• Kalmariten

Ny tjänst men IVF start nästa månad - måste jag berätta?

Hej,

Jag och min sambo har försökt bli gravida i ett par år och nu ska vi äntligen påbörja IVF behandling med trolig start nästa månad. Vi är överlyckliga!!

Dock har jag precis blivit erbjuden en ny och bättre tjänst på jobbet som jag funderar på att tacka ja till. Behöver jag berätta för min arbetsgivare att vi ska påbörja IVF behandling nästa månad? Det känns lite som att jag lurar dem ifall jag inte säger något. Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Ny tjänst men IVF start nästa månad - måste jag berätta?
  • Anonym (E)

Nej det måste du inte och nej, jag hade inte gjort det.

• Friger

Nä, berätta när du är så pass gravid att det är hyggligt säkert att ungen kommer. Resten har dom inte med att göra och det förväntar dom sig inte heller.

• Anonym (Nej)

Du måste absolut inte berätta, sen om

vill berätta är en annan femma. Jag hade inte delat med mig av det till min arbetsgivare förrän det närmade sig föräldraledighet (man måste berätta minst 2 månader innan man söker föräldraledighet)

Hade du tänkt dela med dig om att ni gjort ivf? Annars kan man ju bli oplanerat gravid och det är inget man vet förrän en bit in ändå.

• Anonym

Nej det måste du inte säga
    Jag hade inte sagt något

• Jag är bara jag

Självklart inte. Du tar en sjukdag dagen för ÄP och berättar valfri vecka ifall du blir gravid.

• Anonym (Teamis)

Det är väl upp till om man vill ha en bra relation till sig arbetsgivare eller om man är en sån som står med armarna i kors och skriker om sina rättigheter.

Som arbetsgivare hade det haft en avgörande betydelse om ts var rak med detta eller smög runt och ljög/undanhöll sanningen.

Som tur är slipper jag såna här problem då jag inte anställer kvinnor  i barnafödande ålder.

• Jag är bara jag
    Anonym (Teamis) skrev 2022-01-09 18:37:49 följande:
    Det är väl upp till om man vill ha en bra relation till sig arbetsgivare eller om man är en sån som står med armarna i kors och skriker om sina rättigheter.

Som arbetsgivare hade det haft en avgörande betydelse om ts var rak med detta eller smög runt och ljög/undanhöll sanningen.

Som tur är slipper jag såna här problem då jag inte anställer kvinnor  i barnafödande ålder.
    Det angår helt enkelt ingen arbetsgivare öht. Lika lite som det angår en arbetsgivare att folk försöker bli gravida på vanligt sätt. Vari består lögnen? Man får faktiskt bli gravid.
  • Kalmariten

Ni är alla eniga att man inte ska/behöver berätta. Då gör jag nog inte det heller :)

Tack för era svar! :)

• Jag är bara jag
    Kalmariten skrev 2022-01-09 18:42:19 följande:
    Ni är alla eniga att man inte ska/behöver berätta. Då gör jag nog inte det heller :)

Tack för era svar! :)
    Lycka till med både jobb och framförallt IVF:andet!
  • Drottningen1970
    Anonym (Teamis) skrev 2022-01-09 18:37:49 följande:

Med andra ord så skulle Ts inte hos dig heller få den utlovade tjänsten om hon informerade dig om att hon försökte bli gravid.

Att det är via IVF eller inte är egentligen oväsentligt.
  • svansmamman

Du har absolut ingen skyldighet att säga något utan måste känna efter själv. Min första tanke är att det kan vara bra att säga till mest för att arbetsgivaren ska ha förståelse och vetskap om att du kan bli borta en del, dels pga behandling men även då du kanske kommer må dåligt.

Om du har möjlighet att vara borta utan arbetsgivarens vetskap hade jag nog inte sagt något om jag var du. Men ja, det är ju en smaksak och kanske också beroende på relationen till ens chef.

Sååå spännande att ni får påbörja IVF, jag håller tummarna för att det tar sig snabbt! :)

• Anonym (Teamis)
    Drottningen1970 skrev 2022-01-09 18:43:42 följande:
    Med andra ord så skulle Ts inte hos dig heller få den utlovade tjänsten om hon informerade dig om att hon försökte bli gravid.

Att det är via IVF eller inte är egentligen oväsentligt.
    Hos mig hade hon inte varit anställd över huvudtaget.

Som sagt, anställer inte kvinnor i barnafödande ålder. Oavsett hur det ev skulle bli gravida.
  • Anonym (Jumper)

Nej du behöver inte berätta. Jag har en väldigt god relation till min chef så jag hade berättat för att få stöttning och inte oroa med täta läkarbesök m.m.

Har 2 kollegor som är gravida just nu och den ena berättade för våran chef samma dag som hon berättade för sina föräldrar just för att hen var en av de personer hon kände att hon ville dela nyheterna med. Den dag det blev dags att berätta för oss andra så hade chefen köpt fika och vi firade :)

Så behandlas graviditeter på en sund arbetsplats.

• Anonym (Hmm)

Eh nej ts. Sånt gör bara gränslösa människor. De har inte att göra med ert sexliv, att ni försöker skaffa familj osv. Säg till när du är nånstans i fjärde månaden, om ni kommer så långt.

• Carina82

Jag är i din sits och börjar med ivf om en månad (Woho!). Är ny på mitt jobb men berättade ändå för min chef. Var superskönt att vara transparent, den här processen är jobbig nog utan att man ska gå omkring och hitta på ursäkter. Och utöver äggplock så är det ju en del ultraljud att klämma in trots allt, plus att det (ta i trä) inte alltid går på första försöket. Min chef tog det superbra och var enormt stöttande, vet inte hur jag skulle kunna pussla ihop allt utan honom!

Men såklart har du ingen skyldighet att berätta, jag berättade för min egen skull och inte för jobbets skull :) Lycka till oavsett, hoppas det blir en liten bebis av första försöket <3

• Anonym (Alla)
    Anonym (Teamis) skrev 2022-01-09 18:46:32 följande:

Hos mig hade hon inte varit anställd över huvudtaget.

Som sagt, anställer inte kvinnor i barnafödande ålder. Oavsett hur det ev skulle bli gravida.

Den äldsta kvinnan som blev gravid med IVF var ca 65 år? Och män är fertila i princip till sin dödsdag. Barnarbete är inte lagligt i Sverige. Det blir inte många kvar att anställa för din del.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Alla) skrev 2022-01-09 22:55:30 följande:

Den äldsta kvinnan som blev gravid med IVF var ca 65 år? Och män är fertila i princip till sin dödsdag. Barnarbete är inte lagligt i Sverige. Det blir inte många kvar att anställa för din del.

Haha jag tror nog att du förstår även om du spelar dum.

Sök på mitt nick i forumet så kan du läsa mer om hur jag arbetar.
Svar på tråden Ny tjänst men IVF start nästa månad - måste jag berätta?