• Anonym (Ine)

Välja barnnamn

Jag tycker väldigt mycket om namnet Märta. Men alla andra verkar tycka att det är fruktansvärt fult inklusive släkt. Vill inte att mitt barn ska bli retad för sitt namn eller att alla tycker att hennes namn är hemskt fult. Är det bättre att välja ett annat namn som Astrid ,som ligger hack i häl över mina favoritnamn. Men jag kan inte släppa Märta riktigt.

• Svar på tråden Välja barnnamn
  • Anonym (I)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-06-21 22:28:25 följande:
    Menar du mig? Du tror att jag tar illa upp av att du tycker Novalie är fult? Skulle aldrig döpa mitt barn till Novalie pga att det är wt, men namnet i sig är betydligt vackrare än Märta. 
    Har läst massor av namntrådar på diverse forum och mammagrupper och ingenstans har jag någonsin läst att någon tycker mina barns namn är fula. Har helt enkelt bra smak och har valt klassiska namn som alla gillar.

Nej Novalie var inte riktat mot just dig. Mer taget som exempel överlag eftersom ts får så mycket otrevliga kommentarer och väldigt många härinne verkar gilla liknande namn. Kunde lika gärna valt Liam, Lilly eller Vincent eller liknande smaklöst namn. Alla tycker olika och jag tycker inte man ska hänga upp sig på vad andra tycker om man själv gillar namnet.

• Anonym (XXX)
    Anonym (I) skrev 2022-06-21 22:45:29 följande:

Nej Novalie var inte riktat mot just dig. Mer taget som exempel överlag eftersom ts får så mycket otrevliga kommentarer och väldigt många härinne verkar gilla liknande namn. Kunde lika gärna valt Liam, Lilly eller Vincent eller liknande smaklöst namn. Alla tycker olika och jag tycker inte man ska hänga upp sig på vad andra tycker om man själv gillar namnet.

Om du menar mig, så gillar jag verkligen inte sådana namn heller. Jag gillar traditionella, klassiska namn - och dit räknas ju Märta. Men det är fult ändå. 

TS - du svarade inte på vad du tycker om Marit? Eller Margot?
  • Fiona M

Jag tycker Märta är fint.

Som lärare stöter man på alla sorters namn, oavsett vad man initialt tänker så vänjer man sig.

• Anonym (Ine)
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-22 03:30:45 följande:
    Om du menar mig, så gillar jag verkligen inte sådana namn heller. Jag gillar traditionella, klassiska namn - och dit räknas ju Märta. Men det är fult ändå. 

TS - du svarade inte på vad du tycker om Marit? Eller Margot?
    Tyvärr gillar jag inte alls Marit eller Margot.  Inte samma stil som Märta tycker jag. Men tack för förslag .

Vilka traditionella klassiska namn gillar du? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ine) skrev 2022-06-22 08:07:34 följande:
    Tyvärr gillar jag inte alls Marit eller Margot.  Inte samma stil som Märta tycker jag. Men tack för förslag .

Vilka traditionella klassiska namn gillar du? 
    Stiliga namn som använts länge i Sverige, särskilt i "de högre klasserna" om man får säga så, men som ändå är fullt ut internationellt gångbara: Catharina, Caroline, Charlotte, Madeleine, Margareta, Magdalena, Josephine, Amelie, Elisabeth, Isabelle, Julia, Amanda, Sophie, Louise, Diana, Phoebe, Daphne, Chloe (dock uttalsvarning), Sybille... 

Men även fornnordiska, sådana som fortsatte användas som namn efter kristnandet, så att de inte låter "tokfornnordiska". T.ex. Sigrid, Sigrun, Tora, Ingrid, Gudrun - tror inte att dagens barn kommer att veta vem Gudrun Schyman är/var. Astrid hör ju också dit, men då tänker jag på Astrid Lindgren när hon var mycket gammal - men det kanske inte heller dagens barn kommer att göra.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (XXX) skrev 2022-06-22 10:13:02 följande:
    Stiliga namn som använts länge i Sverige, särskilt i "de högre klasserna" om man får säga så, men som ändå är fullt ut internationellt gångbara: Catharina, Caroline, Charlotte, Madeleine, Margareta, Magdalena, Josephine, Amelie, Elisabeth, Isabelle, Julia, Amanda, Sophie, Louise, Diana, Phoebe, Daphne, Chloe (dock uttalsvarning), Sybille... 

