• nellibell

Vikariera helger, hur mycket lön??

Om jag skulle ta ett vikariejobb och jobba helger, men ta ut föräldraledighet på vardagarna, hur mycket skulle jag då kunna få in om vi säger att jag har 350 kr/h, men fp är på existens (7500kr/mån)?

Någon som är bra på ekonomi, alt har erfarenhet och bra tips?

Kommer vara nyexad när barnet kommer så kommer inte ha byggt upp mitt SGI, tänker om det är tokigt att jobba extra på helgerna eller hur jag ska göra? Måste jag planera i förväg hur många dagar jag ska ta ledighet, vet inte exakt hur det fungerar?

Hjälp!

• Svar på tråden Vikariera helger, hur mycket lön??
  • Mortiscia80

Det är väl enkel matematik. Om du jobbar maxat 16 timmar per helg blir det sammantaget 64 timmar ggr 350:- minus ca 30 % i skatt så borde det bli 15680:-, plus dina andra 7500:- så blir det 23180:- totalt.

Vad jobbar man med om man får så saftig timlön? Det är klart du ska jobba om du har möjlighet, så länge barnet har en trygg tillsyn. Det du måste tänka på är att du inte kommer orka börja jobba på en gång och att du kommer att behöva pumpa ut mjölk som barnet kan ha medan du är borta, om du inte tänkt ge ersättning.

• nnnnnnnn

Hade jag varit i din sits hade jag varit FL utan att ta ut FP från försäkringskassan. Har du en partner med SGI? Då kan denne ta ut FP över helgen + vara FL måndagar med er = får ut 3 SGI-dagar varje vecka men behöver bara ta 20% ledigt från jobbet. Så har partnern en bra SGI kan detta löna sig.

När du vilat ut efter förlossningen och varit lite föräldraledig med babyn, så jobbar du upp din SGI. Sen kan du ta ut mer föräldraledighet på heltid eller deltid och få en bra föräldrapenning.
    Tex:
    1) Helt ledig 6 månader. Tar inga föräldradagar alls. Partnern jobbar 80% och tar ut 12-13 SGI-dagar/månad.
    2) Från barnet är 6 månader tills du har full SGI 8 månader senare = jobbar 100% (eller så mycket att du tjänar 37 700 kr/mån, har du hög månadslön behöver du alltså inte jobba heltid, se bara till att få ut 37 700 kr/mån så du maxar din SGI).
    3) När barnet är 14 månader har du maximal SGI och kan vara 100% ledig ett tag till, då kan du börja ta ut av dina 245 FP-dagar. Tar du 5 dagar/vecka och skyddar din SGI så räcker dagarna till 49 veckors helt ledigt, eller om du vill så kan du såklart  först vara helt ledig under 6 månader och sen jobba 50% under ett helt år till.

• nnnnnnnn

De 8 månaderna som du jobbar heltid behöver såklart partnern vara hemma på heltid fram tills barnet ev. ska vara på förskolan.

Så se till att partnerns 245 dagar räcker till att skydda dennes SGI efter barnets 1 årsdag, för då behöver partnern ta ut 5 dagar/vecka. Så är det 2 månader behövs ca 40-45 SGI-dagar, vilket borde finnas kvar även om partnern tagit 1 dag/vecka under 6 månader (ca 24-30 dagar) + varit hemma heltid under 6 månader (ta ut 0-7 dagar/vecka).

• Anotherone

Lägger till att nej, du behöver inte bestämma alls i förväg hur många dagar du vill ta ut. För att få ihop en liten buffert kanske du tar ut full fp (7 dagar per vecka) de första 2-3 månaderna? Sen går du in en gång per månad eller varannan, och fyller i. Och då anger du att de här perioden vill jag ta 3 dagar per vecka. Sen nästa månad kanske det räcker med 2 osv. Det är väldigt flexibelt!

• LasseBD
    Mortiscia80 skrev 2020-11-27 18:57:18 följande:

Det är väl enkel matematik. Om du jobbar maxat 16 timmar per helg blir det sammantaget 64 timmar ggr 350:- minus ca 30 % i skatt så borde det bli 15680:-, plus dina andra 7500:- så blir det 23180:- totalt.

Vad jobbar man med om man får så saftig timlön? Det är klart du ska jobba om du har möjlighet, så länge barnet har en trygg tillsyn. Det du måste tänka på är att du inte kommer orka börja jobba på en gång och att du kommer att behöva pumpa ut mjölk som barnet kan ha medan du är borta, om du inte tänkt ge ersättning.

Njae. Man får väl räkna på sammanlagda bruttolönen och sen titta i sin skattetabell? Sökbart per kommun nedan.

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80005221.html
  • Mortiscia80
    LasseBD skrev 2020-11-27 23:16:41 följande:
    Njae. Man får väl räkna på sammanlagda bruttolönen och sen titta i sin skattetabell? Sökbart per kommun nedan.

www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/skattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80005221.html
    Föräldrapenningen är det ju redan skatt dragen på och den ska inte räknas in i löneuträkningen. Om ts vill ha en exakt uträkning så går det så klart att få utifrån den egna skattetabellen, eftersom jag inte vet var ts bor så får hen göra det själv men ser nu hur man kan räkna.
  • LasseBD
    Mortiscia80 skrev 2020-11-28 08:15:25 följande:

Föräldrapenningen är det ju redan skatt dragen på och den ska inte räknas in i löneuträkningen. Om ts vill ha en exakt uträkning så går det så klart att få utifrån den egna skattetabellen, eftersom jag inte vet var ts bor så får hen göra det själv men ser nu hur man kan räkna.

