• Anonym (?)

Dottern har börjat röka på

Sen i början av januari har våran 18-åriga dotter blivit tillfälligt jour placerad på vår begäran från socialtjänsten då hon blivit ohanterbar hemma så det påverkat hennes syskon negativt. Nu har jag fått veta och fått bevis att hon röker på. Ska jag informera soc om det? Dom har tidigare frågat henne om hon använder något och dom trodde direkt på henne när hon sa nej. Tanken är att hon skulle få en försökslägenhet då hon inte kommer få flytta hem någonsin. Hur ska man göra?

• Svar på tråden Dottern har börjat röka på
  • Anonym (Tjej28)

Alla kommentarer här skrämmer mig.

Berätta. Rädda ditt barn.

Levde med en man som började precis så. Rökte lite gräs som tonåring. I vuxen ålder var blev han missbrukare. Det stannade aldrig av, utan utvecklades.

Dessutom verkar hon redan ha problem, då är vägen till tyngre droger redan öppen.

• Anonym (A)
    Anonym (Tjej28) skrev 2020-03-10 00:15:41 följande:
    Alla kommentarer här skrämmer mig.
    Berätta. Rädda ditt barn.
    Levde med en man som började precis så. Rökte lite gräs som tonåring. I vuxen ålder var blev han missbrukare. Det stannade aldrig av, utan utvecklades.
    Dessutom verkar hon redan ha problem, då är vägen till tyngre droger redan öppen.
    Håller med
  • Anonym (?)

Jag pratade med sociala. Hon var tacksam för informationen. Hon pratade med min dotter och frågade om det var sant. Hon sa nej. Mamma vill bara förstöra. Dom trodde på henne utan att gå vidare med det trots att jag sagt att jag hade bildbevis. Besviken på systemet. Ikväll ringer dottern och säger att hon har tagit ecstasy och är på väg in till sjukhuset med mamman i familjen som hon tillfälligt bor hos. Detta hade kunnat undvikits om dom lyssnat på mig. Vad ska man göra nu?

• Anonym (Lady)
    Anonym (?) skrev 2020-03-27 00:35:05 följande:

Jag pratade med sociala. Hon var tacksam för informationen. Hon pratade med min dotter och frågade om det var sant. Hon sa nej. Mamma vill bara förstöra. Dom trodde på henne utan att gå vidare med det trots att jag sagt att jag hade bildbevis. Besviken på systemet. Ikväll ringer dottern och säger att hon har tagit ecstasy och är på väg in till sjukhuset med mamman i familjen som hon tillfälligt bor hos. Detta hade kunnat undvikits om dom lyssnat på mig. Vad ska man göra nu?

Låt henne få komma hem till att börja med.
    Detta hade kunnat undvikas om du inte slängt ut henne för att PLACERAS i jourhem.

Hur skulle du känna dig och du blev utslängd från familjen??? Va?
  • Anonym (?)
    Anonym (Lady) skrev 2020-03-27 05:02:14 följande:

Låt henne få komma hem till att börja med.

Detta hade kunnat undvikas om du inte slängt ut henne för att PLACERAS i jourhem.

Hur skulle du känna dig och du blev utslängd från familjen??? Va?

1. Hur vuxen är du om att säga något sådant?

2. Hon skadade sina yngre syskon.

3. Detta var ett gemensamt beslut från både oss och henne.
  • Anonym (Lady)
    Anonym (?) skrev 2020-03-28 19:09:06 följande:
    1. Hur vuxen är du om att säga något sådant?

2. Hon skadade sina yngre syskon.

3. Detta var ett gemensamt beslut från både oss och henne.
    1. Jag är vuxen nog, är 56 år och har erfarenhet inom området.

2. Hur skadade hon dem?

3. Varför ville hon flytta från sin familj?
  • Less is more

Röka på - är det cannabis. Tyvärr rätt många som får psykoser av det. Ett bra sätt att förstöra sitt liv på. Klart du ska vara orolig och försöka få hjälp. Frågan är varför - varför vill hon förstöra sig själv ?

