• Anonym (Mamman)

Tonåring vill inte göra nått

jag vara orolig? Känner mig både löjlig men samtidigt lite oroad? min dotter på 14 år har alltid varit social, framåt och fullkomligt älskat att åka med på ALLT! Allt från affären för att handla mat till semester på gran canaria? 
    nu vill hon inte göra något. Hon träffa knappt kompisar men säger själv att de ?umgås? genom mobilerna. 

jag pushar att ta sig ut och röra lite på sig och att träffas fysiskt också, men i mina ögon gör hon det allt för sällan också. Borde jag vara oroad eller är det ?normalt? för hennes ålder?

mina vänner har mycket yngre barn så jag har mig själv i den åldern att jämföra med men tider ändra såklart, och alla är vi olika. 

tacksam för svar! 

• Svar på tråden Tonåring vill inte göra nått
  • mammatill6

Tror det är vi äldre som inte hänger med i utvecklingen. Mina barn träffar oclaå sällan kompisar i verkligheten. De umgås via mobil.

• Anonym (Okey)

Samma erfarenhet här. De umgås inte som vi gjorde.
    Det känns jättekonstigt för mig som var tonåring på -70 och 80-talet. 

• Mortiscia80

Det är tyvärr en osund samhällsutveckling som drabbar alla som låter sina barn och ungdomar ha telefoner och datorer, dvs alla nästan. Låter man dem inte ha det verkar det snudd på barnmisshandel enligt många.

Fortsätt pusha henne men genom att ta med henne på utflykter tillsammans, resor, upptäcka omgivningarna, vad som helst som får henne utomhus. Spela utomhusspel tillsammans, uppmuntra henne att gå med i någon förening. Försök vara ett gott föredöme själv också :)

• Anonym (Hej)

Min 15 åriga son är likadan. Fast han har det även jobbigt i skolan så nu under utredning på BUP. Men umgås han med kompisar så är det via datorspel. 

• Anonym (Okey)
    Anonym (Hej) skrev 2022-08-01 16:27:12 följande:

Min 15 åriga son är likadan. Fast han har det även jobbigt i skolan så nu under utredning på BUP. Men umgås han med kompisar så är det via datorspel. 

Samma här. Min fick diagnos som 16-åring och är nu 19. Stort kontaktnät via spel och några få men nära irl. 
  • Anonym (Mamman)

Tack för er svar. 

hon går ut när jag påtalar och jag försöker vara positiv och erbjud mig att köra, hitta på olika aktiviteter osv. Har bett henne göra lista på vad HON är sugen på att hitta på men hon har inte kommit mer ett enda förslag. 

jag försöker hitta på små utflykter relativt ofta men följer hon med så är det mycket suck och pust. 

• Anonym (Plopp)

Hemmasittande är det nya

• Anonym (Fritid?)
    Anonym (Mamman) skrev 2022-08-01 16:59:29 följande:

Tack för er svar. 

hon går ut när jag påtalar och jag försöker vara positiv och erbjud mig att köra, hitta på olika aktiviteter osv. Har bett henne göra lista på vad HON är sugen på att hitta på men hon har inte kommit mer ett enda förslag. 

jag försöker hitta på små utflykter relativt ofta men följer hon med så är det mycket suck och pust. 

Har hon inga fritidsaktiviteter? 
  • Anonym (Mamma)

Hon kanske har problem med kompisar nu? Kanske de hänt nåt?

• Anonym (A)
    Mortiscia80 skrev 2022-08-01 16:19:36 följande:
    Det är tyvärr en osund samhällsutveckling som drabbar alla som låter sina barn och ungdomar ha telefoner och datorer, dvs alla nästan. Låter man dem inte ha det verkar det snudd på barnmisshandel enligt många.

Fortsätt pusha henne men genom att ta med henne på utflykter tillsammans, resor, upptäcka omgivningarna, vad som helst som får henne utomhus. Spela utomhusspel tillsammans, uppmuntra henne att gå med i någon förening. Försök vara ett gott föredöme själv också :)
    Håller med
  • RenLuft
    Anonym (Plopp) skrev 2022-08-01 17:48:26 följande:

Hemmasittande är det nya

Mycket läskig utveckling. Man har redan konstaterat att människor inte skall syssla med stillasittande aktiviteter och så har istället allt utvecklats till en mer ''latare'' inställning.

Kommer bli katastrof med fetma, psykiskt ohälsa, energibrist och massa annat.

Dessutom behöver hjärnan hålla sig aktiv och det gör den särskilt inte mycket när det kommer till mobil och Internet. Även om man vill tro det så mår hjärnan bäst i att pilla på saker, se nya saker, syssla med utforskning och upplevelser. Som OFTAST tonåringar skall och gör. Det är därför många tonåringar ''busar'', provar saker och har oftast känsla av att vilja dra långt bort med sina kompisar och tälta eller dylikt. Det är sådant som inte händer idag, p.g.a mobiltelefonerna bland annat. Det är just sådana aktiviteter, som är oerhört nyttigt, oavsett om man är tonåring eller inte. Men det är just vid tonårsåldern, som hjärnan börjar utvecklats ordentligt och lär sig.

