• Gasellen87

Har eller ska ni som är gravida vaccinera er?

Jag är gravid k v 14 ( 13+4) och har första vaccindosen inbokat denna veckan. Men har så mycket tankar och känslor, vet inte hur jag ska tänka. Jag har tre barn sedan tidigare två som går i skolan och en på förskolan. Arbetar även som lärare fram till v. 20 så jag kommer bli avstängd.

Ni som är gravida hur tänker ni? Vaccinerar ni er? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Har eller ska ni som är gravida vaccinera er?
  • Gasellen87
    bananmilkshake skrev 2021-08-22 16:12:31 följande:

Det gjordes en tråd för bara några timmar sedan, och jättemånga fler innan dess. :) 

Såg det precis efter jag postat den :) men tack!
  • Väntar4an
    Gasellen87 skrev 2021-08-22 15:44:51 följande:

Jag är gravid k v 14 ( 13+4) och har första vaccindosen inbokat denna veckan. Men har så mycket tankar och känslor, vet inte hur jag ska tänka. Jag har tre barn sedan tidigare två som går i skolan och en på förskolan. Arbetar även som lärare fram till v. 20 så jag kommer bli avstängd.

Ni som är gravida hur tänker ni? Vaccinerar ni er? Varför/varför inte?

Jag är vecka 15 nu och är väldigt osäker på vaccin så här tidigt innan bebis är mer utvecklad. Finns ju egentligen inga långtidsstudier. Hade tid bokad innan jag blev gravid men nu funderar jag på att ta det senare delen av graviditeten.

Blir du avstängd även om du är vaccinerad?
  • Aya2019

Är gravid i vecka 23 bf blir i december men tänker inte vaccinera mig under graviditeten blir nog nästa år men inte förren februari eller mars månad. Blir så orolig har haft 2 gg missfall förut så vågar inte riktigt än :/

• Astriidlind

Jag var gravid och tackade nej till vaccin. Skulle aldrig våga riskera det.

• Gasellen87
    Väntar4an skrev 2021-08-22 20:08:47 följande:

Jag är vecka 15 nu och är väldigt osäker på vaccin så här tidigt innan bebis är mer utvecklad. Finns ju egentligen inga långtidsstudier. Hade tid bokad innan jag blev gravid men nu funderar jag på att ta det senare delen av graviditeten.

Blir du avstängd även om du är vaccinerad?

Ja, är ju det som känns så svårt. Vill inte bli sjuk men är även så osäker på hur det ev kan påverka bebisen. Tycker oxå det är knepigt att rekommendera om det inte är säkert.. men jag vet inte. Kanske ska avvakta några veckor till ändå. Så svårt..

Svarade i andra tråden, men ja blir avstängd oavsett vad ser det ut som. Har redan fått papper från min chef att skicka in till försäkringskassan.
  • Gasellen87
    Aya2019 skrev 2021-08-22 22:38:22 följande:

Är gravid i vecka 23 bf blir i december men tänker inte vaccinera mig under graviditeten blir nog nästa år men inte förren februari eller mars månad. Blir så orolig har haft 2 gg missfall förut så vågar inte riktigt än :/

Förstår, finns det några studier på att missfallsrisken ökar vid vaccinering? Tycker det är så svårt att veta hur man ska tänka när man inte kan isolera sig helt. Känns lite som pest eller kolera..
  • Gasellen87
    Astriidlind skrev 2021-08-22 23:57:23 följande:

Jag var gravid och tackade nej till vaccin. Skulle aldrig våga riskera det.

Nä. Är ju det som är så svårt. Ingen vill ju riskera något såklart. Vill heller inte riskera att bli sjuk i covid och kan inte isolera mig. Känns så svårt att veta vilket val som är rätt. Tycker det känns konstigt att de rekommenderar ett vaccin om de inte vet att det är säkert för både mamma och barn.
  • EliS86

Är gravid (nu vecka 17) och har tagit första dosen i vecka 13+0.

Andra dosen ska ge mer biverkningar varav en kan vara feber. Feber medför alltid en något ökad risk för missfall så därför rekommenderar cdc att ta tylenol (jag kommer ta Alvedon) för att motverka feber.

Tar hellre den risken än covid. Kan återkomma med om barnet sedan mår bra eller ej osv.

• Entjejskonto
    EliS86 skrev 2021-08-23 10:29:42 följande:

Är gravid (nu vecka 17) och har tagit första dosen i vecka 13+0.

Andra dosen ska ge mer biverkningar varav en kan vara feber. Feber medför alltid en något ökad risk för missfall så därför rekommenderar cdc att ta tylenol (jag kommer ta Alvedon) för att motverka feber.

Tar hellre den risken än covid. Kan återkomma med om barnet sedan mår bra eller ej osv.

Men feber i sig är ju en reaktion på något, så det är inte febern som isåfall skapad risken. Det är ju orsaken till febern? Och Alvedon kan inte motverka feber, det tar bara ner toppen... Vad har du för källa till vad du skriver?
  • EliS86
    Entjejskonto skrev 2021-08-23 10:59:31 följande:

Men feber i sig är ju en reaktion på något, så det är inte febern som isåfall skapad risken. Det är ju orsaken till febern? Och Alvedon kan inte motverka feber, det tar bara ner toppen... Vad har du för källa till vad du skriver?

Feber oavsett orsak har associerats med negativa utfall vid graviditet och min källa är Center for disease control/CDC(US motsvarighet till folkhälsomyndigheten): www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/recommendations/pregnancy.html

Alvedon är febernedsättande= minskad stress på kroppen. Ju lägre feber (eller ingen alls) desto bättre i det här sammanhanget.
  • Astriidlind
    Gasellen87 skrev 2021-08-23 05:46:04 följande:

Nä. Är ju det som är så svårt. Ingen vill ju riskera något såklart. Vill heller inte riskera att bli sjuk i covid och kan inte isolera mig. Känns så svårt att veta vilket val som är rätt. Tycker det känns konstigt att de rekommenderar ett vaccin om de inte vet att det är säkert för både mamma och barn.

Ja sen har jag redan haft covid med väldigt milda symptom så kände inte att det var nödvändigt.
  • Tiffany

Jag är gravid i v9 o är osäker. Hade covid 2020, kan säkerligen få det igen men är orolig som att det inte finns några långtidsstudier ang detta.. så svårt att veta vad som är rätt här

• Väntar4an
    Gasellen87 skrev 2021-08-22 15:44:51 följande:

Har du bestämt dig om du ska ta vaccin?

Vet du om ditt barn på förskolan blir 15h då när du blir avstängd?
  • Gasellen87
    Väntar4an skrev 2021-08-25 09:32:14 följande:

Har du bestämt dig om du ska ta vaccin?

Vet du om ditt barn på förskolan blir 15h då när du blir avstängd?

Jag kommer följa rekommendationen som jag fått från barnmorskan och från människor i min närhet, så jag kommer ta vaccinet. Är fortfarande rädd och osäker men är även rädd för covid då min pappa blev extremt sjuk och nära att dö. Plus att jag inte kommer kunna isolera mig. Känns lite som pest eller kolera.. har du tagit?

Min yngsta kommer få gå ner på 15 h när jag går hem, mina stora är 6 och 8 så de går i skolan. Men de där med 15 h verkar vara olika från kommun till kommun beroende på om de likställer det med sjukskrivning eller ej, här har de precis ändrat de och likställer inte dessa två. Dock får mina stora vara på fritids då han säger det är upp till varje rektor att besluta.
Svar på tråden Har eller ska ni som är gravida vaccinera er?