• Anonym (?)
    Anonym (Lady) skrev 2020-03-28 19:13:40 följande:

2. Hur skadade hon dem?

Om man är så pass gammal bör man veta hur man formulerar sig. Hon har gett ena syskonen slag och den andras har hon psykisk misshandlat genom att nedvärdera henne och säga elaka saker bland annat. När du har barn så är du skyldig att skydda dom och så länge hon bodde här och hade ett sånt beteende mot sina andra syskon kan jag inte göra det. Vi pratade igenom detta och tog ett beslut att ett miljöbyte kanske skulle hjälpa henne. Tydligen hjälpte det inte heller. Efter detta finns det ingen möjlighet att hon får flytta hem igen. Hon ska nu få en stödlägenhet av sociala och så ska hon börja gå på beroendemottagningen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lady) skrev 2020-03-28 19:13:40 följande:

2. Hur skadade hon dem?

Om man är så pass gammal bör man veta hur man formulerar sig. Hon har gett ena syskonen slag och den andras har hon psykisk misshandlat genom att nedvärdera henne och säga elaka saker bland annat. När du har barn så är du skyldig att skydda dom och så länge hon bodde här och hade ett sånt beteende mot sina andra syskon kan jag inte göra det. Vi pratade igenom detta och tog ett beslut att ett miljöbyte kanske skulle hjälpa henne. Tydligen hjälpte det inte heller. Efter detta finns det ingen möjlighet att hon får flytta hem igen. Hon ska nu få en stödlägenhet av sociala och så ska hon börja gå på beroendemottagningen.
  • Anonym (Lady)
    Anonym (?) skrev 2020-03-29 10:25:01 följande:
    Du glömmer en viktig sak. Det är ditt jobb att även skydda henne.
    Att flytta och hamna i soc klor är ingen hjälp. Man får bara hoppas att hon inte kommer hata dig för detta. Och att småsyskonen inte ses som ett vapen mot henne, ur hennes perspektiv.
    Då kommer allt bara att bli värre.

Så hon kommer att gå till beroendemottagningen? När hon förnekar att hon använder några droger? Eller handlar det om ecstasyn? 

Var ska hon ta vägen när hon inte får bo i soc lägenhet längre?
  • Less is more
    Anonym (Lady) skrev 2020-03-29 10:37:05 följande:

Du glömmer en viktig sak. Det är ditt jobb att även skydda henne.

Att flytta och hamna i soc klor är ingen hjälp. Man får bara hoppas att hon inte kommer hata dig för detta. Och att småsyskonen inte ses som ett vapen mot henne, ur hennes perspektiv.

Då kommer allt bara att bli värre.

Så hon kommer att gå till beroendemottagningen? När hon förnekar att hon använder några droger? Eller handlar det om ecstasyn? 

Var ska hon ta vägen när hon inte får bo i soc lägenhet längre?

Om man missbrukar och slår sina syskon får hon ta ansvar själv för det. Självklart kan hon inte bo hemma om hon beter sig så.
  • Anonym (Lady)
    Less is more skrev 2020-03-29 10:43:10 följande:
    Om man missbrukar och slår sina syskon får hon ta ansvar själv för det. Självklart kan hon inte bo hemma om hon beter sig så.
    Hon är aldrig mer välkommen att flytta hem. Oavsett.
    Tycker du att det är rimligt med livstidsstraff av sina egna föräldrar?
  • Less is more
    Anonym (Lady) skrev 2020-03-29 10:48:25 följande:

Hon är aldrig mer välkommen att flytta hem. Oavsett.

Tycker du att det är rimligt med livstidsstraff av sina egna föräldrar?

Jag tänker att de säkert får ta en sak i taget. Många har flyttat hemifrån i 20-års åldern. Man kan ha bra kontakt med sina föräldrar ändå.
  • Anonym (Lady)
    Less is more skrev 2020-03-29 11:11:43 följande:
    Jag tänker att de säkert får ta en sak i taget. Många har flyttat hemifrån i 20-års åldern. Man kan ha bra kontakt med sina föräldrar ändå.
    Visst kan man. Jag flyttade redan som 17-åring.
    Men det ar frivilligt, det är en jäkla skillnad som inte kan jämföras ens på samma dag.
  • Less is more
    Anonym (Lady) skrev 2020-03-29 11:22:16 följande:

Visst kan man. Jag flyttade redan som 17-åring.