Men sen när deklarationen kommer så räknas det ju på totalen. Eftersom föräldrapenning ofta skattas för lågt lär det ju bli en del att skatta vid deklarationen. Om ts räknar ut det rätt från början kan hon välja att lägga frivillig skatt hos fk eller hos arbetsgivaren för att förekomma det.

Arbetsgivaren lär ju också betala in skatt baserat på det ts tjänat hos dem och även där ta i underkant.
  • Mortiscia80
    LasseBD skrev 2020-11-28 13:57:28 följande:
    Men sen när deklarationen kommer så räknas det ju på totalen. Eftersom föräldrapenning ofta skattas för lågt lär det ju bli en del att skatta vid deklarationen. Om ts räknar ut det rätt från början kan hon välja att lägga frivillig skatt hos fk eller hos arbetsgivaren för att förekomma det.

Arbetsgivaren lär ju också betala in skatt baserat på det ts tjänat hos dem och även där ta i underkant.
    Jag har aldrig hört att Fk drar för lite skatt men det är klart man kan göra det krångligt för sig.
  • Anotherone
    Mortiscia80 skrev 2020-11-28 14:03:43 följande:
    Jag har aldrig hört att Fk drar för lite skatt men det är klart man kan göra det krångligt för sig.
    Då har du nog haft tur. Det fiffiga med FK är att man själv kan lägga till vilken% man vill att de drar. Så riskerar man i varje fall inte att det dras för lite.
    Och sen stämmer det som ovan skriver att skatten redan är dragen. Men totalen behöver du hålla koll på själv.
    Jobbar du deltid tex så att du har beskattningsbar inkomst både från jobb och från föräldrapenning så är det bra att stämma av då och då under året så att man ligger på en bra nivå. Numera finns allt samlat månadsvis så det är bara att logga in på Skatteverket och kolla.
    Tidigare fick man ju bara kontrolluppgift en gång per år och då var det liksom redan för sent att justera skatten. Nu kan man själv ta ett bättre grepp om det.
  • LasseBD
    Mortiscia80 skrev 2020-11-28 14:03:43 följande:

De drar ju inte för lite i skatt om man enbart tar ut föräldrapenning enligt ett givet mönster. Men de vet ju inte om du har fler arbeten så de enbart skatt För den delen de betalar ut. Skatten anpassas ju efter nivån på den ersättningen.

Har man inkomster från flera håll så anpassas skatten efter den lilla del varje utbetalare är ansvarig för. Eftersom ingen av utbetalarna har en aning om vad du tjänar på andra håll.

Men eftersom den sammanlagda inkomsten blir högre så kommer Skatteverket beskatta högre än vad varje ingående del gjort.

Det är ganska många som tror att man alltid betalar 30% skatt men så är alltså inte fallet. Generellt kan man säga att skatten ökar ju mer man tjänar.

Så jag tycker inte det är att göra det krångligt för sig. Snarare tvärtom. Blir däremot krångligt att sitta med en skuld sen på tusentals kronor. Särskilt om man är föräldraledig.
  • nellibell

Okej, så man kan ta ut föräldraledigt utan att ta ut föräldrapenning! Hade verkligen inte fattat det. Men hur många fl dagar får man ta, respektive hur många fp dagar får jag ta? Om vi säger att jag har en fast tjänst istället? En arbetsgivare vill väl veta på ett ungefär när man kommer tillbaka...

Så har jag fattat rätt: jag skulle kunna ta 2 mån full penning och sen vara ledig utan fp i 8 mån, medan pappan tar några dagar i veckan, och sen försöka börja jobba heltid, och så får pappan ta ut full penning resten? 

Alt att jag efter några månader, om möjligheten finns, börjar jobba helger, så kan  partnern ta två dagar i veckan med fp och jag tar ingen fp?

• Anotherone
    nellibell skrev 2020-11-30 08:27:02 följande:

Okej, så man kan ta ut föräldraledigt utan att ta ut föräldrapenning! Hade verkligen inte fattat det. Men hur många fl dagar får man ta, respektive hur många fp dagar får jag ta? Om vi säger att jag har en fast tjänst istället? En arbetsgivare vill väl veta på ett ungefär när man kommer tillbaka...

Så har jag fattat rätt: jag skulle kunna ta 2 mån full penning och sen vara ledig utan fp i 8 mån, medan pappan tar några dagar i veckan, och sen försöka börja jobba heltid, och så får pappan ta ut full penning resten? 

Alt att jag efter några månader, om möjligheten finns, börjar jobba helger, så kan  partnern ta två dagar i veckan med fp och jag tar ingen fp?

Du har rätt gentemot arbetsgivaren att vara ledig i 18 mån utan att ta föräldrapenning. Efter 18 mån bygger rätten till hel ledighet på att man tar ut föräldrapenning i motsvarande omfattning.
    Så nej, du behöver inte ta ut en enda dag om du vill, det är helt upp till ekonomin hemma hos dig.

Dock har du en annan regel att förhålla dig till om du HAR en fastställd SGI är att efter att barnet har fyllt ett år måste du ha sysselsättning 5 dagar per vecka för att behålla den. Men du behöver inte jobba 5 dagar utan du kan jobba 2 och ta fp 3 eller plugga 80% och ta fp 20%. Det är väldigt flexibelt.

Sen har du en till regel och det är att när barnet fyller fyra år får ni max ha 96 dagar kvar tillsammans.

Så det är ett pussel att lägga!

Svar på tråden Vikariera helger, hur mycket lön??