• mcs1988

Bästa vardagstipsen!

Nu börjar snart vardagen igen efter sommaren så hade gärna haft en tråd med bästa vardagstipsen (främst för ensamstående men alla kan ju ta del av det).

Så vad har ni för vardagstips?!

Kan vara inom matlagning, städning, planering etc... shoooooot!

• Svar på tråden Bästa vardagstipsen!
  • Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2021-08-01 22:27:10 följande:

Underskatta inte kall mat; räkor, avacado, frukt och råa grönsaker med dressingsdipp.

Mixade frysta grönsaker enkelt tillagade i micron kan serveras till det mesta.

McDonalds är helt ok mat om man undviker värsta fällorna som frisen och colan.

Ska försöka ha lite grönsaker färdigskurna hemma! Lättare att bara plocka fram då :)

Har ingen McD i närheten, tyvärr eller tack och lov?!!
  • Tow2Mater
    Anonym (...) skrev 2021-08-01 22:29:56 följande:
    Ska försöka ha lite grönsaker färdigskurna hemma! Lättare att bara plocka fram då :)

Har ingen McD i närheten, tyvärr eller tack och lov?!!
    Max eller Sibylla funkar säkert också.
  • Aniiee

Här är några mattips:
    Plannera maten efter en modifierad gammal arbetarcaféordning, så har ni något att stå på. Den gamla ordningen är:

Måndag: Korv/chark
    Tisdag: Fisk
    Onsdag: Färs
    Torsdag: Soppa och pannkaka
    Fredag: Färsk köttbit eller kyckling
    Lördag: Rester
    (söndag - söndagsstek, men det serverade de inte på arbetarcaféerna...)

Anlägg en eller flera restlådor i frysen. Det mesta kan frysas och bli nya rätter när lådan är full. Överblivna fruktbitar som fryses kan bli paj eller fruksoppa.

Förnöj matlagningen genom att ge er ut på äventyr till ett annat matland en gång i veckan eller en vecka i månaden. Ta fram en slumpgenerator på internet. Ät helt vanligt som ni brukar men säg att i september äter ni hemlagad indisk mat i en vecka. Eller något.

För att spara pengar, låt alltid alla grytor och köttfärssåser bestå av lika mycket grönsaker (minus ev lök) som kött. Gör ni köttfärssås på 1 kg köttfärs, ja, i med ett kg grönsaker också, till exempel en liten zucchini, två rödbetor, en bit persiljerot, en palsternacka och tre morötter.

Ha snabba frukostar och mellanmål på lut i skåpen. Frukostglass, matmuffins, frö/nötbars och annat som bara kan stoppas i munnen.

Tillaga mer "när man ändå håller på". En hel kotlettrad, även om bara halva eller mindre ska ätas idag. Då finns resten färdiglagat i frysen till nästa gång, osv.

Frys in saker i platta paket om det går. Packa om om det behövs. Det tinar fortare.

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Mortiscia80
    Aniiee skrev 2021-08-02 00:45:09 följande:

Här är några mattips:
    Plannera maten efter en modifierad gammal arbetarcaféordning, så har ni något att stå på. Den gamla ordningen är:

Anlägg en eller flera restlådor i frysen. Det mesta kan frysas och bli nya rätter när lådan är full. Överblivna fruktbitar som fryses kan bli paj eller fruksoppa.

Förnöj matlagningen genom att ge er ut på äventyr till ett annat matland en gång i veckan eller en vecka i månaden. Ta fram en slumpgenerator på internet. Ät helt vanligt som ni brukar men säg att i september äter ni hemlagad indisk mat i en vecka. Eller något.

För att spara pengar, låt alltid alla grytor och köttfärssåser bestå av lika mycket grönsaker (minus ev lök) som kött. Gör ni köttfärssås på 1 kg köttfärs, ja, i med ett kg grönsaker också, till exempel en liten zucchini, två rödbetor, en bit persiljerot, en palsternacka och tre morötter.

Ha snabba frukostar och mellanmål på lut i skåpen. Frukostglass, matmuffins, frö/nötbars och annat som bara kan stoppas i munnen.

Tillaga mer "när man ändå håller på". En hel kotlettrad, även om bara halva eller mindre ska ätas idag. Då finns resten färdiglagat i frysen till nästa gång, osv.

Frys in saker i platta paket om det går. Packa om om det behövs. Det tinar fortare.

Det är alltid intressant att läsa dina svar, både om mat för där lär jag mig så mycket men också dina kloka inlägg i andra trådar :)
  • Mortiscia80

Här är några mattips:

Det är alltid intressant att läsa dina svar, både om mat för där lär jag mig så mycket men också dina kloka inlägg i andra trådar :)
  • Anonym (Hemmasmart)

Hej ! Här kommer några tips !