Men det ar frivilligt, det är en jäkla skillnad som inte kan jämföras ens på samma dag.

Ingen har sagt att de inte ska ha någon mer kontakt. Men en del får lära sig praktiskt och konkret den hårda vägen hur ens beteende påverkar andra. För hon har säkert låg föreställningsförmåga med np-diagnoser och det försvårar.

Oavsett börjar alltid en förändring hos sig själv. Motivationen får hon finna inom sig - att sköta sig, inte missbruka, ta emot professionell hjälp.
  • Anonym (Lady)
    Less is more skrev 2020-03-29 11:40:14 följande:
    Ingen har sagt att de inte ska ha någon mer kontakt. Men en del får lära sig praktiskt och konkret den hårda vägen hur ens beteende påverkar andra. För hon har säkert låg föreställningsförmåga med np-diagnoser och det försvårar.

Oavsett börjar alltid en förändring hos sig själv. Motivationen får hon finna inom sig - att sköta sig, inte missbruka, ta emot professionell hjälp.
    Nej, det har ingen sagt. Frågan är bara om dottern som blev utslängd öht VILL ha det.

Jag har sett liknande på nära håll. Det slutade inte bra.

Sen har du rätt i att förändringen måste komma från en själv, men var hittar man motivationen i denna dotters situation?

Personen jag har erfarenhet av säger själv idag att sveket från familjen var det absolut värsta. De man tror står en närmast visar sig stå längst bort...
  • Less is more
    Anonym (Lady) skrev 2020-03-29 11:50:43 följande:

Nej, det har ingen sagt. Frågan är bara om dottern som blev utslängd öht VILL ha det.

Jag har sett liknande på nära håll. Det slutade inte bra.

Sen har du rätt i att förändringen måste komma från en själv, men var hittar man motivationen i denna dotters situation?

Personen jag har erfarenhet av säger själv idag att sveket från familjen var det absolut värsta. De man tror står en närmast visar sig stå längst bort...

Det kanske är det som får personen att hitta motivationen och ta ansvar för sin egna hälsa. Familjen är inte mer än människor de heller. Ska orka sköta hem, jobb och barn. Föräldrar är inte födda med oändling kraft och energi.

Med perspektiv kommer din vän nig också förstå det.
  • Anonym (Lady)
    Less is more skrev 2020-03-29 12:22:53 följande:
    Det kanske är det som får personen att hitta motivationen och ta ansvar för sin egna hälsa. Familjen är inte mer än människor de heller. Ska orka sköta hem, jobb och barn. Föräldrar är inte födda med oändling kraft och energi.

Med perspektiv kommer din vän nig också förstå det.
    Min vän har fått perspektiv, det har gått närmare tjugo år och idag har hen ingen kontakt alls med sin "familj". Noll. Nada.

Föräldrarna har gjort försök men till ingen nytta. Vissa svek kan man inte förlåta.
  • Less is more
    Anonym (Lady) skrev 2020-03-29 12:30:13 följande:

Min vän har fått perspektiv, det har gått närmare tjugo år och idag har hen ingen kontakt alls med sin "familj". Noll. Nada.

Föräldrarna har gjort försök men till ingen nytta. Vissa svek kan man inte förlåta.

Ja, men hon är väl själv ytterst delaktig och ansvarig för sitt beteende. Vill hon inte själv ha kontakt med sina föräldrar så vill hon inte.

Det är tragiskt och hur tråkigt som helst - men missbruket var väl inte hennes föräldrars missbruk.

Det finns samtidigt en massa exempel på familjer, barn och föräldrar som blir medberoende och får anpassa sig till sin missbrukande anhöriga, slå knut på sig själva. För att de hoppas att deras kärlek ska rädda personen. I stället blir det tvörtom, de blir dränerade.
  • Less is more
    Anonym (Lady) skrev 2020-03-29 12:30:13 följande:

Din väninna kan ju börja tänka på sina föräldrar som varelser av kött och blod. Ingen av oss är övermänskliga. När hennes föräldrar ser att hon inte längre missbrukar, utan är kontaktbar igen, har tagit sitt ansvar och är möjlig att ha en relation med...då vill inte hon.

Så vem som.svikit vem kan man diskutera.
Svar på tråden Dottern har börjat röka på