Anonym (Spara) skrev 2022-02-15 06:52:53 följande:
Jag reagerade också på att du måste sparat dåligt med den lönen, jag och min man är drygt 10 år yngre med drygt 2/3 av din lön gemensamt (självklart blir det lägre skatt också) men vi har ändå lyckats spara omkring 1 miljon var 3-4 år - var, utöver bostadsvinster då. Då lever vi inte särskilt snålt heller. Inte för det har något med tråden att göra, men jag skulle inte heller klassa oss som rika så jag förstår vad du menar.
Läste på rikatillsammans att den genomsnittliga svensken har tillgångar på 3.6 miljoner.
Fast jo, i min värld lever ni snålt. Dina siffror pekar på att ni båda har ca 50,000 brutto, dvs ca 35,000 i handen var/ mån. En miljon var på 3-4 år var, då måste ni ha sparat minst 21-25 tusen i månaden var. Dvs 14- 10 tusen kvar var att spendera. För att jämföra lägger jag undan 5 tusen minst varje månad, till semester, 3000 till kläder och typ frisör, 3000 till nöjen. Detta är min del. Mannen bidrog såklart lika mycket till allt gemensamt. Så bara där 11,000 på ?onödigt? men som gör livet värt att leva. Där jag jag ju använt upp alla pengar som du har kvar. Sen ska ju kostnader för huset in, mat, bil, bränsle, barnens aktiviteter, städning osv. INGET av det här hade det varit värt att tulla på för att spara mer. Varför ska jag bara tänka på sen när jag lever nu? Vad ska jag med mer pengar till sen när livet pågår som allra mest just nu? En vettig på nivå på sparandet och lev livet för resten, det är mitt måtto.
Jag är supernöjd med min miljon på kontot, mina 3 miljoner övervärde i huset, OCH att jag kan unna mig typ det jag vill. Jag vill åka på alla resor jag kan med ungarna när de forfarande vill. Vem fasiken vet om varken jag eller de vill det sen? Eller om jag är frisk.
I din ålder sa jag upp mig från ett välbetalt jobb för att utbilda mig ytterligare. Gick från din lönenivå till CSN. Rörde mig inte ryggen att både skuldberget växte och att sparkontot krympte. bäste beslutet att leva för det man känner för.
Livet går inte ut på att spara.