• Anonym (Dejta)

Kvinna med god ekonomi- bra eller dåligt?

Man har ju alltid hört att rika män (vad man nu menar med rik) attraherar många kvinnor. Men hur är det för män att dejta en kvinna med god ekonomi?
    Jag är 40 år med två barn. Kommer snart vara separerad. Har en månadsinkomst på 150,000 (brutto). Har ca 3 miljoner som kommer loss när huset säljs och 1 miljon till som buffert på kontot. Så är inte direkt rik men har det ekonomiskt gott ställt. 
    Så hur blir det för mig att börja dejta? Tycker ni män att det är attraktivt eller oattraktivt med en kvinna med god ekonomi? Eller det är skitsamma? Förväntar du dig att få en del av kakan? 
    Jag tycker det här med att dejta är jättesvårt i mogen ålder. Snart ex- mannen träffade jag ung så ingenting man funderade över den gängen. 

• Svar på tråden Kvinna med god ekonomi- bra eller dåligt?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Spara) skrev 2022-02-15 08:09:27 följande:
    Du får tänka på att troligen mer än hälften av alla som äger sina bostäder också gjort någon form av bostadskarriär.
    Såhär skriver de:

Den <chrome_find class="find_in_page" style="box-sizing: border-box; padding: 0px; margin: 0px; background-color: rgb(255, 255, 0) !important; overflow: visible !important;">genomsnittliga svensken har tillgångar för 3.6 miljoner, de här är fördelade på ungefär 1.6 miljoner kronor på bostad, tjänstepensionen är 500 000 kronor, 15% är direkt ägda aktier, bankinlåning/ pengar på bankkonto är ungefär 300 000 kronor. 

För de flesta sitter pengarna i bostaden, man räknar inte skulder som en tillgång.

Tjänstepensionen tycker jag förresten inte att man ska räkna in i förmögenheten. Det är ju inga pengar som personen disponerar nu, utan något som han kanske kommer att erhålla, regelbundet utbetalat under en längre tid, om han blir tillräckligt gammal. Långt ifrån alla hinner få ut  hela det beloppet, innan de dör. 
  • Anonym (Spara)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-16 01:28:17 följande:
    Tjänstepensionen tycker jag förresten inte att man ska räkna in i förmögenheten. Det är ju inga pengar som personen disponerar nu, utan något som han kanske kommer att erhålla, regelbundet utbetalat under en längre tid, om han blir tillräckligt gammal. Långt ifrån alla hinner få ut  hela det beloppet, innan de dör. 
    Då går det till anhöriga, det är fortfarande tillgångar man anförskaffat sig så att du inte anser det ska räknas in är helt irrelevant i sammanhanget. 
  • Anonym (Spara)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-16 01:18:03 följande:
    Jo, men de flesta dagis stänger ju 17, och abslut senast 18:30. Sedan blir det natt-och-helg-dagis, men då måste barnen flyttas över dit, och det finns inte heller i alla kommuner. Jag tror inte heller att det är något som man kan ha använda sig av bara ibland, utan förvarning, för att man plötsligt måste jobba över, utan det är för natt- och skiftarbetare, som kan lämna in schemat långt i förväg. 

"vill" och "vill" - på de höga tjänsterna (och det var väl dem vi diskuterade?) brukar det inte ens finnas något som heter "övertid", utan lönen är hög bland annat för att övertid och obekväm arbetstid ingår i den tjänsten s.a.s.. Personen måste vara tillgänglig dygnet runt och alla dagar om året, om det skulle behövas. Långa arbetsdagar och tjänsteresor är det normala.

Som sagt, jag tror inte på att en hundra procent ensamstående förälder (oavsett kön) kan inneha en sådan tjänst. Utan att ha en inneboende barnsköterska/barnflicka som sagt, och det går nästan inte eftersom de också tjänar så pass mycket i Sverige, och skatt och arbetsavgifter också måste betalas för henne. Man måste vara MYCKET högavlönad för att det ska gå ihop. 

En au pair kanske man har råd med, men det är egentligen inte meningen att en au pair ska utnyttjas så mycket... hon ska vara en hjälp, inte en ställföreträdande förälder.
    Jag sitter själv på en sån tjänst så håller inte med. För högpresterande människor kommer oftast mer krav från en själv än ovanifrån. Har flera vänner som är VDs på diverse bolag och kan disponera tiden mer fritt. Har även vänner som tagit tjänstledigt något år när de bildat familj och kommit tillbaka till höga tjänster utan problem, tack vare att de jobbat upp ett bra rykte tidigare. Man blir inte oattraktiv på marknaden om man är duktig bara för att man är hemma ett år heller. 
  • Anonym (Spara)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-16 01:26:37 följande:
    Fast vi har ju massor av människor som bor i hyreslägenhet, lever från hand till mun, samt är skuldsatta (de skuldsatta finns även i villaområdena). Dessa borde ju dra ner medlet.

