Anonym (...) skrev 2021-08-02 22:36:53 följande:
Jättebra tips för andra men oj vad jag känner mig negativ och krånglig. Barnet som inte äter rester, ser all värmd mat som det. Han äter bara "nytillagad" mat. Och han är faktiskt inte bara kräsen utan det här har varit ett problem sen han var liten... Vi har går hos olika dietister men inget som ändrat hans matvanor. Behöver därför tips på snabb och enkel mat för barnen får ofta göra den själv innan träningen då jag fortfarande är på jobbet. Vegetariskt då också...
Har haft exakt samma sak här med rester, trodde det var rätt unikt men det finns tydligen flera som har detta. Mitt barn har börjat hitta strategier för att kunna äta rester, så det går åt rätt håll.
Detta var det första som fungerade:
* Resterna steks och sedan gör jag omelett av det. Som en slags "pyttipanna-omelett" för pyttipanna har aldrig gått, tyvärr.
Sen har det gått bättre om man inte värmer i micron utan gör en ny rätt av det - köttfärssåsen blir lasagne, kycklingen blir kycklingpaj osv. Man får "fuska" och ta tex färdig pajdeg eller använda färska lasagneplattor så det går snabbt att göra den nya maträtten.
Ibland räcker det att lägga i en/ett par nya saker tex morotsoppan ena dagen och nästa dag lägger man ner gröna ärtor och kasslerbitar när man värmer soppan (eller fisktärningar från frysdisken = fisksoppa)
Annat som varit ok: Varma koppen + smörgås, Billys panpizza eller egen variant tex polarkaka + tomatsås + skinka + ost in i ugnen ett par minuter.