Ha ett städ schema över vad som skall göras dagligen

Veckovis & månadsvis.

Låt alla i familjen vara delaktig. Ges det veckopeng till barnen skall dem här hemma iaf göra en stor grej varje dag . Som ex plocka ur diskmaskinen/ in. Vika lite tvätt , dammsuga , duka osv . Nu har jag tur att mina tjejer är duktiga på att hjälpa till. Så det är aldrig några konstigheter. Dem hjälper till mkt !

Gå alltid upp en timma innan alla andra .

Gör dig klar , drick kaffe osv .

Röj alltid upp hemma innan ni går, det ger en fin känsla när man kommer hem & känsla av att man vill fortsätta ?jobba ? för man behöver inte städa det första man gör .

Laga mat för 1-2 dagar åt gången .

Gör smoothie på morgonen innan skolan, kokt ägg . Lätt att förbereda.

Lägg fram kläder på kvällen. Vad alla skall ha på sig ,

Packa ner läxor och dyl kvällen innan .

• Anonym (Hemmasmart)

En annan sak

Ett schema över vad som skall ätas under veckan .

Handla ut efter det . Ha gärna liknande maträtter som ex grädden räcker till två , eller att du har färdigt ris tills i morgon osv .

Storhandla. För 1-2 v . Så slipper man små handla vilket också drar iväg på kontot.

• Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2021-08-02 08:46:14 följande:
    Man tackar.
  • Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2021-08-01 22:31:45 följande:

Max eller Sibylla funkar säkert också.

Haha, bor på mindre ort och är nöjd att Ica har öppet till 21...
  • Anonym (...)

Här är några mattips:

Kanske ska hålla mig till något sådant, men kasta om den andras blir det samma som i skolan...

Tipset med lika mycket grönsaker var bra! Lagar ju alltid ett vegetariskt alternativ också så det finns alltid hemma...

Mitt största problem med mat är tiden, ett barn som inte äter rester och ett annat som inte äter kött (eller saker som ser ut, eller smakar som, kött)...
  • Tow2Mater
    Anonym (...) skrev 2021-08-02 13:39:34 följande:
    Haha, bor på mindre ort och är nöjd att Ica har öppet till 21...
    Inte ens en korvmoj finns kvar längre huh ;)
  • Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2021-08-02 13:48:15 följande:

Inte ens en korvmoj finns kvar längre huh ;)

Vart är Sverige på väg liksom???
  • hammarhajen
    Anonym (...) skrev 2021-08-02 13:43:11 följande:
    Kanske ska hålla mig till något sådant, men kasta om den andras blir det samma som i skolan...

Tipset med lika mycket grönsaker var bra! Lagar ju alltid ett vegetariskt alternativ också så det finns alltid hemma...

Mitt största problem med mat är tiden, ett barn som inte äter rester och ett annat som inte äter kött (eller saker som ser ut, eller smakar som, kött)...
    Förbered middagen kvällen innan kanske?

Har i perioder lagat mat helt och hållet  en dag i förväg, dvs onsdagens middag på tisdag kväll etc. Då kan jag fixa maten i lugn och ro, utan hunger och stress eftersom alla redan ätit. Ofta blir det matlagning för dagen efter när barnen somnat.

Så är det bara att värma när man kommer hem dagen efter och alla vill ha mat NU. Sparar ju ingen tid totalt sett, men omfördelar tiden på ett sätt jag gillar
  • Anonym (...)
    hammarhajen skrev 2021-08-02 22:12:08 följande:

Förbered middagen kvällen innan kanske?

Har i perioder lagat mat helt och hållet  en dag i förväg, dvs onsdagens middag på tisdag kväll etc. Då kan jag fixa maten i lugn och ro, utan hunger och stress eftersom alla redan ätit. Ofta blir det matlagning för dagen efter när barnen somnat.

Så är det bara att värma när man kommer hem dagen efter och alla vill ha mat NU. Sparar ju ingen tid totalt sett, men omfördelar tiden på ett sätt jag gillar

Jättebra tips för andra men oj vad jag känner mig negativ och krånglig. Barnet som inte äter rester, ser all värmd mat som det. Han äter bara "nytillagad" mat. Och han är faktiskt inte bara kräsen utan det här har varit ett problem sen han var liten... Vi har går hos olika dietister men inget som ändrat hans matvanor. Behöver därför tips på snabb och enkel mat för barnen får ofta göra den själv innan träningen då jag fortfarande är på jobbet. Vegetariskt då också...
  • Aniiee
    Anonym (...) skrev 2021-08-02 13:43:11 följande:

Det är kan vara knivigt. Ett sätt att lyckas laga mat med en som inte äter kött i familjen är att vända på tanken. De flesta tänker att kött är huvudnumret. Börja se det som tillbehöret. Det kan vara svårt i en del rätter, ska man käka blodpudding och bacon kan det vara svårt till exempel, men till exempel en gryta får att göra en grönsaksgryta gemensam och steka kött och kanske koka bönor på sidan av, så kan den som vill ha kött i sin gryta ta av köttet och den som hellre vill vara utan kött kan vara helt utan eller lägga till bönor om det finns. Osv.
  • hammarhajen
    Anonym (...) skrev 2021-08-02 22:36:53 följande:
    Jättebra tips för andra men oj vad jag känner mig negativ och krånglig. Barnet som inte äter rester, ser all värmd mat som det. Han äter bara "nytillagad" mat. Och han är faktiskt inte bara kräsen utan det här har varit ett problem sen han var liten... Vi har går hos olika dietister men inget som ändrat hans matvanor. Behöver därför tips på snabb och enkel mat för barnen får ofta göra den själv innan träningen då jag fortfarande är på jobbet. Vegetariskt då också...
    Förlåt, men hur går ni med på det?

Jag kan möjligen förstå att sådant som stekt korv smakar lite tråkigare om man mikrar den dagen efter, men väldigt mycket mat funkar ju fint att värma. De flesta vuxna äter väl matlåda till lunch varje dag... VAD är skillnaden mellan att värma en gryta tillagad dagen före, mot att värma färdiga köttbullar eller färdig pyttipanna från frysen?

Äter han aldrig mat på restaurang eller i skolan? Kan lova att mycket mat finns färdig eller halvfärdig, och sedan bara värms.

Är man stor nog att laga mat själv, är man stor nog att träna på att äta uppvärmd mat tänker jag. Eller om man kräver nylagat varje dag, så får man fixa sin egen mat när resten av familjen äter på ett sätt som fungerar i vardagen. 
  • hammarhajen
    hammarhajen skrev 2021-08-03 07:36:56 följande:
    Förlåt, men hur går ni med på det?

Jag kan möjligen förstå att sådant som stekt korv smakar lite tråkigare om man mikrar den dagen efter, men väldigt mycket mat funkar ju fint att värma. De flesta vuxna äter väl matlåda till lunch varje dag... VAD är skillnaden mellan att värma en gryta tillagad dagen före, mot att värma färdiga köttbullar eller färdig pyttipanna från frysen?

Äter han aldrig mat på restaurang eller i skolan? Kan lova att mycket mat finns färdig eller halvfärdig, och sedan bara värms.

Är man stor nog att laga mat själv, är man stor nog att träna på att äta uppvärmd mat tänker jag. Eller om man kräver nylagat varje dag, så får man fixa sin egen mat när resten av familjen äter på ett sätt som fungerar i vardagen. 
    Alltså, jag menar såklart inte att man ska tvinga ett barn och äter man inte så gör man inte. Men "tillåta" menar jag att man anpassar familjens mat efter en fix idé hos någon. Alla har något man inte gillar, men att vägra alla rester och all uppvärmd mat är bara fånigt. Ni måste hitta en vardag som fungerar och ni måste absolut kunna äta både rena rester och laga mat i förväg. Den som krånglar om sådant får laga sitt eget. 
  • nnnnnnnn
    Anonym (...) skrev 2021-08-02 22:36:53 följande:
    Har haft exakt samma sak här med rester, trodde det var rätt unikt men det finns tydligen flera som har detta. Mitt barn har börjat hitta strategier för att kunna äta rester, så det går åt rätt håll.
    Detta var det första som fungerade:
    * Resterna steks och sedan gör jag omelett av det. Som en slags "pyttipanna-omelett" för pyttipanna har aldrig gått, tyvärr.
    Sen har det gått bättre om man inte värmer i micron utan gör en ny rätt av det - köttfärssåsen blir lasagne, kycklingen blir kycklingpaj osv. Man får "fuska" och ta tex färdig pajdeg eller använda färska lasagneplattor så det går snabbt att göra den nya maträtten.
    Ibland räcker det att lägga i en/ett par nya saker tex morotsoppan ena dagen och nästa dag lägger man ner gröna ärtor och kasslerbitar när man värmer soppan (eller fisktärningar från frysdisken = fisksoppa)

Annat som varit ok: Varma koppen + smörgås, Billys panpizza eller egen variant tex polarkaka + tomatsås + skinka + ost in i ugnen ett par minuter.
Svar på tråden Bästa vardagstipsen!