Eller så är det sant, och då har Sverige faktiskt fått de enorma klyftorna nu, som V alltid tjatar om...

Men det är inga jättesummor vi pratar om heller och det finns många som drar upp det också. Det är ?svårare? att dra på sig skulder på flera miljoner än att dra på sig tillgångar med motsvarande, efter ett tag får du inte låna mer och det blir svårare att få skulden att växa mycket mer. 

För de flesta sitter ju den stora delen av tillgångarna  bostäderna och man måste ha någonstans att bo så det är inget man får ut hursomhelst. Det kryllar inte av hyresrätter heller. 

Från SCB 2020: 40% bor i hus de äger, ~23% bor i bostadsrätt, omkring 30% bor i hyresrätt - resten i specialbostäder och uppgift saknas. 

• Anonym (What!)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-16 01:23:51 följande:
    Det där låter som konstiga, extrema och utflippade människor. Det är ju inget man normalt gör - skaffar barn med bögar eller bor ihop med andra kvinnor (vare sig det ingår sex eller ej). Du får ursäkta, men jag har svårt att tro att sådana kvinnor gör någon påtaglig karriär. Om vi med karriär menar att uppnå någon högre chefstjänst i näringslivet. Mer troligt att de försöker försörja sig som telefonhäxor, spågummor, försäljare av krimskrams...
    Du verkar ha en snäv syn på vad som är normalt. Jag har gjort en normal karriär i offentlig sektor, exempelvis. Sedan är "det normala" oftast ointressant och intetsägande. Uppfinnare, forskare och framgångsrika människor i allmänhet brukar snarare vara unika än normala.
  • Nejlika08

Till XXX: den ena är faktiskt extremt framgångsrik och jobbar som set designer i en av dom största huvudstäderna i Europa. Den andra jobbar med globala relationer. Hon som är 29 jobbar som socionom. Jag tror att du behöver vidga vyerna lite, i storstäder som Stockholm, New York, London, Berlin är sånt här inte så ovanligt. 

• Anonym (Ordning)
    Anonym (Dejta) skrev 2022-02-12 00:18:22 följande:
    Kvinna med god ekonomi- bra eller dåligt?

Man har ju alltid hört att rika män (vad man nu menar med rik) attraherar många kvinnor. Men hur är det för män att dejta en kvinna med god ekonomi?
    Jag är 40 år med två barn. Kommer snart vara separerad. Har en månadsinkomst på 150,000 (brutto). Har ca 3 miljoner som kommer loss när huset säljs och 1 miljon till som buffert på kontot. Så är inte direkt rik men har det ekonomiskt gott ställt. 

150 000 kr i månadslön, men ändå inte mer än 3 - 4 miljoner efter att huset sålts?!? Det skulle oroa mig.

• Anonym (Dejta)
    Anonym (Ordning) skrev 2022-02-16 10:13:37 följande:
    150 000 kr i månadslön, men ändå inte mer än 3 - 4 miljoner efter att huset sålts?!? Det skulle oroa mig.
    På vilket vis skulle det oroa dig? Det oroar inte mig.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (What!) skrev 2022-02-16 06:15:09 följande:
    Du verkar ha en snäv syn på vad som är normalt. Jag har gjort en normal karriär i offentlig sektor, exempelvis. Sedan är "det normala" oftast ointressant och intetsägande. Uppfinnare, forskare och framgångsrika människor i allmänhet brukar snarare vara unika än normala.
    Jo, i offentlig sektor går det ju bra. Just för att det ingår i Värdegrunden att lyfta fram kvinnor, homosexuella, invandrare o.s.v. tills de når sin inkompetensnivå... I näringslivet måste man producera någonting också, och då blir det genast svårare!