Men även fornnordiska, sådana som fortsatte användas som namn efter kristnandet, så att de inte låter "tokfornnordiska". T.ex. Sigrid, Sigrun, Tora, Ingrid, Gudrun - tror inte att dagens barn kommer att veta vem Gudrun Schyman är/var. Astrid hör ju också dit, men då tänker jag på Astrid Lindgren när hon var mycket gammal - men det kanske inte heller dagens barn kommer att göra.
    De fetade namnen är inte särskilt vanliga i Sverige. Hur många känner du som heter Phoebe eller Daphne eller Sybille? Chloe har blivit ett modenamn de senaste åren, men kan väl ändå inte sägas vara typiskt svenskt? 
  • Embla twopointoh
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-22 10:17:12 följande:
    De fetade namnen är inte särskilt vanliga i Sverige. Hur många känner du som heter Phoebe eller Daphne eller Sybille? Chloe har blivit ett modenamn de senaste åren, men kan väl ändå inte sägas vara typiskt svenskt? 
    Möjligtvis om man stavar dem Febe och Sibylla.
  • Mrs Moneybags
    Embla twopointoh skrev 2022-06-22 11:32:06 följande:
    Möjligtvis om man stavar dem Febe och Sibylla.
    Nja...kan inte påstå att jag känner så många Febe-ar eller Sibyllor heller...  
    Då är nog Märta betydligt vanligare. 
  • Embla twopointoh
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-22 11:48:23 följande:
    Nja...kan inte påstå att jag känner så många Febe-ar eller Sibyllor heller...  
    Då är nog Märta betydligt vanligare. 
    Fast premissen var inte att namnen skulle vara vanliga, utan klassiska namn som funnits länge i Sverige.
  • Anonym (XXX)
    Mrs Moneybags skrev 2022-06-22 10:17:12 följande:
    Alla de namnen från klassisk romersk eller grekisk mytologi, blev vanliga i överklassen i Sverige på 1700-talet (nyklassicismen), och sedan har de hängt med, men vad jag vet ej mera blivit modenamn. De har varit lagom ovanliga hela tiden. Och NEJ de är inte typiskt svenska, men inte heller osvenska. De tillhör vår namnskatt på grund av att de gamla klassiska europeiska kulturerna - the Glory that was Greece and the Grandeur that was Rome - tillhör alla oss européer!

Men jag medger att jag inte känner så många i Sverige med de namnen... några Dianor känner jag dock. Och en av kungens niecer heter Sybille har jag för mig, fast i svenska tidningar blir det alltid fel (Sibylle). Önskar att folk som vill ha "unika" namn till sina barn, skulle söka i de gamla kulturerna i stället för i det moderna USA... där finns ju hur många fina och stiliga namn som helst. 
  • Anonym (!)
    Anonym (I) skrev 2022-06-21 20:27:14 följande:
    Vilken mogen kommentar?. 
    många namn som går bort om man inte ska kunna rimma på dem.

Ts, välj det om du vill. Tänk på att många härinne som inte gillar Märta förmodligen gillar det vidriga, fruktansvärda, gräsliga, äckliga soc-barn-namnet novali(novalie, Nova-li etc)
    visst är det trevligt när man skriver massa negativa och elaka kommentarer om ett namn nån annan gillar? ;)
    Tycker du att din egen kommentar är mogen? Att skriva äckliga soc-barn-namn och ge exempel på ett sådant namn är bra mycket barnsligare. Lite självinsikt kanske inte skulle skada
  • Anonym (!)

Välj det namn ni tycker om och strunta i andras åsikter, folk har åsikter om allt och tycker olika. 

• Anonym (I)
    Anonym (!) skrev 2022-06-22 13:03:34 följande:

Välj det namn ni tycker om och strunta i andras åsikter, folk har åsikter om allt och tycker olika. 

Det var ett sätt att visa för personen hur hens kommentar uppfattades genom att använda liknande språkbruk. 
  • Norrut

Vi har en Märta på sonens förskola och det är inget jag reagerat på. Känns naturligt i dessa tider av tant- och gubbnamn.

När jag gick gymnasiet (född -88) fanns en Märta på skolan. Då var hennes namn HELT ur tiden, så man reagerade ju på det, men inte mer än att man höjde på ögonbrynen och konstaterade att det var ovanligt. Det är ju ett helt normalt namn, inte konstigt på något sätt, så motivationen att retas för just Märta är nog inte särskilt hög, det krävs mer (och släkten vänjer sig).

• fluu

Vilket namn du än väljer så kommer det finnas människor som hatar namnet och som älskar namnet.  I vissa sammanhang kan namn sticka ut(eftersom att vissa typer av namn är vanliga/ovanliga i olika gropper).Märta är ett väldigt vanligt namn. Det här varit trendigt ett tag nu, så det här spridit sig till många olika grupper. Det är likvärdigt med Astrid. Märta  funnits i flera hundra år. Hade det varit ett sådant stort problem för bärarna hade namnet fallit ur namnfloran.  Det är väldigt vanligt bland barn. Jag känner otaliga Märtor och ingen har blivit mobbad för namnet och det är verkligen inget konstigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Vilket?)

Vilket namn blev det TS? 

Svar på tråden Välja barnnamn