• Anonym (Hjälp!)

Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)

Hej.

Vi har en bil om båda har betalat häften, bilen står registrerat på mitt namn,  hon har tagit båda nycklar och vägrar låta mig använda bilen (nu i 14 dagar) . Hon vägrar betalat sin del för att köpa mig ut utan hittar på massa med konstiga förslag för att slipa betalat.  så det som går att göra är :
    1.- Anmäla den stulet hos polisen???? 
    2.- Avställa bilen så att det blir körförbud. 
    3.- Anlita jurist som kräver betald (dvs stämma henne via domstol) men det kommer att ta tid och kostar.

Hur skulle ni har gjort?? kanske någon som har varit i samma situation som vet??

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)
  • Anonym (oooo)
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 16:46:03 följande:
    Det är ju OT för den här tråden, TS har andra trådar för just det.
    Blir väldig rörigt med flera trådar. Allt hänger ju ihop. 
  • Anonym (ja)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-09-18 13:11:11 följande:
    Det har hon väl tagit olovligen hon tog ju båda nycklarna till bilen och försvann bara.
    tog hon nycklarna och bilen olovligen så är det ju stöld det är fråga om

när du fått tillbaka bilen så kanske du dock ska betala henne halva värdet och så
  • Anonym (Mman)
    Tow2Mater skrev 2021-09-18 16:46:03 följande:

Det är ju OT för den här tråden, TS har andra trådar för just det.

Och? Han nämner ju barnet i denna, eller hur?
  • Olympia

Har sambon hjälpt till med betalningen är hon samägare och har rätt att få ut pengar för de procent hon lagt ut.
    Kontakta tingsrätten och begär att få en bodelningsman som kan hjälpa dig.

• Anonym (Mman)
    Olympia skrev 2021-09-18 19:35:14 följande:

Har sambon hjälpt till med betalningen är hon samägare och har rätt att få ut pengar för de procent hon lagt ut.

Ja om det skrivits papper eller motsvarande som kan bevisa att hon satt pengar i bilen, men bilen står på honom så juridiskt är det hans bil.
  • Occam
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-18 20:23:27 följande:

Ja om det skrivits papper eller motsvarande som kan bevisa att hon satt pengar i bilen, men bilen står på honom så juridiskt är det hans bil.
    Se diskussion ovan. Så enkelt är det inte att registrerad ägare är exakt samma sak som civilrättslig ägare. 
  • Occam
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-09-18 13:11:11 följande:
    Det har hon väl tagit olovligen hon tog ju båda nycklarna till bilen och försvann bara.
    Vid det tillfället hade hon rätt att bruka bilen, därför har hon inte stulit den av dig. Jag förstår att du har det besvärligt, och jag hoppas det löser sig - min poäng här är nog mest att just polisen inte kan hjälpa dig med bilen. 
  • Anonym (Mman)
    Occam skrev 2021-09-18 21:26:03 följande:

Se diskussion ovan. Så enkelt är det inte att registrerad ägare är exakt samma sak som civilrättslig ägare. 

Jo, faktiskt är det precis så om inte hon kan påvisa annat
  • Occam
    Anonym (Mman) skrev 2021-09-18 21:45:47 följande:

Jo, faktiskt är det precis så om inte hon kan påvisa annat

Men TS har ju redan angett i rubrik och beskrivning att bilen är gemensam. Så det är ju redan utrett. Och sådär svårt vore det nog inte för henne att påvisa det om TS skulle byta fot och börja påstå att bilen är helt och hållet hans.
  • Anonym (Hjälp!)

Jag fick bilen tillbaka i lördags och nycklarna men bilen är trasigt, antagligen har hon kör över en vägbula eller på nån sten, det skrapas när man kör, åkte till verkstad och fick en offer på 6500SEK för att fixa,  Jag meddelade henne att vi måste fixa och att vi delar på kostnader (fast egentligen tycker att hon borde betala allt), hennes svar var att jag ljuger och att hon tror inte på vad jag säger och att vi kan ta via jurister..    Ska jag betala själv räkningen och sedan drar jag av hennes del??  