Stämmer, men just DEN annorlunda livsstilen med kollektivboende, homosexuella trekanter o.s.v. brukar de inte ha. 
  • Anonym (Dejta)
    Anonym (Spara) skrev 2022-02-15 06:52:53 följande:
    Jag reagerade också på att du måste sparat dåligt med den lönen, jag och min man är drygt 10 år yngre med drygt 2/3 av din lön gemensamt (självklart blir det lägre skatt också) men vi har ändå lyckats spara omkring 1 miljon var 3-4 år - var, utöver bostadsvinster då. Då lever vi inte särskilt snålt heller. Inte för det har något med tråden att göra, men jag skulle inte heller klassa oss som rika så jag förstår vad du menar. 
    Läste på rikatillsammans att den genomsnittliga svensken har tillgångar på 3.6 miljoner. 

Fast jo, i min värld lever ni snålt. Dina siffror pekar på att ni båda har ca 50,000 brutto, dvs ca 35,000 i handen var/ mån. En miljon var på 3-4 år var, då måste ni ha sparat minst 21-25 tusen i månaden var. Dvs 14- 10 tusen kvar var att spendera. För att jämföra lägger jag undan 5 tusen minst varje månad, till semester, 3000 till kläder och typ frisör, 3000 till nöjen. Detta är min del. Mannen bidrog  såklart lika mycket till allt gemensamt. Så bara där 11,000 på ?onödigt? men som gör livet värt att leva. Där jag jag ju använt upp alla pengar som du har kvar. Sen ska ju kostnader för huset in, mat, bil, bränsle, barnens aktiviteter, städning osv. INGET av det här hade det varit värt att tulla på för att spara mer. Varför ska jag bara tänka på sen när jag lever nu? Vad ska jag med mer pengar till sen när livet pågår som allra mest just nu? En vettig på nivå på sparandet och lev livet för resten, det är mitt måtto. 
    Jag är supernöjd med min miljon på kontot, mina 3 miljoner övervärde i huset, OCH att jag kan unna mig typ det jag vill. Jag vill åka på alla resor jag kan med ungarna när de forfarande vill. Vem fasiken vet om varken jag eller de vill det sen? Eller om jag är frisk. 

I din ålder sa jag upp mig från ett välbetalt jobb för att utbilda mig ytterligare. Gick från din lönenivå till CSN. Rörde mig inte ryggen att både skuldberget växte och att sparkontot krympte. bäste beslutet att leva för det man känner för. 

Livet går inte ut på att spara. 

• Anonym (What!)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-16 23:53:31 följande:
    Jo, i offentlig sektor går det ju bra. Just för att det ingår i Värdegrunden att lyfta fram kvinnor, homosexuella, invandrare o.s.v. tills de når sin inkompetensnivå... I näringslivet måste man producera någonting också, och då blir det genast svårare!

Stämmer, men just DEN annorlunda livsstilen med kollektivboende, homosexuella trekanter o.s.v. brukar de inte ha. 
    Vore bra om du i fortsättningen tänker på att inte producera för mycket onödigt krimskrams. Det är inte bra för miljön.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Dejta) skrev 2022-02-17 00:00:20 följande:

Fast jo, i min värld lever ni snålt. Dina siffror pekar på att ni båda har ca 50,000 brutto, dvs ca 35,000 i handen var/ mån. En miljon var på 3-4 år var, då måste ni ha sparat minst 21-25 tusen i månaden var. Dvs 14- 10 tusen kvar var att spendera. För att jämföra lägger jag undan 5 tusen minst varje månad, till semester, 3000 till kläder och typ frisör, 3000 till nöjen. Detta är min del. Mannen bidrog  såklart lika mycket till allt gemensamt. Så bara där 11,000 på ?onödigt? men som gör livet värt att leva. Där jag jag ju använt upp alla pengar som du har kvar. Sen ska ju kostnader för huset in, mat, bil, bränsle, barnens aktiviteter, städning osv. INGET av det här hade det varit värt att tulla på för att spara mer. Varför ska jag bara tänka på sen när jag lever nu? Vad ska jag med mer pengar till sen när livet pågår som allra mest just nu? En vettig på nivå på sparandet och lev livet för resten, det är mitt måtto. 
    Jag är supernöjd med min miljon på kontot, mina 3 miljoner övervärde i huset, OCH att jag kan unna mig typ det jag vill. Jag vill åka på alla resor jag kan med ungarna när de forfarande vill. Vem fasiken vet om varken jag eller de vill det sen? Eller om jag är frisk. 

I din ålder sa jag upp mig från ett välbetalt jobb för att utbilda mig ytterligare. Gick från din lönenivå till CSN. Rörde mig inte ryggen att både skuldberget växte och att sparkontot krympte. bäste beslutet att leva för det man känner för. 

Livet går inte ut på att spara. 

