• larssonc

Oplanerat gravid med barn nr 3 trots p-piller, vet inte om vi ska behålla..

Jag fick i helgen reda på att jag är gravid. Inte planerat. Jag vet inte hur långt gången jag är. Jag har ätit ppiller så det Kom som en chock.. för oss båda minst sagt. 

Min sambo har varit väldigt tydlig med att han INTE vill ha fler barn. vi har två idag, en på 4 år och en på 1,5. Yngsta är hnb och verkligen varit en pers så att säga. Vår äldsta kille är väldigt envis och har ofta känslorna utanpå så det är många diskussioner med honom om dagarna. Yngsta sover ännu inte hela nätter. Så vi är båda rätt trötta och slitna. 

2017 fick jag diagnosen lågt ang och läkaren sa att jag nog aldrig skulle bli gravid utan ivf. Men här står vi nu. Samtliga graviditeter naturliga. Första född mars 18, sen förlorade vi barn nr 2 i vecka 20 i mars 2019 och vår trea föddes oktober 2020. Nu är jag alltså gravid igen, trots p-piller. 

jag vet inte vad jag vill göra. Min sambo vill inte behålla men vet också att det är mitt val i slutändan. tankarna bara far runt i huvudet. 

En stark del av mig vill inte avbryta. jag känner att ett barn ångrar man inte men en abort kan jaga en hela livet. Tanken på hur det kunde ha blivit, vem barnet skulle vara, se ut osv. 

samtidigt funderar jag på, orkar vi ett barn till? Gör vi det? Tänk om det bli lika tufft som med vår trea? En till hnb? Orkar vi mer dålig sömn? Börja om? Hur kommer barnen klara av att dela oss med ännu ett syskon? Vill jag gå hem från jobbet igen? Jag som precis börjat komma upp mig, göra mitt namn, få jobba med strategiska frågor, vill jag pausa det och allt mitt arbete? Samtidigt finns jobbet kvar och karriär är inte livet. 

kanske är denna bebis lugn och det inte alls blir som med vår hnb? Kanske är det meningen att denna bebis ska komma till oss? Men tänk om det blir bråk och vi bara blir totalt slutkörda? 

Så mycket tankar och känslor. jag tror jag är i typ vecka 7-8 någon gång. hade nog mens i mitten På mars. har kontaktat gyn för ultraljud men telefonkön var stängd idag så får försöka igen imorgon. 

har någon evarit med om liknande? hur Har ni tänkt/resonerat/gjort? 

• Svar på tråden Oplanerat gravid med barn nr 3 trots p-piller, vet inte om vi ska behålla..
  • Gasellen87

Förstår att det är en jättesvår situation och ingen annan kan ju egentligen råda dig till något utan beslutet måste vara ditt. 

Vi var i liknande situation för knappt 1 år sedan. Har barn födda -13 (dotter) -15 (son) och -20 (Son). Hade pratat lite om en till men sen kände jag att det är bra som det är. Några månader senare kom inte mensen trots skydd. Sambon sa att beslutet var helt mitt och att han kan tänka sig en till men det är jag som måste bestämma. Jag valde att behålla, kände att jag kommer inte ångra ett barn men jag kan ångra en abort. I början av mars föddes min lilla fyra och allt kändes bara så menat. De va ju klart hon oxå skulle komma. Det funkar jättebra och alla tre äldre är så glada i henne. Nu har jag relativt lugna barn som sover hela nätter men jag är ganska säker på att jag valt samma även om jag inte haft det. Fick ångest bara av tanken på att plocka bort. Men såklart är det oroligt och jobbigt innan och man vet ju aldrig vad man får för barn. Men samtidigt vet du inte hur dina barn du har nu kommer bli heller. 

Tänk igenom ditt beslut noga, oavsett val går det inte ångra sen. 

Svar på tråden Oplanerat gravid med barn nr 3 trots p-piller, vet inte om vi ska behålla..