var långt äldre än du och visst är jag medveten om att jag är gammal, men alternativet var inga barn och det var inget alternativ. Folk tittar inte så snett som jag trodde i början heller. På första skoldagen var det då flera föräldrar som pratade helt normalt med mig. Glad 40 är ju absolut ingen ålder att få barn! Har massor med bekanta som fått barn vid 40 och mer.

• Anonym (45+)
    Anonym (Ledsen ts) skrev 2022-08-19 20:47:40 följande:
    Tack. Jag är ju verkligen tacksam att kunna få ett till barn - men det har kommit över mig sen jag plussade att jag är gammal. Att barnet nog inte får jättemånga år med mormor och morfar. Såna saker, som jag får ångest över att känna.
    Det är ju inte alla yngre som har sina föräldrar i livet heller så det där med far- och morföräldrar är inget argument. Min pappa dog när jag var 22. Det fanns ju inte på kartan att jag hade kunnat få barn före han dog. Min svärmor däremot blev 93 så trots makens höga ålder fick hon träffa våra barn och de henne.
  • Anonym (Dea)

Nu är det andra gången du skriver en likadan tråd och folk har redan talat om för dig att du inte är gammal och att du snarare borde söka hjälp för din ångest eftersom det är den som är ditt problem och inte din ålder.

Eller vad vill du uppnå med tråden? Du hade kanske hoppats på att folk skulle ge medhåll men det är ingen som gör det eftersom ingen tycker att en 40-årig mamma är gammalt och skulle någon tycka det mot all förmodan så kan du tänka att hellre en 40-årig mamma som har ett redan ordnat liv och kan ge sin fulla uppmärksamhet på barnet än en yngre som är så uppe i sitt självförverkligande och går ut på krogen och skaffar barnvakt stup i kvarten. Så är många av mina vänner runt 25-28 och jag kan bara tänka mig vilka men de stackars barnen kommer få senare i livet av att ha blivit åsidosatta.

• Anonym (Hej)

Rent allmänt hur mår du, är du pigg och jobbar, håller igång? 
    Jag är 44 och gravid v 28, väntar 3:e barnet och denna graviditet mår jag hur bra som helst jobbar och tränar som vanligt.

Det finns de som är 26 och får barn som blir sjuka finns inga garantier för någon. 
    Njut och lev livet och var den bästa mamman du kan vara så kommer ditt barn ha det jättebra.  

• Mrs Moneybags

Ingen höjer på ögonbrynen om någon är 35 och får barn. Varför skulle allt vara kört bara fem år senare? 

Jag fick barn vid 40 och det var det bästa jag gjort. 

• Anonym (Ledsen ts)
    Anonym (Dea) skrev 2022-08-20 00:47:51 följande:

Nu är det andra gången du skriver en likadan tråd och folk har redan talat om för dig att du inte är gammal och att du snarare borde söka hjälp för din ångest eftersom det är den som är ditt problem och inte din ålder.

Eller vad vill du uppnå med tråden? Du hade kanske hoppats på att folk skulle ge medhåll men det är ingen som gör det eftersom ingen tycker att en 40-årig mamma är gammalt och skulle någon tycka det mot all förmodan så kan du tänka att hellre en 40-årig mamma som har ett redan ordnat liv och kan ge sin fulla uppmärksamhet på barnet än en yngre som är så uppe i sitt självförverkligande och går ut på krogen och skaffar barnvakt stup i kvarten. Så är många av mina vänner runt 25-28 och jag kan bara tänka mig vilka men de stackars barnen kommer få senare i livet av att ha blivit åsidosatta.

Va nej, jag har inte skrivit tidigare om detta. 

Jag vill inte uppnå något mer med tråden än att kanske jst få lite lugnande ord. 

• Anonym (Jaha)

Men herregud. De flesta mammor är 40 + idag du kommer passa in bättre än en 25 åring som är gravid.

• Anonym (1212)

Jag är 40 och har precis fått barn nr 2. Är med i en BF-grupp på Facebook och visst kan jag känna mig gammal jämfört med alla ungdomar som är födda i slutet på 1990-talet men ändå, det är samma undringar och samma krämpor. Många av de unga har mått kroppsligt och psykiskt mycket sämre än jag så det har inget med åldern att göra.

Jag blev gravid lätt både den här gången och förra (då var jag 38). Någon månads försök efter att vi slutat skydda oss. Graviditeten har förflutit komplikationsfritt, friska barn utan avvikelser och jag har aldrig haft missfall. Folk tror helt enkelt att åldern har mycket större betydelse än den har!

Det här med att folk får alla barn de vill ha mellan 27 och 33 är ganska nytt ändå. Kolla gärna bakåt i släktträdet så kommer du hitta många anmödrar som varit både 42 och 44 eller mer än så när de fick sina sista barn.

• Anonym (faktor)

Läs det här:

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2013/Aldre-mammor-vanligare-forr/~:text=Statistiken%20visar%20att%20det%20var,pl%C3%B6tsligt%20minska%20runt%20%C3%A5r%201880.

"Statistik över barnafödandet i olika åldrar finns från och med 1750?talet. Vid beräkningar av dessa så kallade ålders­specifika frukt­sam­hets­tal har antal födda av kvinnor i en viss ålder satts i relation till antalet kvinnor i den åldern. Statistiken visar att det var nästan tio gånger vanligare att 40?44?år­iga kvinnor fick barn i början på 1870?talet än idag och bland 1800?talets 45?49?år­iga kvinnor var det 20 gånger vanligare."

Och runt 1850 var medellivslängden för kvinnor ca 40 år...

Svar på tråden 40 och gravid och ångest