Vi har ut ca 70 netto, eftersom en är egenföretagare är det lite andra beskattningar plus aktieutdelningar. Så nej, vi lever inte särskilt snålt. Men på en lön på 150k att lyckas spara 5k i månaden är ju fruktansvärt oekonomiskt. 
    Jag tycker snarare det låter som att du har hög inkomst men otroligt dåligt ekonomiskt tänk så det hade jag dragit mig för om jag letade partner. 

Jag var färdig med min 5-åriga högskoleutbildning när jag var 23 år andra sidan. Så har inte behövt leva på CSN sedan dess.

Vi har också rest en hel del, förutom senaste två åren av förklarliga skäl. 

• Anonym (Dejta)
    Anonym (Spara) skrev 2022-02-17 08:06:55 följande:

Vi har ut ca 70 netto, eftersom en är egenföretagare är det lite andra beskattningar plus aktieutdelningar. Så nej, vi lever inte särskilt snålt. Men på en lön på 150k att lyckas spara 5k i månaden är ju fruktansvärt oekonomiskt. 
    Jag tycker snarare det låter som att du har hög inkomst men otroligt dåligt ekonomiskt tänk så det hade jag dragit mig för om jag letade partner. 

Jag var färdig med min 5-åriga högskoleutbildning när jag var 23 år andra sidan. Så har inte behövt leva på CSN sedan dess.

Vi har också rest en hel del, förutom senaste två åren av förklarliga skäl. 

Men var det inte det jag skrev- ca 35,000 var netto, dvs 70,000 tillsammans? Ganska bra uppskattning isf. Eller menar du att ni har 70,000 var/ mån? Isf förstår jag att ni kan lägga undan till en milj var på 3-4 år. 

jag har inte skrivit att jag sparar 5000 i månaden. 5000 är till resor. Pengar som ska brännas inom året ser jag inte som sparande. 

självklart sparar jag mycket mer än 5,000 i månaden. Men hade kanske inte gjort det om jag haft mindre i inkomst. Eftersom att leva här och nu är viktigt för mig. Att ha mer pengar när jag är gammal än nu, när jag står mitt i livet verkar för mig bara idiotiskt. Att däremot försöka ha en jämn pengaström hela livet men kanske lite lägre vid ålderdomen känns mer optimerat. Ni lägger ju undan mer än ni bränner med de inkomsterna. Vad ska ni med alla pengar till när ni är gamla och kanske inte vill resa eller vara fina i håret? 

• Anonym (Spara)
    Anonym (Dejta) skrev 2022-02-17 10:37:39 följande:

Men var det inte det jag skrev- ca 35,000 var netto, dvs 70,000 tillsammans? Ganska bra uppskattning isf. Eller menar du att ni har 70,000 var/ mån? Isf förstår jag att ni kan lägga undan till en milj var på 3-4 år. 

jag har inte skrivit att jag sparar 5000 i månaden. 5000 är till resor. Pengar som ska brännas inom året ser jag inte som sparande. 

självklart sparar jag mycket mer än 5,000 i månaden. Men hade kanske inte gjort det om jag haft mindre i inkomst. Eftersom att leva här och nu är viktigt för mig. Att ha mer pengar när jag är gammal än nu, när jag står mitt i livet verkar för mig bara idiotiskt. Att däremot försöka ha en jämn pengaström hela livet men kanske lite lägre vid ålderdomen känns mer optimerat. Ni lägger ju undan mer än ni bränner med de inkomsterna. Vad ska ni med alla pengar till när ni är gamla och kanske inte vill resa eller vara fina i håret? 

Missade att du skrev var.

Vi har gemensamma utgifter på under 15k med hus/räkningar (låga lån) och mat. Vi är emot meningslös konsumtion och tycker inte om att ha en miljard krimskrams hemma heller. Jag lägger inte några tusen i månaden på frisör, klipper mig några gånger per år och färgar sällan håret (föredrar naturligt) och när vi reser gillar vi bergsbestigning och vandring mer än all inclusive på något hotell. Vi har en väldigt aktiv livsstil och tycker om att röra på oss mer än att sitta dricka drinkar på någon bar. 

Sedan har vi vårt sparande på börsen också som gått ganska bra senaste åren.

Men hursomhelst står fast vid att vid 40årsåldern med en lön på 150k/månaden som är mer än dubbelt så mycket som topp 1% tjänar i Sverige så låter det väldigt lite att enbart ha 3-4 miljoner i tillgångar. 

• Anonym (Dejta)
    Anonym (Spara) skrev 2022-02-17 11:21:22 följande:

Missade att du skrev var.