• Tow2Mater
    RenLuft skrev 2022-08-01 21:09:52 följande:

Mycket läskig utveckling. Man har redan konstaterat att människor inte skall syssla med stillasittande aktiviteter och så har istället allt utvecklats till en mer ''latare'' inställning.

Kommer bli katastrof med fetma, psykiskt ohälsa, energibrist och massa annat.

Dessutom behöver hjärnan hålla sig aktiv och det gör den särskilt inte mycket när det kommer till mobil och Internet. Även om man vill tro det så mår hjärnan bäst i att pilla på saker, se nya saker, syssla med utforskning och upplevelser. Som OFTAST tonåringar skall och gör. Det är därför många tonåringar ''busar'', provar saker och har oftast känsla av att vilja dra långt bort med sina kompisar och tälta eller dylikt. Det är sådant som inte händer idag, p.g.a mobiltelefonerna bland annat. Det är just sådana aktiviteter, som är oerhört nyttigt, oavsett om man är tonåring eller inte. Men det är just vid tonårsåldern, som hjärnan börjar utvecklats ordentligt och lär sig.

Men de har ju visat att dataspelande barn/ungdomar blir mer intelligenta än de som inte spelar.
  • FuckGoggleAskMe

Min 15åring är ute en hel del för att spela fotboll, åka skateboard, gå på bio, simma, göra saker med sina vänner. Men ibland är det perioder när han bara umgås med vännerna per telefon, chat, spel etc. Vid något tillfälle sade jag att den värsta pandemin är över, gå och träffa din kompis som bor 3 min härifrån i stället för att umgås on-line. Men nej, det är inte så det funkar. Främst umgås de on-line. Som tur är har han flera sportkompisar så de träffas för att spela och sporta. Ibland träffa de för att se filmer eller matcher tillsammans. 
    TS, tror att det är viktigt att se till att tonåringarna sportar. Annars blir det umgänge per telefon. 

• FuckGoggleAskMe
    Tow2Mater skrev 2022-08-01 21:33:39 följande:
    Men de har ju visat att dataspelande barn/ungdomar blir mer intelligenta än de som inte spelar.
    Precis, men en balans är ju alltid bra, dataspel plus sport 
  • RenLuft
    Tow2Mater skrev 2022-08-01 21:33:39 följande:

Ja, datorspel och så, är bra aktivitet för hjärnan. Men fortfarande kan det drabba hjärnan på ett negativt sätt. Det finns för- och nackdelar. Men fortfarande är det mycket som går i förlust, om det blir för mycket datorspelandet/stilla sittandet.

Många ungdomar, sysslar mycket med att vara runt på Instagram och snapchat och kanske andra plattformar. Hur mycket utvecklas hjärnan där, t.ex?

Olika former spel, har funnits sedan 80-talet. Skillnaden är att det är mer beroendeframkallande idag än vad det var förut.

• Anonym (Tror det är normalt)

När jag var tonåring hade jag behov av att ibland vara själv. Jag ägnade då mycket tid att reflektera över det som hände runt om mig, mina vänner och mig själv. Min pappa lät mig bara vara då och det var i 9 fall av 10 bra. Den enda gången då jag verkligen hade behövt honom var när min bonuspappa dog. Då hamnade jag i en depression. Jag hade dock en nära vän som såg detta och inte lät mig vara ifred förrän jag var på fötter igen. Om det inte hänt något livsomvälvnande så kanske hon behöver tid att tänka precis som jag.

Låt henne vara men om hon behöver mer tid än några veckor är det dags att reagera. Snart börjar skolan och blir hon inte mer aktiv då så behöver du fråga henne vad som är fel. Hon kanske inte svarar första gången men fortsätt fråga i så fall.

• Anonym (Jenny)

Låter, tyvärr, som en normal tonåring.

Märker på vår tonåring som har begränsad speltid till skillnad från kompisarna att vår tonåring är benägen att hitta på fler saker som att sticka till badet i somras osv medan kompisarna "inte orkar". En kompis brukar hänga på ibland, men det är lite mellan gångerna. 

• Anonym (Kompisar)

Min 14-åring träffar kompisarna jätteofta. De hänger, promenera, ser en serier, spelar spel, åker till centrum osv. Sen har dottern dagar när hon är trött och vill hänga på sitt rum men kompisarna är superviktiga. 

utöver det spelar hon fotboll typ 5 ggr i veckan. 

jag skulle tvinga till fysisk aktivitet. Friskis, gym, dans, jogga eller vad som helst. Men det är superviktigt i den här åldern. 

Svar på tråden Tonåring vill inte göra nått