Förlåt att jag har öppna flera inlägg men tyckte det handlade om olika saker...  får skriva i den ursprungliga. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Hjälp!) skrev 2021-09-22 18:47:32 följande:

Jag fick bilen tillbaka i lördags och nycklarna men bilen är trasigt, antagligen har hon kör över en vägbula eller på nån sten, det skrapas när man kör, åkte till verkstad och fick en offer på 6500SEK för att fixa,  Jag meddelade henne att vi måste fixa och att vi delar på kostnader (fast egentligen tycker att hon borde betala allt), hennes svar var att jag ljuger och att hon tror inte på vad jag säger och att vi kan ta via jurister..    Ska jag betala själv räkningen och sedan drar jag av hennes del??  

Förlåt att jag har öppna flera inlägg men tyckte det handlade om olika saker...  får skriva i den ursprungliga. 

Den enkla regeln om samägande 50-50 säger att ni betalar 50-50 av reparationen. Sen tillkommer ju att hon kanske sabbade bilen, men hur bevisar du det? Glöm det, betala allt och dra av 3250kr när du ger henne hälften av nuvarande marknadsvärdet för bilen. Ge henne papper från verkstaden så hon vet vad skadan är och vad det kostar. 

https://lawline.se/answers/dolt-samagande-av-egendom-som-inte-ingar-i-bodelning-mellan-sambos

Dold samäganderätt kräver:

- att egendomen köpts för gemensamt bruk

- att den sambo som inte står som ägare i avtalet har bidragit ekonomiskt till köpet

- båda sambos har velat att äganderätten ska vara gemensam

50
  • Anonym (Hjälp!)

Nu har hyresvärd ringt mig och klagat över att jag byte låset, (min ex har ringt honom och sagt att hon står på kontrakten och därför hon måste ha tillgång till lägenheten) jag har sagt till hyresvärd varför jag byte låset, och att exet har flyttat ut och har en ny bostad och att hon även är  skrivit där,  dvs hon bor inte här längre så varför ska hon ha en nyckel?  om det är inte så att hon tänker jävlas under 3 månader och trakasserad mig??  jag har sagt till hyresvärden att dem kan få en kopia av nyckel i fall dem behöver komma in och att jag byter låset efter jag har flyttat ut.   (jag nekar inte tillträde till lägenheten men hon vill inte kontakta mig och fråga utan hon ringer till hyresvärd och även gjort en polisanmälan om att jag har stäng henne ute) soc ringde och sa att dem har kommit in en polisanmälan men att det förändra ju ingenting i utredning, vi redan vet vad som har hänt... 

Vad jag har läst på nätet det står att man kan byta låset på en hyresrätt om det inte står skrivet i kontrakten.. jag har bett kopian på kontrakten, men jag kommer ändå inte att byta låset tills jag har flyttat ut, lägenheten är uppsagt så vad ska hyresvärden göra?? vräka mig?? jag har ändå 3 månaders uppsägning.  Jag har sagt till hyresvärden att hänvisa henne till mig, hon ringer ju inte och frågar ??? hon har redan varit här och hämta  det mesta så jag vet inte vad är det för problem hon har förutom att hon är så himla stolt att hon vill inte fråga... 

• Palmarc
    Anonym (Z) skrev 2021-09-17 07:40:07 följande:
    Du är helt ute och cyklar, en bil kan inte samägas över huvud taget. Bilen ägs av ägaren, punkt. Ansvaret för bilen ligger alltid på ägaren.

TS har varit sambo med exet så bilen ingår inte i bodelningen heller. Ur alla aspekter är det TS bil.

TS din sambo gör sig skyldig till olovligt förfogande. Du kan kontakta Kronofogden för handräckning.

lawline.se/answers/14898
    Detta stämmer inte. Den civilrättslige ägaren kan vara en annan än den som är angiven i vägtrafikregistret och man kan absolut samäga en bil. Sen är det riktigt att det är den som är registrerad ägare är den som ansvarar för skatter och dylikt. En bil kan inte omfattas av sambobodelning eftersom en bil aldrig är samboegendom. Däremot kan du ansöka om tvångsförsäljning via tingsrätt. Ett hot om det är oftast tillräckligt för att komma överens.

De här verkar kunna biljuridik om TS behöver hjälp:
    d-jur.se/rattsomraden/tvist/biljuridik/
Svar på tråden Ex sambon flyttat ut men vägrar låta mig använda vår gemensam bil (bilen står på mitt namn)