Vi har gemensamma utgifter på under 15k med hus/räkningar (låga lån) och mat. Vi är emot meningslös konsumtion och tycker inte om att ha en miljard krimskrams hemma heller. Jag lägger inte några tusen i månaden på frisör, klipper mig några gånger per år och färgar sällan håret (föredrar naturligt) och när vi reser gillar vi bergsbestigning och vandring mer än all inclusive på något hotell. Vi har en väldigt aktiv livsstil och tycker om att röra på oss mer än att sitta dricka drinkar på någon bar. 

Sedan har vi vårt sparande på börsen också som gått ganska bra senaste åren.

Men hursomhelst står fast vid att vid 40årsåldern med en lön på 150k/månaden som är mer än dubbelt så mycket som topp 1% tjänar i Sverige så låter det väldigt lite att enbart ha 3-4 miljoner i tillgångar. 

Jag har naturligtvis inte haft den här lönen alltid. Det är först de senaste två åren. Innan hade jag betydligt mindre. Då gick pengarna till att bygga hus. Göra iordning trädgård (kostar ca en halv mille med trädgård för ny tomt). Vara föräldraledig. Och att resa. Jag däremot vill gärna ha flärd och lyxiga hotell, hellre det om jag har råd än att spara någon tusing extra. Slit och släng är jag helt emot men att lägga 10,000 på en designlampa som jag förmodligen har hel livet, och som någon tom vill ärva gör jag gärna. Att äta på en fin resturang för flera tusen gör inte heller världen sämre. Livet får gärna vara flärdfullt. 
    Så jag är nöjd med min situation och tycker jag har ett sund sparande vägt mot andra saker som jag uppskattar. 
    vad ni ska ha en massa pengar till på ålderdomen förstår jag faktiskt inte eftersom ett livsmål verkar vara att leva enkelt? 

• Anonym (Spara)
    Anonym (Dejta) skrev 2022-02-17 11:36:20 följande:

Jag har naturligtvis inte haft den här lönen alltid. Det är först de senaste två åren. Innan hade jag betydligt mindre. Då gick pengarna till att bygga hus. Göra iordning trädgård (kostar ca en halv mille med trädgård för ny tomt). Vara föräldraledig. Och att resa. Jag däremot vill gärna ha flärd och lyxiga hotell, hellre det om jag har råd än att spara någon tusing extra. Slit och släng är jag helt emot men att lägga 10,000 på en designlampa som jag förmodligen har hel livet, och som någon tom vill ärva gör jag gärna. Att äta på en fin resturang för flera tusen gör inte heller världen sämre. Livet får gärna vara flärdfullt. 
    Så jag är nöjd med min situation och tycker jag har ett sund sparande vägt mot andra saker som jag uppskattar. 
    vad ni ska ha en massa pengar till på ålderdomen förstår jag faktiskt inte eftersom ett livsmål verkar vara att leva enkelt? 

Om du bara haft den lönen i 2 år förstår jag, det framgick inte i din ts.

Vi kan förhoppningsvis hjälpa våra barn med bostadsköp när det blir aktuellt, kanske bygga nytt hus eller lägga pengar på ett eget sommarställe (men har tillgång till våra föräldrars idag så svårt att se att det heller skulle locka på väldigt länge), eller gå i pension när man är 50, möjligheterna är oändliga. 

Vi saknar ju inget idag heller, alla har inte samma behov av onödig konsumtion. För mig/oss ger det mycket mer att resa och uppleva kultur och mat med lokalbefolkningen än att göra exakt samma sak i olika länder och smutta på champagne och rysk kaviar på diverse olika hotell. 

Men det har inget men din TS att göra, tyckte bara det lät lite som sagt. Du ska självklart inte spara mer eller leva på något annat sätt än du själv är nöjd med. 

• nihka
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-16 01:23:51 följande:
    Det där låter som konstiga, extrema och utflippade människor. Det är ju inget man normalt gör - skaffar barn med bögar eller bor ihop med andra kvinnor (vare sig det ingår sex eller ej). Du får ursäkta, men jag har svårt att tro att sådana kvinnor gör någon påtaglig karriär. Om vi med karriär menar att uppnå någon högre chefstjänst i näringslivet. Mer troligt att de försöker försörja sig som telefonhäxor, spågummor, försäljare av krimskrams...
    Herre gud vilka fördomar.
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-16 23:53:31 följande:

Svar på tråden Kvinna med god ekonomi- bra eller dåligt?